نکاتی درباره ویکس

نکاتی درباره ویکس
t نکاتی درباره ویکس

 ویکس چیست؟

پماد ویکس برای گرفتگی بینی و درمان سرفه ناشی از سرماخوردگی، یا آلرژی و درد عضلانی، در بازار به فروش می رسد. ویکس در داروخانه ها به شکل قلم بینی ویا پماد فروخته می شود . استفاده از ویکس برای گرفتگی بینی نیز موثر است . ویکس حاوی مواد شیمیایی منتول و کافور است ؛که عمل ضد حساسیت و بی حسی بر عضلات دردناک را فراهم می کند.

هنگامی که ویکس در نواحی سینه و بینی استفاده می شود، بوی تند و تیز مواد شیمیایی ترکیبی می تواند سرفه را متوقف کند.درنهایت  به نظر می رسد مسیر تنفسی گرفته را باز می کند.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

عوارض ویکس

فواید و مضرات ویکس

با توجه به تحقیقات انجام شده به نظر می رسد که مزایای ضد تراکمی ویکس سطحی باشند . این که مواد شیمیای اثر خنک کننده ای را فراهم می کنند تا تنفس برای مدت کوتاهی راحت تر شود. گذشته از این، ویکس به کرات در بزرگسالان و کودکان بزرگ تر از 2 سال استفاده می شود . اما برای اجتناب از عوارض جانبی بایستی مراقبت های لازم انجام شود.

فواید و مضرات قلم بینی

در گزارشاتی که از محققان به دست آمده استفاده از قلم بینی ویکس برای گرفتگی بینی موثر بوده است و ازعوارض ویکس بینی حرفی زده نشده است.در واقع شاید بتوان گفت عوارض قلم بینی ویکس در مقابل فواید آن صفر یا بسیار ناچیز بوده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مخترع نوجوان

عوارض ویکس

این پماد  می تواند موجب حساسیت موضعی در صورت استفاده مستقیم بر پوست و نواحی مجاور شود.در واقع عوارض این دارو ناشی از مواد تشکیل دهنده آن یعنی کافور و منتول می باشد. این ها می توانند موجب حساسیت پوست شوند . همچنین موجب قرمزی نواحی شوند که پماد روی آن ها مالیده شده باشند. به علاوه، هنگامی که در نواحی سینه و بینی مالیده می شوند موجب آب ریزش چشم و بینی و حس سوزش بالای لب و زیر سوراخ بینی نیز می شود. این پماد می تواند اثرات جانبی را با استعمال یک لایه نازک و اجتناب از گرمای بیش از حد در ناحیه ای که استفاده شده است به حداقل رساند.

قلم بینی ویکس و عوارض آن

استفاده از ویکس برای کودکان

در ژانویه 2009، روبین و محققین دیگر اولین موارد شناخته شده مشکلات تنفسی ایجاد شده بعد از استفاده ازاین دارو در کودکان را گزارش دادند. در جریان مطالعات بر بیمار اولیه و بر حیوانات به نظر می رسد؛ ویکس تولید مخاط را افزایش داده و مایعات در شش ها را زیاد می کند و موجب بدتر شدن تنفس در بیماران می شود. مخصوصا استعمال روغن ویکس در مسیر بینی می تواند موجب تنگی تنفسی و مشکلات ریوی مانند ذات الریه شود.

از آنجا که نوزادان و کودکان خردسال دارای مجاری تنفسی بسیار باریکتر از مجاری تنفسی بزرگسالان هستند، هر گونه افزایش مخاط یا تورم می تواند تنفس آنها را به شدت با مشکل همراه کند.

استفاده از قلم بینی ویکس برای کودکان

همان طور که بالاتر هم گفته شد تاکنون از عوارض قلم بینی ویکس موردی دیده نشده است و چون در این مدل فقط بو استشمام می شود و تماسی بین پماد  و پوست و بینی بوجود نمی آید در کودکان نیز باعث ایجاد حساسیت نخواهد شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایرج زبردست (رباعی سرای معاصر)

عوارض خوردن ویکس

وارد شدن حجم زیاد این دارو  به بدن، خواه بیش از اندازه مصرف شده باشد یا بیجا مورد استفاده قرار گرفته باشد، مثل بلعیدن تصادفی، می تواند موجب مصرف بیش از اندازه کافور شود. کافور یک محرک است و می تواند موجب سوزش، تهوع، تشنگی و درد سرتاسر مری و معده شود. اثرات جانبی در بدن ناشی از استفاده بیش از اندازه داروشامل هیجان و اضطراب، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی می شود که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

سوالات رایج در باره ویکس

ویکس برای چه چیزی مفید است ؟

این پماد به طور موقت سرفه های ناشی از تحریک جزئی گلو و برونش همراه با سرماخوردگی را تسکین می دهد. همچنین می توان از آن برای تسکین موقت دردها و دردهای جزئی ماهیچه ها و مفاصل استفاده کرد.

آیا قوطی های ویکس تاریخ مصرف دارند ؟

ج: بله. از آن بیش از تاریخ انقضای روی بسته استفاده نکنید.

کارکرد ویکس چگونه است ؟

این دارو حاوی بخارات دارویی است که وارد بینی و دهان می شود. بخارهای قوی با ماندگاری طولانی مدت در عرض چند دقیقه شروع به کار می کنند تا سرفه را تسکین دهند وتنفس راحت تر شود.

نحوه استفاده این دارو چگونه است ؟

 برای سرکوب سرفه، یک لایه ضخیم ازآن را روی سینه و گلوی خود بمالید. در صورت تمایل با یک پارچه گرم و خشک بپوشانید. لباس ها را در اطراف گلو و سینه خود گشاد نگه دارید تا بخارات به بینی و دهان برسد. برای دردهای عضلانی و مفاصل، ویکس  را بیش از 3 تا 4 بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کودکان و نوجوانان دنیا در ماه رمضان

 

t نکاتی درباره ویکس
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “نکاتی درباره ویکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *