همه‌چیز درباره‌ شیر سلطان جنگل

t همه‌چيز درباره‌ شیر سلطان جنگل
t همه‌چیز درباره‌ شیر سلطان جنگل

از کودکی شیر را سلطان جنگل می دانستیم. بیایید بیشتر در مورد این موجودات قدرتمند بدانیم. شیر از دسته گربه سانان است و دومین حیوان بزرگ خانواده گربه سانان در دنیا است. وزن نوع نر در حدود ۱۸۰ کیلوگرم است در حالی که نوع ماده در حدود ۱۳۰ کیلوگرم است.

سنگین وزن ترین شیر ۳۷۵ کیلوگرم گزارش شده است. سرعت یک شیر به طور متوسط ۸۱ کیلومتر در ساعت است اما این سرعت بر حسب بنیه حیوان ممکن است متفاوت شود. نعره سلطان جنگل از فاصله ۸ کیلومتری نیز شنیده می شود.

همه‌چیز درباره‌ى شیر ها

بیشتر شیرها در جنوب و شرق آفریقا زندگی می کنند. شیرها حیوانات اجتماعی هستند و نوع نر در کنار نوع ماده و توله هایشان زندگی می کنند.شیرها را از روی یال هایشان شناسایی می کنند. شیرهای نر با یال های تیره تر شیرهای ماده را بیشتر به سمت خود جذب می کنند. در حیات وحش شیرها در حدود ۱۲ سال عمر می کنند.حیوان ماده شکارچی های ماهرتری هستند و این ماده شیرها هستند که بیشتر اوقات در یک دسته شکار می کنند. این حیوانات در حیات وحش روزانه در حدود ۲۰ ساعت استراحت می کنند.

همه‌چیز درباره‌ى شیرها

شیر ایرانی

مناطق جنگلی، بوته زارها و علفزارهای نزدیک به آب واقع در نواحی جنوب زاگرس و خوزستان زیستگاه شیر ایرانی بوده است. شیر ایرانی در گذشته پراکندگی وسیعی در مناطق جنوب و جنوب غربی ایران، از جنگلهای اطراف رودخانه کرخه، دز، کازرون به طرف مسجد سلیمان، رامهرمز، بوشهر، کازرون تا دشت ارژن واقع در غرب شیراز داشته است.

همه‌چیز درباره‌ى شیرها

تا سال ۱۳۲۱، دسته های ۲ تا ۵ تایی شیر ایرانی در بیشه زارهای جنوب شوش دیده می شده است. ولی از سال ۱۳۲۱ خورشیدی که آخرین شیر ایرانی در شمال غربی دزفول شکار شده است، اطلاعات دیگری مبنی بر مشاهده این حیوانات ثبت نشده است. اگر چه بواسطه شکار، طعمه های مسموم، قطع درختان جنگلی و… اکثر زیستگاههای طبیعی سلطان جنگل در ایران از میان رفته است اما زیرگونه ای از آن همچنان در قرق جنگلی «گیر» در شمال غربی هندوستان به حیات خود ادامه می دهد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ویتامین‌هایی که بدون آن ها کارکرد مغزتان مختل می‌شود!

 

t همه‌چیز درباره‌ شیر سلطان جنگل
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *