دلایل وابستگی افراطی نوجوانان به مدگرایی و راهکارهای کاهش آن

دلایل وابستگی افراطی نوجوانان به مدگرایی و راهکارهای کاهش آن

اینکه نوجوانان بخواهند در سال‌های نوجوانی خود زیبا و خوش‌پوش به نظر برسند، امری کاملا طبیعی است. اولین چیزی که والدین باید آن را درک کنند و به آن احترام بگذارند، این است که نوجوان می‌تواند در دوران نوجوانی هرچه خواست آزادانه بپوشد و حق دارد که به دنیای مد و فشن علاقه‌مند باشد.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

گاهی اوقات اما این علاقه به مد و فشن و خوش‌پوشی، حالتی افراطی پیدا می‌کند. نوجوانانی که به‌صورت افراطی به مد و فشن وابسته هستند و به اصطلاح دچار مدگرایی شده‌اند، بدون شک هم ضررهای بسیاری را به آینده خود وارد می‌کنند و هم اینکه موجب زحمت والدین خود می‌شوند، به همین دلیل باید چاره‌ای برایش پیدا کرد.

در این مقاله از وب‌سایت نوجوان‌ها می‌خواهیم نگاهی به دلایل مدگرایی افراطی در نوجوانان داشته باشیم و راه‌حل‌هایی را برای رفع آن به شما معرفی کنیم.

دلایل وابستگی افراطی نوجوانان به مدگرایی و راهکارهای کاهش آن

مدگرایی و وابستگی افراطی به مد چه معنایی دارد؟

قبل از هر چیز ابتدا باید ببنیم که منظور از مدگرایی چیست و وابستگی افراطی به مد و فشن چه مفهومی دارد؛ آشنایی با این مفهوم و همچنین آگاهی از معنای آن، می‌تواند به ما در درک این موضوع کمک کند.

اگر بخواهیم خیلی ساده به این سوال پاسخ دهیم، باید چنین بگوییم که مدگرایی در حقیقت به معنای علاقه بسیار زیاد نوجوان به پوشیدن لباس‌های مد روز و همگام شدن با قوانین دنیا فشن است. این علاقه گاهی شکل و شمایل افراط به خود می‌گیرد که در این صورت، لفظ وابستگی به مد را به آن اطلاق می‌کنیم.

گاهی اوقات این وابستگی چنان زیاد می‌شود که می‌تواند حالتی بیمارگونه و غیرمنطقی برای نوجوان ایجاد کند. مثلا نوجوان ممکن است ساعات بسیاری از روز را برای انتخاب یک لباس مناسب صرف کند، مدام اخبار دنیای مد را بررسی کند و حتی هزینه‌های گزافی را برای خرید لباس‌های مد روز پرداخت کند.

در صورتی که علاقه نوجوان به دنیای مد و فشن به شکل کنترل شده باشد، نه‌تنها مشکلی ندارد، بلکه بسیار عادی و طبیعی نیز هست. اما اگر مدگرایی شیوه افراطی به خود بگیرد، لازم است که آن را ریشه‌یابی کرد و راهکاری برای رفع آن پیدا کرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ربات معلم آیا در آینده جایگزین معلمان خواهد شد؟

مهم‌ترین دلایل مدگرایی در نوجوانان چیست؟

آشنایی با دلایل علاقه به مد و مدگرایی در نوجوانان، می‌تواند بسیاری از مشکلات بین والدین و فرزندان را حل کند. والدین با شناخت مهم‌ترین دلایل این امر می‌توانند درک بهتری از نیازهای نوجوان داشته باشند و سپس به روشی منطقی و موثر برای کاهش وابستگی افراطی به مد در آن‌ها، اقدام کنند.

از جمله مهم‌ترین دلایل مدگرایی باید به موارد زیر اشاره کرد:

1.    نوجوان به دنبال پیدا کردن هویت خود است

یکی از معیارهایی که می‌تواند هویت هر شخص را مشخص کند، نوع و شیوه لباس پوشیدن اوست. از آنجایی که نوجوان در این دوره به دنبال پیدا کردن هویت خود است، بدیهی است که بخواهد از نظر ظاهری و با لباس‌هایش نیز این کار را انجام دهد. علاقه به مد و فشن در نوجوانان به نوعی راهکار آن‌ها برای ساخت یک هویت مستقل است.

2.    نوجوان به دنبال استقلال شخصی است

همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، علاقه به مد می‌تواند نمودی از هویت مستقل نوجوان باشد. نوجوانان در این دوره از زندگی خود به دنبال آن هستند که خود را از هر نظر مستقل نشان دهند و پوشیدن لباس‌های متفاوت از خانواده، یکی از ساده‌ترین و بهترین راهکارهای برای آنان است. علاقه به مد و پوشیدن البسه مورد علاقه، می‌تواند حس داشتن انتخاب‌های شخصی را در نوجوان تقویت کند.

3.    نوجوان به جذاب دیده شدن نیاز دارد

نوجوانان نسبت به ظاهر خود در اجتماع بسیار حساس هستند و گاهی اوقات فکر می‌کنند که هرچقدر بیشتر لباس‌های مد روز بپوشند، جذابیت آن‌ها نیز در اجتماع بیشتر خواهد شد. این موضوع می‌تواند تاحدودی درست باشد، نوجوانان خیلی اوقات برای اینکه دوستان و همین‌طور جنس مخالف را تحت تاثیر قرار دهند، سعی می‌کنند تا مطابق با قوانین فشن لباس بپوشند.

4.    نوجوان از همسالان خود تاثیر می‌پذیرد

در نهایت، تاثیر همسالان را نیز باید از دیگر دلایل مدگرایی در نوجوانان دانست. زمانی که نوجوان در جمعی قرار می‌گیرد که همه نسبت به مد و فشن وسواس دارند، ناخودآگاه او نیز نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهد. این موضوع هرچند از جهاتی می‌تواند برای رشد و پیشرفت نوجوان مفید باشد، اما در صورت افراط می‌تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد.

دلایل وابستگی افراطی نوجوانان به مدگرایی و راهکارهای کاهش آن

پیامدهای منفی مدگرایی افراطی در نوجوانان چیست؟

چنان که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، علاقه افراطی نوجوانان به مد و وابستگی شدید آن‌ها به این موضوع، می‌تواند پیامدهای منفی و البته مخربی را برای آنان به همراه داشته باشد. در صورتی که والدین و خود نوجوان نتوانند به موقع از این آسیب‌ها جلوگیری کنند، ممکن است با یکی از موارد زیر رو به رو شوند:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی جعبه کادویی روز پدر

1.    آسیب به هویت نوجوان

هرچند که علاقه به مد و پوشیدن لباس‌های متفاوت گاهی می‌تواند در تکمیل هویت مستقل نوجوان بسیار مفید و البته کارآمد باشد، اما همیشه نمی‌توان انتظار چنین چیزی را داشت. زمانی که مدگرایی در نوجوان به شکل افراط می‌رسد، نوجوان نه تنها هویت مستقل خود را از دست خواهد داد، بلکه دیگر این خودش نیست که هویتش را تعریف می‌کند؛ پوشش و لباس‌هایش او را تعریف خواهند کرد. بدون شک این موضوع می‌تواند بسیار مضر باشد.

2.    آسیب به تصویر ذهنی نوجوان

هر نوجوان تصویری ذهنی از خود دارد. نوجوانان با راهکارهای مختلف همیشه به دنبال بهبود این تصویر ذهنی از خود هستند. مدگرایی یکی از این راه‌ها است، اما شکل افراطی آن می‌تواند بسیار مخرب باشد. وابستگی شدید به مد می‌تواند تصویر ذهنی نوجوان را از خودش تحت تاثیر قرار دهد و زمانی که نوجوان حس کند ظاهرش مطابق با مد نیست، بدون شک اعتماد به نفسش جریحه‌دار خواهد شد و آسیب خواهد دید.

3.    عقب‌ ماندن از سایر ابعاد زندگی

زمانی که مدگرایی در نوجوانان به شکل شدید و افراطی خود تبدیل شود، می‌تواند نوجوان را از سایر ابعاد زندگی‌اش عقب بیندازد. نوجوان ساعت‌ها برای انتخاب لباس مناسب وقت صرف خواهد کرد، همچنین ممکن است ساعت‌ها برای خرید لباس‌های جدید نیز وقتش را هدر دهد. فراتر از آن، نوجوان ممکن است به جای تمرکز روی درس‌ها و یادگیری مهارت‌های جدید، وقتش را صرف دنبال کردن اخبار دنیای مد و ترندهای روز فشن کند.

4.    صرف هزینه‌های بسیار برای همگامی با مد

همگام بودن با مد در هیچ کجای دنیا ارزان نیست؛ در ایرانی با توجه به وضعیت اقتصادی کشورا این موضوع حتی وضعیت بدتری نیز دارد. نوجوانانی که به شکل افراطی به مد وابسته هستند بدون شک مجبورند که هزینه‌های بسیاری را برای مد روز بودن خرج کنند. این هزینه‌های گزاف گاه می‌تواند برای خانواده به یک بار سنگین تبدیل شود.

5.    ایجاد اختلاف بین نوجوان و والدین

زمانی که مدگرایی در نوجوان شکل افراط پیدا کند و موجب وابستگی نوجوان به فشن شود، بدون شک باید انتظار مشکلاتی را بین او والدینش داشته باشیم. از آنجایی که والدین نگران آینده فرزند خود هستند، ممکن است این نگرانی گاهی رنگ و بوس اختلاف‌ها و مشاجرات شدید و جدی به خود بگیرد و مشکلات بسیار بیشتری را برای نوجوان ایجاد کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جدیدترین مدل مانتوی عید 1403

دلایل وابستگی افراطی نوجوانان به مدگرایی و راهکارهای کاهش آن

چطور مدگرایی افراطی را در نوجوان کاهش داد؟

حال که می‌دانیم چرا نوجوانان به دنیای مد علاقه دارند و ریشه مدگرایی افراطی در نوجوانان چیست، بدون شک وقت آن است که راهکارهایی را برای کاهش این رفتار در آن‌ها پیدا کنیم. برای اینکه بتوان وابستگی شدید نوجوان به مد را کاهش داد، والدین می‌توانید راه‌ها و روش‌های زیر را در پیش بگیرند:

  • قبل از هر چیز سعی کنید نوجوان را درک کنید و از نیازهای او آگاه شوید.
  • با نوجوان خود درباره علاقه‌اش به مد گفتگویی منطقی و بالغانه داشته باشید.
  • سعی کنید به نوجوان آموزش دهید که شخصیت او به لباس‌ها و ظاهرش وابسته نیست.
  • به نوجوان بفهمانید که ارزش درونی او، استعدادها و مهارت‌هایش بسیار مهم‌تر از ظاهر او هستند.
  • تفکر نقاد را در نوجوان تقویت کنید و با او درباره تکنیک‌ها و حقه‌های تبلیغاتی برندهای دنیای فشن صحبت کنید.
  • با نوجوان خود صحبت کنید و سعی کنید او را قانع کنید که علاقه افراطی به مد تنها حاصل تبلیغات برندها در دنیای مدرن است.
  • با نوجوان خود درباره مدگرایی پایدار و نقش آن در حفظ محیط زیست صحبت کنید.
  • بودجه‌ای مشخص و قوانین خاصی را برای نوجوان تعیین کنید تا مطابق با آن‌ها مدگرایی را پیش ببرد.
  • سعی کنید از راهکارهای مختلف تصویر ذهنی نوجوان از خودش را تقویت کنید و به او این اعتماد به نفس را بدهید که با هر پوششی زیبا است.
  • خودتان یک الگوی کامل برای نوجوان باشید، از مدگرایی دوری کنید و رفتارهای سالم در این زمینه را به نوجوان آموزش دهید.

کلام آخر

در این مقاله درباره مدگرایی افراطی در نوجوانان با شما صحبت کردیم. معنای مدگرایی را متوجه شدیم، با مهم‌ترین دلایل مدگرایی در نوجوانان آشنا شدیم و همچنین درباره پیامدهای مخرب وابستگی شدید به مد در نوجوانان نیز مطالعه کردیم. در نهایت نیز راهکارهایی را برای کاهش مدگرایی افراطی در نوجوانان به شما آموزش دادیم. بد نیست که نظر شما را نیز در این باره بپرسیم؛ آیا تا به حال با مدگرایی نوجوانان دست و پنجه نرم کرده‌اید؟ تجربه‌های خود را در این زمینه با ما نیز به اشتراک بگذارید.

 

منبع 1،2

مطالب مرتبط:

مدهای نامتعارف
گربه ای که مدل شد!

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *