پیدایش دوزیستان در روی زمین

t پیدایش دوزیستان در روی زمین

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

دوزیستان جانورانی هستند که قسمتی از عمر خود را در آب و قسمتی دیگر را در خشکی می گذرانند. دوزیستان در حدود 370 میلیون سال پیش از ماهی تکامل یافتند به گونه ای که بال ها به تدریج به پا تغییر شکل یافتند و به آن ها اجازه دادند تا روی زمین راه بروند. دوزیستان اولین جانوران چهار پا و از اجداد جانوران چهار پای امروزی بودند.

برخی از انواع دوزیستان قدیمی به شرح زیر هستند:

سیموریا (Seymouria)

دوزیستان (4)

به مدت سال های متمادی، تصور می شد سیموریا (Seymouria) اولین خزنده بوده است زیرا پاهای قوی داشت و بسیار مناسب زندگی روی زمین بود. با این حال، دانشمندان کشف کردند که یک خویشاوند نزدیک سموریا مانند بچه قورباغه در ابتدای زندگی خود، دستگاه تنفسی خارجی داشته که احتمالا سیموریا هم همین طور بوده است. اگر چه حیوان بالغ روی زمین زندگی می کرده اما حیوان جوان تر احتمالا کاملا در آب زندگی می کرده است. نر بالغ جمجمه ضخیم تری داشته که می توانسته است برای ضربه زدن به رقیب در مسابقات جفت گیری استفاده کند.

فلگتوتسیا (phlegethontia)

دوزیستان (3)

فلگتوتسیا (phlegethontia) به گروهی از دوزیستان تعلق دارد که بدنشان از بدن مار مانند تکامل یافته است و این جانور پای خود را از دست داده و ردیفی از دندان کوچک و میخ دار داشته که شبیه آن هایی است که در مار های غیر سمی کشف شده اند.

میکروراکیس (microbrachis)

دوزیستان (1)

میکروراکیس (microbrachis) ظاهری شبیه سمندر کوچک با بازوهای کوچک داشته است. او از دستگاه تنفسی بهره می برده و مانند ماهی شنا می کرده و خود را با تکان دادن دم صاف به جلو می رانده است. به نظر می رسد بیش تر وقت خود را در باتلاق، رودخانه، دریاچه و تالاب می گذرانده و در این مکان ها جانورانی مانند ماهی کوچک و میگو شکار می کرده است.

ایریوپس (eryops)

دوزیستان (2)

ایریوپس (eryops) یکی از بزرگ ترین جانوران زمان بوده است. شکل ظاهر این دو زیست مانند کروکودیل چاق بوده  است. این جانور پوزه بلند، آرواره های قوی و بزرگ با دندان های تیزی داشته است. او نمی توانست سرش را به عقب و جلو حرکت دهد و شکار را به سمت دهان خود پرتاب کند همان طور که امروزه کروکودیل و تمساح این کار را انجام می دهند. این دوزیست دست های قوی داشته است ولی روی زمین به دلیل بدن سنگین و پاهای کوتاه به کندی حرکت می کرده است.

t پیدایش دوزیستان در روی زمین
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تاریخچه نجوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *