چرا باید به کمبود آب توجه کرد؟ | بحران آب

کمبود آب
t چرا باید به کمبود آب توجه کرد؟ | بحران آب
کمبود آب

آیا تا به حال با قطعی آب در محل زندگی خود مواجه شده‌اید؟ کمبود آب در جهان یک مساله‌ی بسیار مهم است که اگر به آن توجه نشود می‌تواند در سراسر کره‌ی زمین شایع شود و زندگی انسان‌ها، حیوانات و گیاهان را از همه‌ی جهات تحت تاثیر قرار دهد. کمبود آب بر اقتصاد، مواد غذایی، بیماری‌ها و بسیاری از مسائل مهم دیگر تاثیرگذار است.

در این‌جا به چند نکته‌ی مهم درباره‌ی مساله‌ی کمبود آب اشاره خواهیم کرد.

امروزه (در قرن ۲۱) بیش از ۳۰ درصد از جمعیت کره‌ی زمین خشکسالی را تجربه می‌کنند

طبق تحقیقات در قرن حاضر، کره‌ی زمین با کمبود آب، غذا و انرژی مواجه است. نزدیک به نیمی از جمعیت کره‌ی زمین درگیر کم‌آبی هستند. آفریقا، خاورمیانه، هند و چین بیشتر از سایر نقاط با این مشکل مواجهند.

میلیون‌ها نفر مشکل کمبود آب آشامینی دارند

زنان در روز حدود ۲۰۰ میلیون ساعت آب مصرف می‌کنند. زنان و کودکان بیشترین مصرف آب را در خانواده دارند. با وجود این، در هر دقیقه حداقل یک کودک بر اثر بیماری‌های ناشی از آب ناسالم می‌میرد.

جنگ بر سر آب در آینده

در حال حاضر بسیاری از کشورها بر سر آب دچار اختلاف شده‌اند. برای مثال مصر و اتیوپی، هند و پاکستان، ترکیه و عراق درگیر اختلافاتی ناشی از مشکلات مرتبط با آب بوده‌اند.

با کمبود آب، هزینه‌ی غذا و مواد خوراکی افزایش می‌یابد

میوه‌ها و سبزیجات سالم برای رشد نیاز به آب دارند. حیوانات از این گیاهان و دانه‌های خوراکی استفاده می‌کنند و انسان‌ها نیز از گوشت، شیر و محصولات حیوانات تغذیه می‌کنند. گردش این چرخه مشروط به وجود آب سالم است. اگر کمبود آب افزایش پیدا کند هزینه‌ی مواد غذایی نیز بالا خواهد رفت و در نتیجه انسان‌های بسیاری در اثر کمبود آب و غذا جان خود را از دست خواهند داد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تو صف بزن ‌های «های‌بای» خور!

امروزه بسیاری از شرکت‌ها در حال تغییر فرآیندهای تولیدی خود هستند و به دنبال تأمین محصولات خود از طریقی هستند که مصرف آب را کاهش دهد

برخی از شرکت‌ها به دنبال راهی برای کاهش تاثیر منفی روی محیط زیست هستند. آن‌ها سعی می‌کنند تا از آب کمتری استفاده کنند و روش‌های نوینی را ابداع کرده‌اند تا از جایگزین‌های مناسب بهره ببرند.

آب و انرژی درهم تنیده‌اند

تولید انرژی به آب وابسته است. برای مثال در چند سال اخیر، به دلیل خشکسالی، توانایی برخی از کشورها در تولید انرژی تجدیدپذیر از سدهای برق آبی مختل شده است.

به طور متوسط، نیروگاه برق ۲۰% از تولیدات داخلی این کشورها را در شش ماهه‌ی اول هر سال از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ تشکیل می‌داد. اما در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۴، انرژی برق تنها ۱۰% از کل تولید را به خود اختصاص داد.

نمک‌زدایی آب دریا برای تولید آب شیرین (آب آشامیدنی) نمی‌تواند راه حل مناسبی باشد

این کار بسیار پر هزینه است و انجام آن به مصرف انرژی نیاز دارد و همچنین بر محیط زیست تاثیرات منفی می‌گذارد. برای مثال می‌تواند بر تنوع زیستی اقیانوس‌ها تاثیرات جدی داشته باشد.

مناطقی که با مساله‌ی خشکسالی درگیرند دچار بحران اقتصادی می‌شوند

کمبود آب بر صنعت توریسم تاثیر مستقیم دارد. برای مثال کم‌آبی در برخی مناطق جهان که صنعت توریسم آن به فعالیت‌هایی مانند قایق‌سواری، ماهیگیری، موج‌سواری و اسکی روی آب وابسته است آسیب جدی وارد کرده است. با کاهش این فعالیت‌ها اقتصاد این مناطق دچار بحران می‌شود.

فناوری و تکنولوژی در حل بحران کم‌آبی نقش موثری دارند

فناوری و پیشرفت علم موجب پیدایی روش‌هایی می‌شوند که به حفظ آب و منابع آبی کمک می‌کنند. برای مثال روش‌های آبیاری پیشرفته می‌تواند در کاهش مشکلات ناشی از کمبود آب موثر باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آداب لباس پوشیدن از دیدگاه فتوت نامه سلطانی

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – مجتبی ناطقی

  • نوجوان‌ ها و حفظ محیط زیست (۲)

t چرا باید به کمبود آب توجه کرد؟ | بحران آب
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *