چگونه مفاصل خود را سالم نگه داریم؟

t چگونه مفاصل خود را سالم نگه داریم؟
t چگونه مفاصل خود را سالم نگه داریم؟

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

joint-nojavanha (2)1. داشتن تحرک کافی در طول روز: هرچه قدر بیش تر مفاصل را حرکت دهید، کمتر دچار خشکی و درد خواهند شد. وقتی درس می خوانید یا تلویزیون تماشا می کنید، هر از چند گاهی موقعیت خود را تغییر دهید و از ثابت ماندن زیاد و متوالی اجتناب کنید.

2. از ضربه دیدن مفاصل جلوگیری کنید: هنگام فعالیت های پرخطر مثل: اسکی یا اسکیت، بهتر است آرنج و زانوهای خود را با گارهای محافظ بپوشانید.

3. وزن متناسب برای داشتن مفاصل سالم: اضافه وزن باعث فشار روی مفاصل ران، کمر و زانو خواهد شد. با کاهش وزن و داشتن وزن ایده آل این عوارض از بین خواهد رفت.

4. ورزش کنید، البته قبل از آن بدن خود را گرم نمائید: هیچ گاه قبل از گرم کردن عضلات با نرمش های ملایم شروع به ورزش نکنید. انجام این کار خود باعث آسیب به بدن و اجزای مختلف آن خواهد شد. ورزش های کششی برای مفاصل بهترین هستند.

5. چه ورزش هایی برای مفاصل سودمند است؟ بهترین ورزش ها آن هایی هستند که شدت کمی دارند مثل: پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا زیرا ورزش های شدید و طولانی مدت به مفاصل صدمه زده و به مرور زمان باعث از بین رفتن غضروف می شوند.

joint-nojavanha (3)

6. عضلات اطراف مفاصل را تقویت کنید: هر چه عضلاتی که اطراف غضروف هستند قوی تر باشند، فشار کمتری بر غضروف وارد می شود. از طرف دیگر هر چه عضلاتی مانند کمر یا ران ها قوی تر باشد، احتمال زمین خوردگی و صدمه به مفاصل کمتر خواهد بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اگر اینترنت به مدت یک روز قطع شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

گرفتگی عضلات:

joint-nojavanha (1)

این اختلال عضلانی، شایع ترین عامل ایجاد درد در پشت و گردن افراد است. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که یک روز صبح با درد و گرفتگی عضلات گردن از خواب بیدار شده باشید. برخی اوقات هم حین انجام کارهای روزانه، دردی شدید در یکی از عضلات ، مانع ادامه کار می شود. بعضی از این دردها آن قدر شدید است که شاید به سختی بتوانید از سر جایتان حرکت کنید. گرفتگی عضلات یکی از عکس العمل های حفاظتی و طبیعی بدن در پاسخ به اختلال در کار ماهیچه ها یا رشته های عصب مرتبط با آن ها می باشد. بدن با این درد اولا” ما را متوجه وجود مشکل در عضو می کند و ثانیا” با محدود کردن فعالیت و حرکات آن مانع صدمات بیش تر در آن منطقه می شود.

پیشگیری از گرفتگی عضلات:

1. برای درگیر نشدن با این معضل باید از حرکات ناگهانی و سریع خودداری کنید.

2. قدرت و توانایی عضلات خود را با انجام ورزش های سبک افزایش دهید.

3. ورزش های هوازی مثل دوچرخه سواری، پیاده روی و شنا از همه مؤثرترند.

4. کشش مرتب عضلات به آرامی و بدون وارد کردن فشار، انعطاف پذیری آن ها را زیادتر می کند. بعلاوه با جریان بیش تر خون به سمت عضله، احتمال گرفتگی در آن کمتر خواهد شد.

joint-nojavanha (4)

5. از آن جا که کم آبی در بدن نیز می تواند عامل گرفتگی عضلات شود، بنابراین نوشیدن میزان کافی مایعات، مخصوصأ در فصول گرم سال به پیشگیری از این اختلال کمک زیادی می کند. 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
برای جلا دادن صورتتان بخوانید

 

 

 

 

 

t چگونه مفاصل خود را سالم نگه داریم؟
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “چگونه مفاصل خود را سالم نگه داریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *