کلاغ، پرنده ای با توانایی خاص علاوه بر خبرچینی!

کلاغ
t کلاغ، پرنده ای با توانایی خاص علاوه بر خبرچینی!

تحقیق بر روی کلاغ

تحقیق بر روی دسته ای از کلاغ های اسکاتلندی نشان داد که این پرندگان قادر به ترکیب قطعات جداگانه هستند تا بتوانند کمک هایی طولانی مدت را انجام دهند.

یک تیم بین المللی از دانشمندان موسسه ماکس پلانک در سوییس، آلمان و دانشگاه آکسفورد بر روی این پرنده ها تحقیق کردند. آنها به این نتیجه رسیده اند که کلاغ ها قادر به ترکیب چند عنصر غیرکاربردی و تبدیل آن به ابزاری کاربردی هستند. نوعی توانایی که تاکنون تنها در انسان ها و گونه ای از میمون های بزرگ یافته شده است.

کلاغ

نتایج تحقیق

این مطالعه، تجربه ذهنی شگفت آوری را برای محققان به وجود آورد. جمع آوری اجزای مختلف در بوجود آوردن ابزار جدید در زنبور عسل مشاهده شده بود اما برای بقا. این نوع پیش بینی یا برنامه ریزی برای سازه های اولیه نشانه ای از تکامل مغز است!

این گروه تحقیقاتی 8 کلاغ را برای اولین بار با جعبه ای روبرو کردند که قبلا هرگز ندیده بودند. ظرف حاوی غذا را پشت در آن قرار دادند که شکاف باریکی داشت. هر هشت کلاغ به سرعت تکه ای از چوب هایی که دانشمندان در اطراف جعبه به طور پراکنده ریخته بودند، برداشته و به کمک آن در را فشار داده و باز کردند.

مرحله دوم

در مرحله دوم ظرف را با فاصله بیشتری از در قرار داده و چوب هایی با ارتفاع کم اما با خاصیت اتصال به یکدیگر در اطراف جعبه گذاشتند. چهار تا از کلاغ ها بدون هیچ کمکی یک قطعه را وارد قطعه دیگر کرده و با ترکیب جدید که بلندتر بود توانستند در جعبه را باز کنند!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چطور با انتقاد کنار بیاییم؟

با این تحقیق مشخص شد که این گونه از کلاغ، دارای توانایی های بسیار انعطاف پذیری است ؛که به آن ها اجازه می دهد تا با پیش بینی خواصی از اشیاء که قابل مشاهده نیست، مشکلات پیچیده ای را حل کنند.

فون بایر نویسنده این مطالعه می گوید: «این یافته جدید بسیار قابل توجه است زیرا کلاغ ها بدون هیچ آموزش یا کمکی ساخت این ترکیب ها را انجام داده اند.

دانشمندان به دنبال فرآیندهای مشابه این عملکرد مغز هستند که در هوش مصنوعی مدل سازی کنند و در روبات های فیزیکی اجرا شود. آن ها به دنبال راهی برای شناخت و درک بهتر حیوانات و کشف راه هایی برای ساختن ماشین هایی هستند که بتوانند راه حل های خلاقانه را برای مشکلات جدید پیدا کنند.

 

t کلاغ، پرنده ای با توانایی خاص علاوه بر خبرچینی!
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *