گفتار درست / مجموعه تلوزیونی روشنا

گفتار درست
t گفتار درست / مجموعه تلوزیونی روشنا

مجموعه روشنا با هدف آموزش، اطلاع‌ رسانی و پیشگیری از جرایم در جامعه ساخته شده است. گفتار درست نام یکی از بخش های این مجموعه است.

گفتار درست

گفتار درست

باهاش می‌شه غیبت کرد، تهمت زد، دروغ گفت، دل شکست، اصلا آدم باورش نمی‌شه از زبون به این کوچیکی این همه کار بربیاد و این همه راه به سمت عذاب باز بشه. اما نقطه‌ی مقابلش هم وجود داره، با زبون میشه از حق مظلوم دفاع کرد، راست گفت، دل بدست آورد، توی همین ادبیات فارسی می‌دونین چقدر شعر و ضرب‌المثل درباره‌ی زبون داریم؟ مثلا:

تا مرد سخن نگفته باشد

عیب و هنرش نهفته باشد  

یا

کم گوی و گزیده گوی چون در

تا زاندک تو جهان شود پر

کلی هم حدیث و روایت داریم. مولا علی می‌فرمایند سکوت حکمت است اما کمتر کسی ان را به کار می‌بندد. و هزار تا حدیث و شعر و مثل دیگه …

می‌دونی تاریخ نشون داده چه حرف‌ها و گفتارهایی که آینده‌ی نسل‌ها رو نابود کرده یا چه جملات طلایی که جلوی بعضی جنگ‌های خونین رو گرفته! واسه همین از قدیم گفتن: حرف تا از دهانت بیرون نیومده بنده‌ی توئه اما وقتی از دهانت دراومد تو بنده‌ی اونی! به قول عزیزجون: باید موقع حرف زدن گردن ادم قد زرافه باشه، یعنی فاصله‌ی قلب و زبونش زیاد باشه، تا وقتی یه حرف از  قلبش بخواد به زبونش برسه بارها از زوایای مختلف به اثرش نگاه کنه‌و سنجیده سخن بگه.

شکرگزاری / مجموعه تلوزیونی روشنا

17عادت گفتاری افراد خیلی دوست داشتنی

t گفتار درست / مجموعه تلوزیونی روشنا
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روشنایی های عجیب و منحصر به فرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *