گفت و گو با نویسنده نوجوان

نویسنده
t گفت و گو با نویسنده نوجوان

این بار پای حرف های نویسنده نوجوان ،خانم غفاری نشسته ایم .

گفت و گو با نویسنده نوجوان

خودتان را معرفی کنید ؟

اسما غفاری اولقی متولد 1383 ودر حال حاضر محصل و نویسنده کتاب و فیلمنامه وطراح انمیشین هستم .

چطور وارد حرفه ی نویسندگی شدید ؟

از سال 96 شروع به آموختن و نوشتن کردم.  این استعداد توسط خودم و پدر و مادرم کشف شد. من از نوشتن داستان های ساده و دلنوشته های کوتاه شروع کردم؛  قبل از سال 96 که هنوز تصمیم به شروع نویسندگی نکرده بودم چند وقت یک بار داستان هایی که می نوشتم  برای پدر و مادرم می خواندم و خیلی خوب به یاد دارم که یک بار دلنوشته ای برای فضای گرم خانواده نوشته بودم و برای آنها خواندم و این بار بیشتر از قبل مورد استقبالشان قرار گرفت .

پدر و مادرم گفتندکه تو نویسنده ی خوبی خواهی شد و همین باعث شد که شروع به آموختن و نوشتن کنم.  در این راه اساتید عزیزی همچون سرکار خانم حاجی زاده وسرکار خانم دکتر ملک زاده داشته ام  . این مسیر را ادامه دادم  وکم کم شروع به نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه و کتاب کردم .

خانم غفاری به عنوان یک نویسنده نوجوان تا کنون چه کتاب ها وفیلمنامه هایی نوشته اید ؟

کتاب دوباره دلنوازان ( فیلمنامه دلنوازان مخصوص بزرگسالان)

 کتاب نیلویا کوچولو (مخصوص کودکان و نوجوانان )

 کتاب چک برگشتی ( فیلمنامه چک برگشتی مخصوص بزرگسالان)

کتاب مادر یاد ها گمنام نشده ایم ( رمان موضوع شهید گمنام و مخصوص نوجوانان و بزرگسالان )

– فیلمنامه چک برگشتی با ژانر طنز ـ فیلمنامه عمل فرشته با ژانر اجتماعی و..

گفت و گو با نویسنده نوجوان

به عنوان یک نویسنده نوجوان ، بفرمایید چگونه نویسنده ی خوبی شویم ؟

برای نویسنده ی خوبی شدن ابتدا نیازمند صبر و پشتکار هستیم و سپس آموختن از اساتید نویسندگی و مطالعه ی زندگینامه ی نویسندگان موفق طول قرن نیز موثر است.

مطالعه  داستان فقط بر حسب  علاقه نباشد برای مثال نگوییم من فقط دوست دارم داستان های تخیلی بخوانم، ما باید داستان هایی با موضوعات مختلف (  علمی و هنری ….) مطالعه داشته باشیم و این که در قدم اول نویسندگی ناامید نشویم و آن قدری بنویسیم که به هدف خود برسیم .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با محمدهادی طادی دانش آموزنمونه و قاری نوجوان

خانم نویسنده شما اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید ؟

با مطالعه رمان ها و داستان های جدید و نوشتن دلنوشته و داستان های تخیلی اوقات فراغت خود را می گذرانم.  شعررا  خیلی دوست دارم و بیشتر اشعار سهراب سپهری را می خوانم و مجموعه  فیلم تماشا می کنم ؛ بعضی وقت ها تلاوت قرآن در برنامه من جای دارد که به من آرامش و تمرکز هدیه می کند.

 تا حالا خواب ایده برای داستانی گرفتید که بنویسید ؟

ایده ی کلی نگرفتم ولی شده تا به حال خواب  قسمتی از حادثه یا اتفاقی را ببنیم و بعد بخواهم  از آن برای داستانم ایده بگیرم . برای نمونه، موضوع داستان ((ما در یاد ها گمنام نشده ایم)) را  در خواب ایده گرفتم و بعدها خیلی اتفاقی همان داستان را نوشتم ولی با تحقیق  در مورد زمان جنگ و تکمیل داستان 4 ماه  طول کشید تا داستانم کامل شود. ایده ی من فقط یک کلمه شهید گمنام بود .

گفت و گو با نویسنده نوجوان

 نویسنده ی مورد علاقه نویسنده نوجوان چه کسی است ؟

به نوشته نویسندگان ایرانی علاقه مند هستم و همچنین به نوشته نویسندگان خارجی . از میان نویسندگان ایران بیشتراشعار و نوشته های سهراب سپهری را دوست دارم ، مانند کتاب اتاق آبی سهراب سپهری  که به نثر نگاشته شده است و سهراب سپهری الگوی بسیار خوبی برای من است.

چرا که نوشته های ایشان هر سیلقه ای را به خود جذب می کند و خصوصیات اخلاقی ایشان که در یک گوشه می نشستند و متفکر بودند بسیار خوب است  . از نویسندگان خارجی می توانم ویلییام شکسپیر را نام ببرم و آثار و نوشته های شکسپیر بسیار عالی هستند و در واقع پرکارترین نویسنده قرن 16می باشند. از نمایشنامه های شکسپیر شاه لیر را بسیار دوست دارم و در واقع این گونه نویسندگان الگوی من هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با سپهر محمدی پیراهی نوجوان هنرمند

 بیشتر در چه زمینه هایی دوست دارید متن بنویسید ؟(واقیعت .تخیلات . علمی  . هنری ……)

نویسندگی در زمینه ی تخیلی برایم جذاب است  و کتاب داستان نیلویا را براساس تخیلاتم نوشتم . تخیلات  عالم دیگری برای من ایجاد می کند و باعث وسیع شدن افکارم برای نوشتن می شود .

 به نظر شما که نویسنده نوجوان هستید نویسندگی شغل است یا تفریح ؟

نویسندگی بیشتر حکم تفریح را برای من دارد تا شغل. وقتی که می نویسم انگار با انسان های جدیدی آشنا می شوم و با انسان های جدید هم صحبت می شوم . در یک جایی نقش بزرگتر را دارم ولی در یک جایی نقش کوچک ترین عضو را ایفا می کنم. من با نوشتن سفر می کنم ، سفری برگرفته از اعماق دریا تا قاره ی آفریقا ، سفری برگرفته از تخیلات؛ سفری برگرفته از علم و دانش و نوشتن برایم همه ی تفریح ها را در یک جا ایجاد می کند .

t گفت و گو با نویسنده نوجوان

 به غیر از حرفه ی نویسندگی به چه هنر هایی علاقه مندید و انجام می دهید ؟

قبل از این که وارد این حرفه بشوم بر خلاف نویسندگی علاقه ای به طراحی و ساخت انمیشن نداشتم و خیلی اتفاقی وارد این حرفه شدم که می شود گفت بر اساس پیشنهاد دیگران وارد این حرفه شده ام.

((دفعه اول  طرحی که کشیدم از نرم افزار نقاشی کامپیوتر بود و خیلی جالب بود توانستم یک طرح کامل خرگوش  را بدون موضوع پیاده سازی کنم سپس به مرور زمان طرح های بیشتری را نقاشی کردم و در نهایت از تصویر گری شروع کردم .  از سال 98 در حال آموزش طراحی انمیشن 2 بعدی هستم و در حال حاضر انمیشن های ساده طراحی می کنم و به کمک دوستان دوبلر تبدیل به انمیشن می کنم .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با ساناز ایرانمنش ،قهرمان دوچرخه سواری

طراحی و ساخت انمیشن همانند نویسندگی برایم خوشایند هست و دوست دارم در کنار نویسندگی انمیشن سازی و تصویرگری را ادامه بدهم .

 انمیشین هایی که می سازید دوست دارید بیشتر چه سبکی داشته باشند ؟

انمیشن هایی که برای رده ی کودک و نوجوان طراحی می کنم تمایل دارم آموزشی باشد  ولی انمیشن هایی که برای رده ی سنی بزرگسال طراحی می کنم، می خواهم از فضای طنز همراه با بعضی مسائل درست زیستن برخوردار باشد .

در آینده می خواهید چه کاره شوید ؟

در  آینده می خواهم کارگردان سینما و تلویزیون بشوم و در کنار آن  نویسندگی و انمیشن سازی را ادامه دهم .

قطعا در این مسیر تلاش خود را می کنم  و به اهداف خود می رسم.

t گفت و گو با نویسنده نوجوان

 کلام آخر:

 در پایان کلامم از پدر و مادرم و به خصوص کسانی که مرا یاری کرده اند سپاس گزارم و توصیه بنده برای نوجوانان این است که هیچ وقت نا امید نشویم و برای هر چیزی که دوست داریم به آن برسیم دو نکته را فراموش نکنیم

 اول به خدا توکل کنیم و دوم تلاش کنیم  و سپس از خدا بخواهیم …مطمئن باشیم خواهیم رسید .

گر نگهدار من آن است که من می دانم                   شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد

t گفت و گو با نویسنده نوجوان

گفتگو: سجاد زین العابدین

مصاحبه اختصاصی با آقای مقداد باقرزاده؛ آموزگار روستای آیرقایه

گزارش دیدنی از نمایشگاه گروهی عکس “چندسالگی های من” دانش آموزان روستای آیرقایه

گفتگوی اختصاصی با نیما کرمی

t گفت و گو با نویسنده نوجوان
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *