یه لقمه محیط زیست؛ آدم ها علیه آدم ها!

t یه لقمه محیط زیست؛ آدم ها علیه آدم ها!

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

یاسمن رضائیان:

واکنش: امروز در زنگ جغرافیا یک مستند دیدیم. در مورد قطع درختان بود. خیلی ناراحتم کرد. فضای سبز به آن بزرگی خیلی راحت تبدیل به زمین خالی شد آن هم فقط به خاطر اینکه می خواستند شهرک بسازند که آدم ها زندگی کنند. مگر کلی حیوان آنجا زندگی نمی کرد؟ 

واقعیت: مطمئن باش نه فقط حیوان، که کلی گونه گیاهی هم بوده، چون بیشتر از 70 درصد گونه های جانوران و گیاهان در جنگل ها زندگی می کنند.

واکنش: خب یعنی با از بین رفتن جنگل ها آن ها هم خانه هایشان را از دست می دهند.

واقعیت: بله و این یعنی کم کم نسلشان هم از بین می رود.

واکنش: این خیلی غم انگیز است که جانوران دیگر به خاطر آدم ها از بین می روند.

واقعیت: اینکه جانوران به خاطر آدم ها از بین می روند یک طرف ماجراست. طرف دیگر ماجرا این است که صدمه هایی که انسان ها به محیط زیست وارد می کنند در نهایت گریبانگیر خودشان می شود.

واکنش: یعنی چه طوری؟

واقعیت: یکی از کارهایی که درختان انجام می دهند این است که هوا را خنک می کنند. وقتی جنگل های وسیع از بین می روند هوای کره زمین گرم تر می شود. تازه، فرسایش خاک و آلودگی هوا هم هست.

واکنش: این گرم شدن هوای کره زمین همان است که قبلا هم در موردش صحبت کردیم. حالا متوجه شدم که وقتی می گویند همه اجزای محیط زیست به هم متصل هستند یعنی چه.

واقعیت: بله، یعنی نقص در یک بخش باعث ایجاد مشکل در بخش های دیگر می شود. می بینی که از بین رفتن جنگل ها دوباره به گرم شدن زمین منجر می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نامه ای شگفت آور درباره ارزش محیط زیست (۲)

واکنش: این وسط ما چه کاری می توانیم انجام بدهیم؟

واقعیت: ما نمی توانیم از تخریب جنگل ها جلوگیری کنیم اما به نظرم هر قدم کوچکی هم که در این مسیر برداریم خوب است. مثلاً همین روز درختکاری که نزدیکش هستیم، همین که در فعالیت های نهال کاری شرکت کنیم و نهال بکاریم یک قدم مثبت بزرگ برداشته ایم.

 

t یه لقمه محیط زیست؛ آدم ها علیه آدم ها!
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *