آنچه در مورد چپ دست ها نمی دانید

آنچه در مورد چپ دست ها نمی دانید
t آنچه در مورد چپ دست ها نمی دانید

چپ دست بودن همانند راست‌دست بودن است اما تفاوت‌هایی هم دارد که شاید تا به حال به آن فکر نکرده باشید. البته شاید دور و برتان اصلاً فرد چپ‌دستی نداشته باشید زیرا تنها 10 درصد جمعیت جهان چپ‌ دست هستند و این درصد بسیار کم است.

“چپ دست بودن” موضوعی است که اغلب در جوامع مختلف به عنوان یک موضوع حساس مطرح می‌شود. افراد چپ‌دست کسانی هستند که از دست چپ خود برای انجام فعالیت‌های روزمره استفاده می‌کنند. این موضوع اغلب با افسردگی، اضطراب و تبعیض در جوامع مختلف در ارتباط قرار می‌گیرد.

از آنجا که جامعه بر پایه استانداردها و تعاریف خود سازماندهی شده است، بسیاری از افراد چپ‌دست با مشکلاتی مواجه می‌شوند. به عنوان مثال، در برخی از جوامع، استفاده از دست چپ به عنوان نامناسب و غیرمعمول تلقی می‌شود و ممکن است با تبعیض و نگرانی‌های روانی مواجه شوند. این موضوع باعث می‌شود که افراد چپ‌دست احساس ناخوشایندی و عدم قبولی در جامعه کنند.

با توجه به اینکه چپ‌دست بودن یک واقعیت طبیعی است و افراد به دلایل ژنتیکی یا عادات فرهنگی چپ‌دست هستند، لازم است که جوامع به این مسئله با تساوی و عدالت نگرش مناسب داشته باشند. باید توجه داشت که چپ‌دست بودن هیچ گونه نشانه از ناتوانی یا ناکارآمدی نیست و افراد چپ‌دست به همان اندازه کارآمد و موفق می‌توانند باشند.

برای حل مشکلات مربوط به چپ‌دست بودن، لازم است که آگاهی عمومی در جامعه افزایش یابد و تبعیض‌های مربوط به این مسئله کاهش یابد. همچنین، باید برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای افراد چپ‌دست اقدامات لازم صورت گیرد تا آن‌ها بتوانند با خودآگاهی و اعتماد به نفس به جامعه مشارکت کنند.

13 اگوست هر سال چپ دست ها خاص بودنشان را جشن می گیرند. جالب است بدانید تنها 10 درصد کل جمعیت روی کره زمین چپ دست هستندو در طول 30000 سال این آمار ثابت مانده است!در حالی که از هر 10 انسان یکی چپ دست است. حیوانات هم از این قاعده مستثنی نیستند و هنگام صحبت در مورد انتخاب چپ یا راست بودن دست با همین آمار “چپ یا راست” روبرو می شویم.بیایید بیشتر با خصوصیات چپ دست ها اشنا شویم:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خواص شگفت انگیز کنجد

1- چپ دست ها دید فضایی بهتری نسبت به راست دست ها دارند. این ویژگی در رشته های هنر و طراحی ساختمان حائز اهمیت است. جالب است بدانید بهترین هنرمندان و طراحان چپ دست هستند.

2- براساس تحقیقات دانشگاه سنت لورنس در نیویورک، اکثر چپ دست ها ای کیو بالاتر از 140 دارند. این آمار در راست دست ها کمتر است.مثال های بارز آلبرت انیشتین، ایزاک نیوتن، چارلز داروین، بنجامین فرانکلین هستند. همه این مثال ها چپ دست بودند و تاریخ و اثر این ای کیو بالا بر هیچ کس پوشیده نیست.

چپ دست شدن چگونه به وجود می‌آید؟

شاید بارها فکر کرده باشید که چرا بعضی راست‌ دست و بعضی چپ دست هستند. این یک فرایند ژنتیکی است و یا بر اثر عادت و تربیت به وجود می‌آید.

آنچه در مورد چپ دست ها نمی دانید

1- تحقیقات ثابت کرده است که نحوه‌ی قرار گرفتن نوزاد در رحم مادر در سه ماهه‌ی آخر بارداری می‌تواند بر چپ‌دستی کودک تاثیر بگذارد. به این ترتیب که اگر نوزاد سر را بیشتر به یک سمت بچرخاند می‌تواند به کاهش راست‌دستی وی منجر شود.

مادر باردار در دوران بارداری نیز می تواند متوجه دست چپ شدن یا راست دست شدن فرزند خود شود. 90 درصد نوزادان راست دست در دوران جنینی در طرف راست رحم مادر قرار دارند. انسانی که در آینده راست دست می شود در دوران نوزادی بیشتر سرش را به سمت راست می گرداند حال انکه نوزاد چپ دست سرش را به دو طرف می چرخاند یا دوست دارد دائم به طرف چپ بچرخد.سن مادری که فرزند چپ دست دارد نیز مهم است. فرزندانی که مادران بالای 40 سال دارند بیشتر چپ دست می شوند. آمار دوقلوها نشان می دهد که اکثرا یکی از قل ها چپ دست و دیگری راست دست می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مشکلات بی خوابی را جدی بگیرید

2- نظریه‌ای وجود دارد که سونوگرافی می‌تواند بر چپ‌دستی کودکان تاثیر بگذارد. همچنین مادران با مصرف برخی قرص‌ها می‌توانند احتمال چپ‌دستی فرزندانشان را افزایش بدهند.

3- چپ دست بودن یک الگوی ژنتیکی دارد به این معنی که اگر والدین کودک هر دو چپ دست باشند، 26 درصد شانس چپ دست شدن کودکشان وجود دارد. طی تحقیقات وسیعی که در این زمینه بر روی دوقلو های 27،732 خانواده توسط شخصی به نام ملدلند در سال 2006 صورت گرفته، ارثی بودن چپ دست شدن به اندازه 24 درصد ثابت شده است. تحقیق دیگری در این زمینه بر روی جنین ها انجام گرفته و محققان بر این باورند که در دوران جنینی نیز تا حد یقین می توان از چپ یا راست بودن آینده جنین خبر داد.

4- چپ یا راست دست بودن به اجدادمان هم ارتباط پیدا می کند. قدرت پرتاب با دست راست یا چپ در میلیون ها سال پیش و ارتباط این حقیقت با علم ژنتیک ثابت می کند که یک خانواده و اجداد آنها بیشتر راست دست یا چپ دست بوده اند. این تفاوت ها بر اساس تفاوت جغرافیایی ممکن است متغیر باشد.

5- تحقیقاتی که در کشورهای آمریکا، استرالیا و بریتانیا انجام داده شده است بیانگر این حقیقت است که انسان های چپ دست و راست دست از نظر آی کیو تفاوت ناچیزی دارند و این تفاوت و بالاتر بودن آی کیو چپ دست ها به دلیل این است که مغز چپ دست ها نسبت به مغز راست دست ها متفاوت عمل می کند. این تفاوت به چپ دست ها این اجازه را می دهد که زبان را بهتر تجزیه و تحلیل کنند، هوش فضایی بالاتری داشته باشند، و پتانسیل خلاقیتشان بالاتر از راست دست ها باشد. هدیه خداوند به چپ دست ها برتری آنها در طراحی و ریاضی و موسیقی است.

چپ دست

به هرحال عده‌ای از مردم زمین چپ دست هستند و تفاوت‌هایی با بقیه دارند. این تفاوت‌ها در بعضی موارد شگفت‌انگیز و جالب نیز هستند. اگر در خانواده و یا دوستانتان فرد چپ‌دستی دارید به این ویژگی‌های او توجه کنید:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روش های نظارت والدین بر نوجوانان

چپ دست بودن و رانندگی

چپ دست

افراد چپ‌دست رانندگان بهتری هستند. این موضوع یک فرضیه نیست بلکه نتایج یک تحقیق نشان داده است که افراد چپ دست کمتر تصادف می‌کنند و به هنگام آموزش رانندگی سریع‌تر از بقیه این مهارت را فرا‌می‌گیرند.

حافظه‌ی قوی‌تر

چپ دست

چپ دست ها و یا حداقل اقوام نزدیک آن‌ها حافظه‌ی قوی‌تری نسبت به بقیه دارند. در پژوهشی از 62 نفر خواسته شد که تا 55 شماره‌ای را که بر صفحه‌ی نمایشگر می‌بینند روی کاغذ بنویسند. افرادی که در خانواده‌ی خود فردی چپ‌دست داشتند از بقیه پیشی گرفتند.

خلاقیت و هنر ذر چپ دست ها

چپ دست

چپ‌دست‌ها ممکن است در حل مشکلات رویکردی متفاوت و خلاقانه داشته باشند. شاید علت آن این باشد که راست‌دست‌ها اشیای سمت راست را مثبت و سمت چپ را منفی می‌دانند و این موضوع در چپ‌دست‌ها برعکس است. همین مسئله باعث ایجاد راه حل‌های متفاوت می‌شود. چپ‌دست‌ها از خلاقیت هنری بهتری نیز برخوردارند.

چپ دستی و ورزش

چپ دست

چپ‌دست‌ ها ورزشکاران بهتری نیز هستند. معمولاً در ورزش‌هایی مانند تنیس و پینگ‌پونگ که با راکت انجام می‌شود و نیاز به واکنش سریع دارد چپ‌دست‌ها بهتر عمل می‌کنند.

از قدیم چپ دست ها با مشکلاتی روبرو بودند. در قرون وسطی مردم بر این عقیده بودند که چپ دست ها جادوگرند و انسان های عادی نیستند.در دنیای مدرن چپ دست ها در مدارس با مشکل نوشتن و بغل دستی هایشان روبرو می شوند.

 لازم است که جوامع به آگاهی و تساوی در برخوردهای خود با افراد چپ‌دست تأکید کنند و برای حقوق آن‌ها احترام قائل شوند. این مسئله نشان دهنده پذیرش تفاوت‌های فردی و احترام به حقوق انسانی است که بیشتر به سود همه افراد در جامعه خواهد بود.

t آنچه در مورد چپ دست ها نمی دانید
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *