اثر گل خانه ای چیست و چطور زمین را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟

t اثر گل خانه ای چیست و چطور زمین را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

 

image010

تابش نور خورشید دراتمسفر و برخورد آن به سطح زمین باعث می شود که اشعه های نوری به سمت مخالف  یعنی روبه جو زمین ،منعکس شوند. در این فرآیند برخی از اشعه های تابشی توسط گازهای موجود در اتمسفر از حرکت باز می ایستند و این گازها مانند مانعی برای این اشعه ها عمل می کنند.

 این گازها دی اکسید کربن ، متان ، مولکول های سی اف سی و بخار آب هستند. این گازها موجب بالا رفتن دمای هوا نیز می گردند. بقیه اشعه ها به سمت فضا باز می گردند.greenhouse-effect-diagram2

 

فعالیت های انسانی نیز در اثرات گل خانه ای موثرند. چون این فعالیت ها گازهای اتمسفر را ازدیاد می بخشند و همین باعث گرمتر شدن فضا و اتمسفر می شود.برای مثال در فرآیند سوختن سوخت های فسیلی مانند ذغال سنگ ، نفت و گاز طبیعی و هنگام آتش سوزی جنگل مقدار زیادی گاز دی اکسید کربن در اتمسفر آزاد می شود. گاز متان از سم پاشی ها و عملکرد های کشاورزی به وجود می آید. مقدار زیادی بخار آب از فعالیت های کارخانه ای تولید می شود و گاز سی اف سی از اسپری ها و قوطی های حاوی گاز و سرد کننده های یخچال و وسایل برقی  خنک کننده به وجود می آید.1

 greenhouseeffect

  • آیا این گازها می توانند سبب گرم شدن زمین تا حد سیاره ناهید شوند؟

باید اعتراف کرد که روز به روز تعداد گازهای گرم کننده زمین بیشتر می شود و زمین روزانه رو به گرمتر شدن می رود.اگر به همین منوال این فرایند ها ادامه داشته باشند دمای زمین به پای دمای سیاره ناهید خواهد رسید. دمای بالای اتمسفر موجب بخار شدن آب اقیانوس ها می شود و یخ قطب شمال آب می شود و ابرهای بیشتری در اتمسفر تشکیل می شوند. ابرها مانع عبور گرمای خورشیدی و رسیدن آنها به اتمسفر زمین می شوند. تا اینجای ماجرا خوب است اما همین ابرها شرایط اثر گل خانه ای را بدتر می کنند چون ابرها مانع عبور و از بین رفتن  گرمای اتمسفر می شوند.  گرمای کهنه شده به پوسته زمین نزدیک می شود و در همانجا باقی می ماند. این فرایند کمک می کند پوسته زمین همانند پوسته خشک سطح سیاره ناهید بشود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا کرگدن ها را دوست دارید؟

greenhouse-effect-simplified

  • مریخ گرمتر است یا زمین؟

 تفاوت سیاره مریخ با زمین این است که سطح مریخ زودتر خنک می شود و به همین دلیل فعالیت های آتشفشانی کمتری نسبت به زمین دارد. پوسته مریخ برعکس زمین ثابت است و به همین دلیل است که  مریخ فاقد رشته کوه ها ، اقیانوس ها ، یا آتشفشان های متعدد است.

 071127-venus-surface-02

t اثر گل خانه ای چیست و چطور زمین را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “اثر گل خانه ای چیست و چطور زمین را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *