احمد شاه آخرین پادشاه قاجار

احمد شاه آخرین پادشاه قاجار
t احمد شاه آخرین پادشاه قاجار

احمد شاه هفتمین و آخرین پادشاه سلسله قاجار در بهمن ماه سال 1275 ه.ش، 27 شعبان 1314 ه.ق و 21 ژانویه 1898 میلادی در تبریز به دنیا آمد. او دومین پسر محمدعلی شاه و نخستین فرزند او از ملکه جهان بود که در هنگام ولیعهدی پدرش در تبریز به دنیا آمد.

اما تولد و کودکی او هم زمان با آشوب های دوران مشروطه بود و بالاخره در درگیری محمدعلی شاه و انقلابیون، محمدعلی شاه در 25 تیرماه 1288 ه.ش به مقرّ تابستانی سفارت روس در زرگنده پناهنده شد و از سلطنت کناره گیری کرد. مجلس شورای ملی در روز 26 تیر ماه 1288 ه.ش محمدعلی شاه را از سلطنت خلع کرد و پسر ارشد او را با عنوان احمد شاه به سلطنت برگزید.

محمدعلی شاه از ایران تبعید شد و احمدشاه 12 ساله مجبور شد به دور از پدر و مادرش روزگار بگذراند اما چون هنوز به سن قانونی نرسیده بود برایش نایب السلطنه انتخاب کردند که به جای او به امور مملکت رسیدگی کند. نخستین نایب السلطنه او علی رضاخان قاجار (عضدالملک) از بزرگ خاندان قاجار بود که از سوی شورایی متشکل از علما و برخی نمایندگان مجلس اول و سران مجاهدین به نیابت سلطنت برگزیده شده بود.

ایشان موقعی که احمدشاه هنوز از نظر قانونی صغیر بود درگذشت و میرزا ابوالقاسم خان قراگوزلو معروف به ناصر الملک به عنوان نایب السلطنه دوم برگزیده شد. سه سال بعد احمدشاه به سن قانونی رسید و وظایف سنگین سلطنت را شخصاً عهده دار شد یعنی وی در 30 تیرماه سال 1293 ه.ش تاج گذاری کرد.

احمد شاه در دوران سلطنتش که 17 سال طول کشید چندین بار به اروپا سفر کرد. در آخرین سفری که احمد شاه به اروپا رفته بود با رأی مجلس مؤسسانی که سردار سپاه ترتیب داده بود در 9 آبان 1304 شمسی احمدشاه از سلطنت خلع و سلسله قاجاریه از سوی مجلس شورای ملی منقرض اعلام گردید و در 4 اردیبهشت 1305 شمسی با تاج گذاری رضاخان، پادشاهی احمد شاه به پایان رسید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
استاد فخرالدین فخرالدینی

احمد شاه تا پایان عمر در اروپا ماند تا بالاخره در 9 اسفند سال 1308 شمسی در سن 33 سالگی  در شهر نیس نزدیکی پاریس درگذشت. جسدش طبق وصیت او به عتبات عالیات منتقل شد و در کربلا نزد مقبره پدرش به خاک سپرده شد.

در اینجا می توانید تصاویری از کودکی تا پایان عمر احمد شاه را ببینید.

ahmad shah-nojavanha (2)

ahmad shah-nojavanha (3)

ahmad shah-nojavanha (4)

 

ahmad shah-nojavanha (5)

ahmad shah-nojavanha (6)

ahmad shah-nojavanha (21)

ahmad shah.nojavanha

ahmad shah-nojavanha (8)

ahmad shah-nojavanha (9)

ahmad shah-nojavanha (10)

ahmad shah-nojavanha (11)

ahmad shah-nojavanha (12)

ahmad shah-nojavanha (13)

احمد شاه قاجار و برادرش محمد حسن خان قاجار که ولیعهد او بود.

ahmad shah-nojavanha (14)

ahmad shah-nojavanha (15)

احمد شاه قاجار و رضاخان

ahmad shah-nojavanha (16)

ahmad shah-nojavanha (17)

ahmad shah-nojavanha (18)

فرزندان احمد شاه قاجار

ahmad shah-nojavanha (19)

ahmad shah-nojavanha (20)

ahmad shah-nojavanha (1)

معرفی پادشاهان قاجار به ترتیب از قدیم

t احمد شاه آخرین پادشاه قاجار
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “احمد شاه آخرین پادشاه قاجار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *