اسلام فقط دین گریه و ترس از عذاب معصیت است ولی ادیان دیگر…

اسلام فقط دین گریه و ترس از عذاب معصیت است
t اسلام فقط دین گریه و ترس از عذاب معصیت است ولی ادیان دیگر...

پرسش

چرا چهره ای که از اسلام شیعی نشان داده می شود فقط حزن و ناراحتی است به عبارت دیگر اسلام فقط دین گریه و ترس از عذاب معصیت است ولی ادیان دیگر مثل مسیحیت و زرتشت بیشتر از محبت حرف می زنند و ظاهر اخلاقی تری را نشان می دهند؟

پاسخ آقای شیرزاد، مشاور تربیتی و مذهبی

متأسفانه ذهنیتی که بسیاری از مردم در مورد اسلام دارند با حقیقت اسلام تفاوت های زیادی دارد که یکی از این ذهنیت ها همین نگاه تک بُعدی به دین اسلام است.با مراجعه به منابع اسلامی به این حقیقت می رسیم که اسلام همچنان که به حزن های نشاط انگیز توصیه می کند، به تفریح و شادی نیز توصیه می کند.پیامبراکرم (صلی الله علیه و اله): همانا بهترین کارها نزد خداوند عزوجل، شاد نمودن مومنین هست. (کافی ج2 ص189)

حتی در برخی روایات توصیه شده که ساعاتی از روز را به همین شادکامی ها و لذت ها اختصاص دهید.امام علی (علیه السلام): مؤمن اوقات خود را سه بخش می کند: زمانی که در آن با پروردگار خود به راز و نیاز می پردازد و زمانی که به تحصیل معاش می پردازد و زمانی که به لذت های حلال و نیکو می گذراند. (نهج البلاغه ح390)

اما دین اسلام همچنان که به شادی و نشاط توصیه می کند به برخی از حزن های نشاط انگیز نیز توصیه می کند.

اما چرا نشاط انگیز؟! تعدادی از روانشناسان طبق پژوهشی که در یکی از دانشگاه های کشور و در ایام محرم انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که: «شرکت در مراسم عزاداری محرم با کاهش معنی دار نمره افسردگی (بر اساس آزمون افسردگی بِک) همراه بوده است» [مجله دست آوردهای روانشناختی؛ دوره 4 ؛ شماره 1] یعنی برخلاف تصوری که متاسفانه دشمنان ما در صدد القاء آن هستند، این عزاداری ها حتی می تواند سبب کاهش میزان افسردگی عزاداران شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
زودرنجی چیست و چه علائمی دارد؟

البته باید دانست که فلسفه عزاداری بر اهل بیت در مرتبه اول، عدم فراموش شدن دشمنی هایی است که سال های سال بر اسلام وارده شده و در مقابل یادآوری مشقت هایی است که اهل بیت(ع) در دفاع از اسلام متحمل شده اند؛ البته ثمره این یادآوری ها شناخت دشمنان و شمرصفتان امروز خواهد بود، در نتیجه به همین دلیل است که عده ای از غرب با تبلیغات بسیار درصدد این هستند که یک چهره محزون و غضب آلودی از اسلام نشان داده و ادیان تحریف شده خود را با حرف های به ظاهر زیبا، آن چنان که با اغراض خودشان مطابقت دارد معرفی کنند.

در حالی که هر کس اگر کمترین زحمت را به خود دهد و اولین آیه قرآن کریم را از نظر بگذراند متوجه خواهدشد که خداوند متعال، باب گفتگوی خود با بشر را با دو صفت رحمانیت و رحیمیت خود شروع کرده و حتی در آیه دوم و سوم هم حرفی از عذاب نزده و باز هم بر رحمانیت و مهربانیت خود تاکید می کند و البته خب منطقی است همچنان که از حربه انگیزه ساز تشویق استفاده می شود گاهی لازم است که به ناچار برای عده ای از حربه انگیزه سوز تنبیه نیز استفاده شود.

در پناه إله… موفق باشید

کاربران عزیز

شما می توانید سؤال خود را  از طریق دیدگاه (کادر پایین صفحه) ارسال نمایید:

 

t اسلام فقط دین گریه و ترس از عذاب معصیت است ولی ادیان دیگر...
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “اسلام فقط دین گریه و ترس از عذاب معصیت است ولی ادیان دیگر…

  1. Arshia :

    درود خدا بر شما باد، بسیار مطلب خوبی بود، دست شما درد نکند. متأسّفانه که بسیاری از مردم همان برداشت را دارند که دین ما فقط معصیت است لذا یاد آن آیه مبارکه میکنیم که میفرماید( اکثرهم لا یشعرون) بیشترشان نمیدانند، بس اکثر نمی داندد و اقلّ میدانند.
    ضمن تشکّر مجدد از شما، زنده باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *