افسانه‌هایی از یک غار طلسم شده…

t افسانه‌هایی از یک غار طلسم شده...

غار گنجخانه

باور مردم محلی بر آن است که غار “گنجخانه” طلسم شده، برای همین کسی به ندرت نزدیکش می‌شود، حتی چوپان‌ها. با این حال گنجخانه هم مثل دیگر آثار طبیعی ایران از وجود زباله‌هایی که رد پای انسان را به رخ می‌کشد، در امان نمانده است.

به گزارش نشریه اینترنتی نوجوان ها به نقل از ایسنا، گنجخانه غاری در انتهای دیواره سنگی در شرق سوباتان از توابع تالش در استان گلستان است، همان منطقه‌ای که به بهشت ایران شهرت دارد و در خردادماه هر سال مملو از گردشگر می‌شود.

مردم محلی، گنجخانه را می‌شناسند و به عنوان یکی از جاذبه‌های سوباتان به مسافران معرفی می‌کنند؛ اما به این نکته هم اشاره می‌کنند که این غار “طلسم” شده و اگر کسی وارد آن سود، صدمه می‌بیند، برای همین کمتر کسی جرأت داخل شدن به آن را دارد. تا به حال گروه حرفه‌ای غارنورد و یا غارشناس کاوشی در این محل انجام نداده و مردم هم بدون دسترسی به اطلاعات علمی به افسانه بافی‌های خود درباره این غار ادامه می‌دهند.

برخی حتی بر این باور هستند که داخل این غار گنجی نهان شده است؛ اما شاید به خاطر طلسمی که از آن سحن به میان است، کسی برای یافتن گنج پایش را به داخل غار نگذاشته است.

عده‌ای از مردم محلی هم معتقدند، در دل این غار که در ارتفاعات تالش قرار دارد، همانند غار علیصدر، دریاچه بزرگی وجود دارد و آب‌هایی که در حفره‌های معروف سوباتان فرو می‌روند، داخل آن دریاچه می‌ریزد.

حال قرار است طلسم غار گنجخانه شکسته شود. قرار است انجمن غارنوردی و غارشناسی ایران با هماهنگی بهمن جلیلی، یکی از فعالان گردشگری سوباتان اردیبهشت امسال به طور رسمی غار گنجخانه را کاوش و بررسی کنند و با تحقیقات علمی خود به تمام افسانه‌ها پایان بدهند.

t افسانه‌هایی از یک غار طلسم شده...
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تنگه براق؛ جاذبه طبیعی و تاریخی ناشناخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *