افق را در کدام قسمت عکس قرار دهیم!

t افق را در کدام قسمت عکس قرار دهیم!

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

در بخش کادر بندی گفتیم که براساس اصول طلایی کادربندی افق را معمولا در یک سوم تصویر قرار می دهیم و نباید خط افق هیچ وقت در میانه کادر تصویر ما باشد. اما این قانون همیشگی نیست و می تواند بنا به ضرورت تغییراتی در آن داد.

افق پایین 

%d8%a7%d9%81%d9%82-5با قرار دادن افق دربخش پایینی کادر می توانید آسمانی دراماتیک ایجاد کنید. با کم کردن افق بیش تر بر نیمه بالایی تصویر تاکید خواهد شد و بیننده در بخش بالایی به دنبال موضوع می گردد.

افق بالا

%d8%a7%d9%81%d9%82-4قرار دادن افق در بخش بالایی کادر و کم کردن از آن به شما اجازه می دهد تا در بخش پایین تصویر فضای گسترده تری داشته باشید و بیننده به جزئیات بیش تری توجه کند.

در هر دو مورد توجه داشته باشید که اگر سر دوربیتان رو به بالا یا پایین کج شده باشد خطوط اطراف مانند ساختمان ها یا درخت ها کج به نظر می رسند که باید با مهارت خودتان از کادر خارج شوند .

افق در وسط

%d8%a7%d9%81%d9%82-2%d8%a7%d9%81%d9%82-3این کار زمانی ایده خوبی به شمار می رود که نوعی قرینگی در تصویر دیده می شود مانند تصویر پایین که انعکاس کوه و آسمان در دریاچه فضایی مانند بخش بالایی ایجاد کرده است .

بدون افق

%d8%a7%d9%81%d9%82-1البته گاهی ممکن است تصاویری را بدون افق ثبت کنیم به این ترتیب تمرکز بیش تری بر روی چشم انداز داریم بنابراین تعیین این که افق تصویر در کدام قسمت کادر قرار گیرد بیش تر به سوژه و هوشیاری عکاس مربوط می شود که بتواند ضمن رعایت قوانین عکاسی در مواقع لازم کادر هایی را ثبت کند که گیرا و جذاب برای بیننده باشد.

t افق را در کدام قسمت عکس قرار دهیم!
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکاسی موضوعی؛ عکاسی از شغل ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *