امواج خروشان رودخانه زرد

t امواج خروشان رودخانه زرد
t امواج خروشان رودخانه زرد
رودخانه زرد

شما فکر می کنید این افراد مشغول تماشای چه چیزی هستند؟ در نگاه اول به نظر می آید آنها مشغول تماشای تابلوی بزرگی هستند که روی دیواری کشیده شده است. اما این چنین  نیست. این امواج خروشان، آب های رودخانه زرد است که از دریچه های سد در حال تخلیه شدن است. سد ژیائولانگدی ارتفاعی برابر  ۱۵۴ متر و عرضی برابر ۱۳۱۷ متر دارد و در سال ۲۰۰۰ پس از ۶ سال ساخت و ساز با هزینه ۵/۳ میلیارد دلار آغاز به کار کرد.

رودخانه زرد ، دومین رودخانه چین

این رود دومین رود بلند کشور چین بعداز رودخانه یانگ تسه می باشد. همچنین رود زرد  ششمین رود بلند جهان با ۵۴۶۴ کیلومتر درازاست.

آب رودخانه زرد گل و لای زیادی با خود می آورد که ناشی از رسوب های آبرفتی است و از این جهت نام رودخانه زرد را به آن داده ا ند. این حجم زیاد گل و لای در کف دریاچه زرد ته نشین می شود و مسئولان سد را مجبور به تخلیه این گل و لای می کند. طی ۱۳ سال گذشته نزدیک به ۳۹۰ میلیون تن گل و لای از این رود خارج شده است.

با باز شدن دریچه های سد حجم زیادی از گل و شن و ماسه به بیرون فوران می زند و منظره ای عجیب را می سازد که به مکان دیدنی برای گردشگران تبدیل شده است.

رودخانه زرد مهمترین رودخانه چین و یکی از پر آب ترین رودخانه ها آسیاست. اما اکنون روز به روز خشک تر می شود و آبی که در آن جریان دارد بسیار آلوده و حاوی فاضلاب کارخانجات داروسازی و تولیدات شیمیایی است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روستای شناور چونگ خناس

این آب آن چنان آلوده است که علاوه بر این که برای نوشیدن یا مصارف خانگی مناسب نیست بلکه برای آبیاری مزارع نیز از آن استفاده نمی شود. سالانه بیش از ۴ میلیون تن فاضلاب و مواد شیمایی آلوده کننده در این رودخانه ریخته می شود. بخش زیادی از آلودگی این رودخانه به رشد سریع صنعتی چین مربوط می شود.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

  • رودخانه زرد در چین

t امواج خروشان رودخانه زرد
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *