انواع شبکه از نظر مدیریت منابع چیست؟ (درس دوم )

t انواع شبکه از نظر مدیریت منابع چیست؟ (درس دوم )

 شبکه های کامپیوتری را به شیوه های مختلفی می توان دسته بندی نمود . یکی از این شیوه ها برحسب نحوه مدیریت منابع در شبکه می باشد . یعنی به این صورت که مدیر و مسئول منابع در شبکه کیست و آیا در شبکه ای خاص یک مدیریت مرکزی وجود دارد یا خیر هر کس مدیر خودش است . بنا براین شیوه شبکه به دو صورت سرور میهمان یا سرور مشتری (Client Server) و نظیر به نظیر(Peer to Peer) دسته بندی می شوند .

متاسفانه برای واژه های فوق اصطلاحات بهتری فعلاً موجود نیست. و بیشتر با اصطلاحات لاتین خود به زبان آورده می شوند.

Client Server :

در این نوع از شبکه هر میزبان یا به عبارت ساده تر هر کامپیوتر به طور ویژه یک سرور ( فراهم آورنده منابع) یا یک کلاینت ( دریافت کننده منابع شبکه ) است . به واژه یا در این جمله دقت کنید . یعنی در این نوع از شبکه یک کامپیوتر اگر سرور باشد دیگر نمی تواند کلاینت باشد و یا اگر کلاینت باشد دیگر نمی تواند سرور باشد .

همانطور که در شکل پایین نیز مشاهده می کنید در این نوع شبکه یک کامپیوتر (میزبان) که سرور نام دارد , وظیفه مدیریت منابع شبکه را بر عهده دارد و کامپیوتر های دیگر از منابع شبکه بهره می برند . در این نوع شبکه به دلیل مدیریت مرکزی امنیت افزایش می یابد به همین دلیل در شبکه هایی که تعداد کامپیوتر ها از 10 عدد بیشتر می شود به دلیل رعایت امنیت و مدیریت مرکزی و جلوگیری از ایجاد هرج و مرج و بی نظمی در شبکه از این نوع شبکه استفاده می شود .

Untitled

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سایت من (بلاک بندی)
MicrosoftInternetExplorer4

Peer to Peer :

در این نوع از شبکه برخلاف نوع Client Server هر کامپیوتر (میزبان) هم یک سرور ( فراهم آورنده منابع ) و هم یک کلاینت ( دریافت کننده منابع شبکه ) است . به واژه هم در این جمله دقت کنید . یعنی در این نوع از شبکه یک کامپیوتر هم سرور است هم کلاینت . همانطور که در شکل زیر نیز می بینید یک کامپیوتر هم می تواند کلاینت باشد , هم سرور و دیگر یک مدیریت مرکزی وجود ندارد . این نوع از شبکه وقتی کاربرد پیدا می کند که دیگر نمی خواهیم یک سرور مجزا ایجاد کنیم و به دلیل محدود بودن تعداد کامپیوتر ها نیاز به مدیریت مرکزی نداریم . این شبکه معمولا در شبکه های خانگی و کوچک کاربرد دارد . شبکه Workgroup در ویندوز سون که در دوره آموزش ویندوز سون خواهید خواند , از این نوع به حساب می آید شبکه های اولیه Torrent نیز از نوع نظیر به نظیر هستند .

00

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید : درس سوم – انواع شبکه از نظر گستره تحت پوشش چیست ؟

نوشته آقای مهدی فاریابی

 

t انواع شبکه از نظر مدیریت منابع چیست؟ (درس دوم )
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *