ایکس‌باکس وان ایکس بخریم یا کامپیوتر؟

t ایکس‌باکس وان ایکس بخریم یا کامپیوتر؟

ایکس باکس وان (1)معرفی کنسول «ایکس‌باکس وان ایکس» (Xbox One X) شرکت مایکروسافت، کامپیوتربازها را با نوعی چالش روبه‌رو می‌کند. بله البته که همه می‌دانیم هیچ کنسولی حریف یک کامپیوتر خیلی قدرتمند نمی‌شود ولی سوال اصلی این جاست که به چه قیمتی؟ ایکس‌باکس وان ایکس کنسول قدرتمندی است که دقیقا ۵۰۰ دلار (با قیمت روز دلار دقیقا ۱ میلیون و ۸۹۲ هزارتومان) قیمت دارد اما برای سرهم کردن یک کامپیوتر با قدرت این کنسول چقدر باید هزینه کنید؟ این سوالی است که سعی داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

کامپیوتری شبیه به ایکس‌باکس وان ایکس

ایکس باکس وان (2)پیش از شروع بررسی باید بگوییم با توجه به قیمت‌ بالای قطعات، اساسا سرهم کردن یک کامپیوتر که بتواند جدیدترین بازی‌های روز را به خوبی اجرا کند چندان ارزان تمام نمی‌شود.

برای شروع سیستمی طبق جدول زیر جمع آوری می‌کنیم:

ذکر چند نکته درباره این قطعات ضروری به نظر می‌رسد:

به یاد داشته باشید که مادربردهای +AM3 مثل ASRock 970 Pro R2.0 وای‌فای داخلی ندارند و اگر به اتصال بی‌سیم نیاز دارید باید از آداپتور خارجی استفاده کنید یا یک مادربرد گران‌‎تر بخرید.

اگر قطعات این سیستم فرضی را با ایکس‌باکس وان ایکس مقایسه کنیم به مزیت‌های و معایب هر پلتفرم پی می‌بریم. کامپیوتر شخصی ما قدرت و انعطاف بیش تری دارد اما ایکس‌باکس وان ایکس جمع و جورتر است و البته قطعات آن غیرقابل تغییرند.

ایکس باکس وان (3)پردازشگر ایکس‌باکس وان ایکس یعنی مجموعه‌ای که شامل پردازنده‌ مرکزی، پردازنده گرافیکی و حافظه این دستگاه است توسط شرکت AMD ساخته شده. این پردازنده شامل هشت هسته که با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز کار می‌کنند، ۴۰ واحد پردازش گرافیکی که با فرکانس ۱٫۱۷۲ مگاهرتز کار می‌کنند و ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR5 است. AMD پردازشگری که دقیقا معادل این مشخصات باشد و بتوان از آن در کامپیوترهای شخصی استفاده کرد ندارد بنابراین مشخصاتی که ما در جمع‌کردن قطعات کامپیوتر لحاظ کردیم چیزی است بین ایکس‌باکس وان ایکس و کامپیوتری که بتوان با آن، تجربه بازی کردنی کاملا راحت و روان را داشت.

به این‌ترتیب در کامپیوتر ما از تراشه هشت‌‎هسته‌ای AMD FX-8300 که با فرکانس ۳٫۳ گیگاهرتز کار می‌کند، هشت گیگ رم DDR3/1600 و کارت گرافیکی Radeon RX 580 استفاده شده است. این مشخصات، پردازش گر و رمی در اختیارتان قرار می‌دهد که در فرآیندهای پردازشی دچار مشکل نشوید و پردازنده گرافیکی‌ای دارد که از طریق آن بتوانید در تنظمیات مدیوم، به شکل ۴K و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه بازی کنید.

البته ممکن است بعضی از بازی‌های ایکس‌باکس وان ایکس نهایتا روی کنسول روان‌تر و با کیفیت تصویری بالاتر اجرا شوند اما دلیل این موضوع این است که توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند بازی‌هایشان را دقیقا برای اجرای بهتر در کنسول تنظیم کنند اما همین اقدام برای تعداد بیشماری از کامپیوترهای شخصی ممکن نیست.

ایکس باکس وان (4)درباره بعضی از جزییات دیگر کنسول جدید مایکروسافت اطلاعات زیادی نداریم اما می‌دانیم که ایکس‌باکس جدید ۱ ترابایت هارد با ۵۰ درصد افزایش پهنای باند دارد.

بدون آن که دقیقا بدانیم منظور مایکروسافت از این افزایش ۵۰ درصدی چیست صرفا مجبوریم حدس و گمان‌های خودمان را داشته باشیم. آیا منظور استفاده از گذرگاه‌های SATA III/6Gbps به جای SATA II/3Gbps است؟ (اتفاقی که به افزایش سرعت خواندن و نوشتن منجر می‌شود). آیا قرار است از درایوهای هیبریدی استفاده شود؟ (اتفاقی که باعث افزایش کش می‌شود)

به هر حال، ما با حدس خودمان یک هارد SATA III 7200rpm وسترن دیجیتال را در کامپیوترمان به کار گرفتیم.

نهایتا می‌توانید از هر منبع تغذیه ۵۰۰ واتی، کیس و درایو بلوریی که دارای برند معتبری باشند استفاده کنید. در لیست ما این قطعات بر مبنای قیمت ارزان‌تر و حداقلی از کیفیت قابل قبول انتخاب شدند.

درباره درایو بلوری این کامپیوتر باید اشاره کنیم که این درایو از نظر کیفیت به شکل قابل‌توجهی ضعیف‌تر از درایو بلوری ایکس‌باکس وان ایکس است. برای ارزان‌تر تمام شدن این درایو باید از مدلی استفاده می‌‎شد که قابلیت پخش دیسک ۴K ندارد اما این امکان در ایکس‌باکس وان ایکس وجود دارد.

ایکس باکس وان (5)خلاصه این که سعی کردیم در این سیستم از قطعاتی استفاده کنیم که از نظر کارکرد و قیمت ما را بیش از هر کامپیوتر دیگری به قابلیت‌های ایکس‌باکس وان ایکس نزدیک کند. به هر حال سیستمی که جمع و جور کردیم ۱۵۲ دلار گران‌تر از ایکس‌باکس از آب درآمد و به قیمت ۶۵۲ دلار رسید (۲ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان). این کامپیوتر امکان پخش دیسک ۴K ندارد، از وای‌فای داخلی پشتیبانی نمی‌کند اما در عمل می‌تواند بازی‌ها را به شکل ۴K با حداقل ۳۰ فریم بر ثانیه در تنظیمات مدیوم گرافیکی بدون گیر و گرفتاری برایمان اجرا کند. این تفاوت قیمت ۶۰۰ هزارتومانی ممکن است با توجه به موجود نبودن برخی از قطعه‌ها یا گران‌تر بودن آن‌ها در ایران بیش تر هم بشود.

درایو بلوری پرهزینه

اما اگر بخواهیم کامپیوترمان را به ایکس‌باکس وان ایکس کاملا شبیه کنیم باید به جای استفاده از درایو بلوری معمولی از درایو بلوری ۴K UHD استفاده کنیم. در این میان مشکل اصلی این جاست که استفاده از درایو بلوری قدرتمندتر مجبورمان می‌کند، CPU و Motherboard را هم تغییر دهیم.

در واقع سیستم جدید به شکل زیر در می‌آید:

آن طور که مشخص است در این سیستم هم از همان روش قبل استفاده کردیم و قصدمان هم رسیدن به همان اهداف قبلی بود اما تفاوت اصلی استفاده از درایو بلوری ۴K UHD شرکت پایونیر است که خود ۱۳۰ دلار قیمت دارد و باعث گران‌تر شد پردازنده مرکزی و مادربرد هم شده است به شکلی که مجبور شدیم در آن از پردازنده Kaby Lake Core i5-7400 که ۱۸۷ دلار قیمت دارد و مادربرد ASRock Fatal1ty Z270 GAMING-ITX/AC که ۱۴۹ دلار خرج روی دست‌مان می‌گذارد استفاده کنیم.

نتیجه نهایی این که کامپیوتر جدید ۹۴۴ دلار (۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان) خرج برمی‌دارد تا امکان پخش دیسک با محتوای ۴K را هم در اختیارمان قرار دهد.

تحلیل نهایی

همان طور که نتیجه بررسی‌هایمان نشان داد، جمع و جور کردن یک کامپیوتر که قدرتی شبیه به ایکس‌باکس وان ایکس داشته باشد حداقل ۶۰۰ هزارتومان گران‌تر از کنسول خواهد بود. این در حالیست که باید وای‌فای داخلی و پخش دیسک با محتوای ۴K را هم فراموش کنیم و اگر بخواهیم این امکانات را بدست آوریم باید ۴۴۴ دلار بیش تر از قیمت ایکس‌باکس (حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان) هزینه کنیم.

با این اوصاف باید اعتراف کرد که جمع کردن کامپیوتری به قدرت ایکس‌باکس وان ایکس، دقیقا با همان امکانات و همان قیمت تقریبا در حال حاضر غیرممکن است و حتی ارزان‌ترین انتخاب‌ها هم خرج بیش تری روی دستمان می‌گذارد. اما از طرف دیگر بحث همیشگی طرفداران کامپیوتر و کنسول سر جای خودش باقی است و عادت کامپیوتربازهای ایرانی در دانلود بازی‌ها و پرداخت نکردن پول هم ممکن است انتخاب کامپیوتر را برای آن‌ها اقتصادی‌تر از آن چه هست جلوه دهد. این در حالی است که امکانات آنلاین و تجربه عموما روان‌تر بازی با کنسول در کنار قیمت به‌صرفه خود دستگاه، طرفداران بازی‌های ویدیویی را به سمت خرید کنسول هدایت می‌کند.

نظر شما چیست؟ با در نظر گرفتن این قیمت‌ها ترجیح می‌دهید کامپیوتر بخرید یا کنسولی مثل ایکس‌باکس وان ایکس؟

دیجی کالا

یادداشت سردبیر؛

با تشکر فراوان از آقای کیوان جهانگرد از اعضای فعال سایت که این مطلب را برای ما ارسال کرده اند.

t ایکس‌باکس وان ایکس بخریم یا کامپیوتر؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خواص شیرموز برای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *