باداب سورت، زیباترین چشمه جهان!

t باداب سورت، زیباترین چشمه جهان!

تصور کنید روی صخره های نارنجی رنگی قدم می زنید که لایه لایه زمین را بالا رفته اند و آب از بلورهای سنگی اشان چکه می کند، رو که بر گردانید، پشت سرتان زمین لایه لایه سبز آبی ایست و کمی آن طرف تر، لایه لایه زرد.

مشابه چنین جایی تنها در سه کشور ترکیه، امریکا و نیوزلند وجود دارد اما شما برای دیدنش کافیست فقط تا ساری بروید.

چشمه های آب معدنی باداب سورت که زیباترین چشمه جهان شناخته شده و یکی از شگفت انگیزترین شاهکارهای طبیعت است، در محدوده روستای اروست واقع می باشد.

باداب سورت چشمه پلکانی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان می باشد که بعد از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این چشمه های فوق العاده زیبا که در بلندای 1841 متری از تراز دریا جا دارند، در ایران بی نظیر هستند.

این باداب شامل چند چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب می باشد. چشمه ای که پرآب است، آب خیلی شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد دارد. چشمهٔ دوم که در بالا دست و شمال غربی این چشمه قرار گرفته است، ترش مزه و آبی به رنگ قرمز و نارنجی دارد، در اطراف چشمه هم کمی رسوب آهن نشسته‌ است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف به وجود آورده است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبهٔ اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت می باشد. زیبایی این طبقات و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب واقعا تحسین برانگیز هستند.

این چشمه از نظر وسعت خیلی کوچک است و خواص درمانی بسیار خوبی نسبت به بقیه چشمه ها دارا می باشد. بازدید از چشمه و حوضچه های باداب سورت مخصوصا در اردیبهشت ماه خستگی را از جان گردشگران بیرون می کند. خیال انگیزترین صحنه های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که این چشم اندازهای چشم نواز هیچ وقت از روح و ذهن فراموش نمی شود و بارها و بارها طبیعت دوستان را به تماشای خود جذب می کند. پر بازدید ترین زمان، فصل بهار و تابستان است.

چشمه شور باداب سورت استخر آبی کوچکی است که معمولا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم، میگرن و امراض پوستی می باشد، اما چشمه دیگر باداب سورت که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته است، با آب زرد و نارنجی رنگش که از صخره ها نشت می کند، اکسید آهن را از قعر صخره ها به زمین می آورد.

چقدر خوب است که ما قدر این زیبائی هایی را که خداوند به ما داده است را بدانیم. این چشمه های بی نظیر و حیرت آور دیگر مثل قبل نیستند و در معرض نابودی قرار دارند. بهتر است ما با کمک همدیگر به فکر باشیم و بدون راه رفتن در لبه های حوضچه ها و بردن ماشین روی این زیبایی ها نابودشان نکنیم. نگه داری از این چشمه ها واقعا ممکن است، فقط کافیست برای میراث طبیعی ایران ارزش قائل باشیم همین.

منبع: همگردی

باداب سورت (1)

باداب سورت (2)

باداب سورت (3)

باداب سورت (4)

باداب سورت (5)

باداب سورت (6)

باداب سورت (7)

باداب سورت (8)

باداب سورت (9)

t باداب سورت، زیباترین چشمه جهان!
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تصاویر دیده نشده از کشف مقبره فرعون و اشیا داخلش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *