با رشته هوافضا و گرایشات مختلف آن و بازار کار آن آشنا شوید

هوافضا
t با رشته هوافضا و گرایشات مختلف آن و بازار کار آن آشنا شوید
مهندسی رشته هوافضا

رشته هوافضا یا مهندسی هوا فضا ، یکی از رشته های اصلی مهندسی می باشد که در این رشته به مطالعه و طراحی هواپیما ، فضا پیما ، ماهواره ، ماهواره برها ، طراحی خودروهای کم مصرف و تجهیزات خاص نفت و گاز و سیستم های تولید و نیروگاهی و … می پردازند . این رشته به دو بخش اصلی هوا نوردی و کیهان نوردی تقسیم می شود که کیهان نوردی بسیار مهم تر می باشد . این رشته در مقاطع بالاتر آیرودینامیک ، پیشرانش ، اویونیک ، علم مواد و تحلیل سازه ها و … تقسیم می شود .

فرصت شغلی

در صنعت هوا فضا و در این رشته ، طراحی و ساخت وسایلی مانند هواپیما می باشد و فارغ التحصیلان این رشته در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی ، موشکی و ماهواره فعالیت نمایند و در سازمان های مختلف مربوط به این کارها استخدام می شوند . از جمله فرصت های شغلی رشته هوا فضا در نیروگاه ها ، صنایع نفت و گاز ، پالایشگاه ها ، صنایع خودروسازی و فرودگاه ها و … می باشد .  گرایش های مختلف این رشته تاحدودی با گرایشات رشته مکانیک شباهت دارد اما تفاوت عمده ای که رشته هوا فضا با رشته مکانیک دارد که برخی دروس تخصصی آن ها می باشد .

آشنایی با مهندسی رشته هوافضا

اهمیت درس ریاضی

برای موفقیت بیشتر در رشته هوافضا می بایست پایه قوی ریاضیات داشته باشید و نیز در سطح متوسط تا بالایی با زبان انگلیسی آشنایی داشت چرا که در بیشتر دانشگاه ها ، دروس تخصصی این رشته به زبان انگلیسی تدریس می گردد و تا حدودی یکی از مشکل ترین رشته های مهندسی به شمار می رود .  این رشته در دانشگاه های صنعتی شریف ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، خواجه نصیر الدین طوسی ، ارومیه و… تدریس می گردد .

دروس مقطع کارشناسی رشته هوافضا

ریاضی عمومی یک و دو ، فیزیک یک و دو ، معادلات دیفرانسیل ، آزمایشگاه فیزیک یک و دو ، الگوریتم و برنامه سازی ، مقدمه ای بر هوا فضا ، مکانیک سیالات ، ریاضی مهندسی ، نقشه کشی یک و دو ، مقاومت مصالح ، مکانیک مدار فضایی ، آیرودینامیک یک و دو ، اصول پیشرانش ، دینامیک پرواز یک و دو ، زبان تخصصی هوافضا ، ازمایشگاه آیرودینامیک ، دینامیک ، استاتیک ، علم مواد ، آزمایشگاه مقاومت مصالح ، مبانی مهندسی برق ، ارتعاشات ، آزمایشگاه مبانی مهندس برق ، تحلیل سازه های هوایی ، آزمایشگاه مکانیک سیالات ، آیین نگارش و گزارش نویسی ، طراحی هواپیما یک و دو ، طراحی سازه های هوایی می باشد که برخی از این دروس تخصصی و اصلی می باشند.

رشته هوافضا برای آقایان و خانم ها:

رشته هوا فضا یکی از رشته های مهندسی می باشد که به لحاظ جنسیتی برای خانم ها و آقایان محدودیتی ندارد ولی معمولا به لحاظ ظرفیت پذیرش در این رشته ، تعداد آقایان بیشتر از خانم ها می باشد و به لحاظ کاری که معمولا جذب وزارت دفاع می شوند ، ظرفیت پذیرش آقایان بیشتر است و اولویت استخدام با آقایان می باشد . اما به طور کلی چون این رشته نیاز به روحیه منعطفی دارد و همواره تنوع زیادی می طلبد ، بهتر است خانم ها به سراغ این رشته نروند و به انتخاب رشته هایی که باروحیه آن ها بیشتر همخوانی دارد بپردازند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آشنایی با رشته مهندسی هوا فضا
مهندسی رشته هوافضا

آینده رشته هوافضا در ایران :

رشته هوا فضا به عنوان یکی از رشته های مهندسی در بهترین دانشگاه ها تدریس می گردد که از جمله آن ها می توان به دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه های وابسته به نیرو هوایی و ارتش ، دانشگاه علم و صنعت ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی ، شهید بهشتی ، دانشگاه فردوسی ، علوم و فنون شهیدستاری و شیرازو… اشاره نمود . بیشتر فارغ التحصیلان رشته هوا فضا معمولا در ارتش و نیروی هوایی جذب می گردند و هر ساله دولت ایران بیشترین بودجه را به بخش هوافضا تخصیص می دهد .

کدام شرکت ها ؟

در ایران بالغ بر صد و چهل شرکت مربوط به اشتغال فارغ التحصیلان رشته هوافضا وجود دارد . همچنین این افراد در شرکت هایی مانند ساخت  هلیکوپترسازی ، ساخت هواپیماهای جنگنده و … به کار گرفته می شوند . مهمترین سازمان در این زمینه سازمان فضایی ایران است که به طور مستقیم زیر نظر رییس جمهور ایران اداره می گردد و چون ماموریت های مهمی مانند ماموریت های فضایی را برعهده دارند ، افرادی که دارای مدارک بالاتر رشته هوافضا می باشند ، جذب این سازمان بزرگ می گردند که از جمله کارهای مهمی که این سازمان انجام داده است ، پروژه موفقیت آمیز مصباح بوده است . همچنین از دیگر سازمان ها ، پژوهشگاه ها و موسسات آموزشی ، صنایع نفت و گاز ، پتروشیمی ، صنایع خودرو سازی و .. می توان نام برد .

آینده ی شغلی رشته هوافضا

از جمله شاخه های شغلی فارغ التحصیلان این رشته می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
صنایع غذایی

1 . برنامه ریزی پروژه / کنترل پروژه مهندسی .

2 . برنامه ریزی استراتژیک / مشاوره مدیریت .

3 . طراحی مهندسی / نقشه کشی .

4 .  فروش / مهندس فروش .

5 . تکنسین .

6 . برنامه نویسی / توسعه نرم افزار و وب .

7 . حمل و نقل / لجستیک .

8 . مدیریت عامل .

9 . ارتباطات / روابط عمومی .

10 . کنترل کیفیت / بازرسی / نظارت / تضمین .

11 . ایمنی .

موتور هواپیما
شاغلان رشته هوا فضا ، معمولا از درآمد بسیار بالایی برخوردار می باشند .

بهترین گرایش ارشد رشته هوافضا :

رشته هوافضا در مقطع ارشد به پنج گرایش اصلی تقسیم می شود که هرکدام به یک بخش از این رشته اشاره دارند . مقطع ارشد این رشته همچون دیگر رشته ها شامل سی و دو واحد تخصصی می باشد که به صورت هشت درصد سه واحدی ، یک سمینار دو واحدی و شش واحد پایان نامه است . پنج گرایش رشته هوا فضا به شرح زیر می باشند :

1 . گرایش آیرودینامیک :

این گرایش یک گرایش سیالاتی است که به مطالعه میزان تاثیر و روند جریان هوا را بر روی هواپیما و قطعات آن است . انتظار می رود مهندس رشته هوا فضا که در گرایش آیرودینامیک درس خود را به پایان می رساند ، بتواند به تحلیل جریان های پیچیده که در اطراف هواپیماها رخ می دهد ، بپردازد . از جمله نرم افزار هایی که در پایان نامه های این گرایش موثر می باشند و می توان براساس آن ها تحلیل های این گرایش را فرا گرفت ، عبارتند از :گمبیت ، فلوینت ، فرترن و کدنویسی دینامیک سیالات محاسباتی است . این گرایش نسبت به بقیه گرایشات بسیار  پرطرفدار بوده است .

2 . گرایش جلوبرندگی در کارشناسی ارشد رشته هوافضا :

این گرایش از رشته هوا فضا که نام دیگر آن پیشرانش می باشد جزو گرایشات سیالاتی این رشته محسوب می شود که این گرایش و تخصص مربوط به موتور هواپیما و بخش های داخلی آن می باشد . این گرایش به مطالعه نحوه تولید نیروی رانش می پردازد و موتورهای پیستونی ، توربینی ، راکت ها را بررسی می نماید . همچنین خنک کاری ، اتمایزرها ، احتراق ، توربین ، کمپرسور و هربخش از توربین گاز را مورد بررسی قرار می دهند . از جمله نرم افزارهای این گرایش می توان به فلوینت ، فرترن و  RPA می باشد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نیاز به یک برنامه ریزی درسی دارم | برنامه ریزی تحصیلی

3 . گرایش دینامیک پرواز و کنترل :

این گرایش نیز از مهمترین گرایشات رشته هوا فضا می باشد . متخصص این رشته به بررسی و مطالعه تخصصی رفتار و حرکت هواپیماها و اجسام مشابه آن می پردازد و موضوعات مختلف در مورد آن از جمله : برد ، مسافت ، نشست و برخاست ، مداومت پروازی در سرعت های مختلف ، پایداری و کنترل وسایل پرنده را مورد بررسی قرار می دهد . این رشته آن چنان طرفدار زیادی در بین گرایشات رشته هوا فضا ندارد .

4 . گرایش کارشناسی ارشد سازه های هوایی رشته هوافضا :

از گرایشات پرطرفدار و در عین حال جذاب رشته هوا فضا می باشد که این گرایش نیز به مطالعه و بررسی سازه های هواپیماها و میزان مقاومت این سازه ها در برابر آیرودینامیکی در برابر وزن های مختلف می پردازد . بیشتر واحدهای این رشته در آزمایشگاه ها انجام می شود و از جمله وسایل مورد نیاز آزمایشگاهی این رشته وسایلی برای تست شکست و کشش می باشد و از جمله نرم افزارهای مورد نیاز این رشته ، انسیس و کتیا می باشند .

5 . گرایش مهندسی فضایی :

این گرایش یکی از جدیدترین گرایشاتی است که در مقطع ارشد رشته هوا فضا تدریس می شود و با توجه به جدید بودن آن ، امکان جذب این گرایش در ادارات مربوط به آن زیاد است . این گرایش به مباحث سامانه های فضایی از جمله ماهواره برها و سیستم های درونی آن می پردازد و نرم افزارهایی که در این گرایش استفاده می گردند ، همان نرم افزارهای گرایش مکانیک پرواز رشته هوا فضا می باشند .

به طور کلی رشته هوا فضا یکی از رشته هایی که در بخش های حساس به ویژه وزارت دفاع کاربرد زیادی دارد .

هواپیما

می خواهم درباره رشته هوافضا بیشتر بدانم

مهندسی هوافضا

بین انتخاب پزشکی و هوافضا تردید دارم

t با رشته هوافضا و گرایشات مختلف آن و بازار کار آن آشنا شوید
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *