با ورزش دوچرخه سواری و اصول انجام آن آشنا شویم .

دوچرخه
t با ورزش دوچرخه سواری و اصول انجام آن آشنا شویم .
دوچرخه سواری




دوچرخه یکی از وسایل نقلیه سالم است که با گذشت زمان در طرح های مختلفی ساخته شد .

تاریخچه مختصر دوچرخه :

دوچرخه ، یکی از وسایل نقلیه ای است که هم بسیار سبک و هم به لحاظ قیمت به صرفه و ارزان تر از وسایل نقلیه دیگر می باشد  و در انواع طرح ها می باشد . مثلا برای جاده های کوهستانی ، دوچرخه های مخصوصی وجود دارد که مناسب این جاده ها می باشند . دوچرخه سواری ، یکی از سالم ترین ورزش ها برای سلامتی محسوب می شود .

اولین دوچرخه

اولین دوچرخه سوار

تاریخچه اولین دوچرخه سواری ، به یک فرد فرانسوی به نام سیوارک برمی گردد که در سال 1691میلادی یک دوچرخه چوبی ساخت و شروع به دوچرخه سواری کرد ، اما این دوچرخه چوبی طرفدار زیادی پیدا نکرد و بعداز او افراد دیگری دوچرخه هایی با مدل های مختلف ساختند اما فن اصلی دوچرخه سواری را دنیس جانسون به افراد آموزش می داد و کلاس هایی را برای افراد علاقه مند برگزار می کرد .

اولین دوچرخه پرسرعت

در سال 1817شخصی به نام  بارون فون دریاس آلمانی دوچرخه پایه داری ساخت که یک زین کوچک داشت که کم کم در بیشتر شهرهای اروپایی رونق پیدا کرد به طوری که فردی به نام دنیس جانسون نمونه ای از آن را خرید و با طراحی های مختلف به ساخت مدل های مختلف از آن پرداخت و وارد بازار کرد . همچنین در سال 1818 میلادی ، شخصی به نام مک میلان دوچرخه پیشرفته تری ساخت که بیست و دو کیلومتر در ساعت سرعت داشت که به عنوان یکی از بی خطرترین روچرخه ها برای دوچرخه سواری محسوب می شد که نمونه آن را در موزه لندن نگهداری می کنند.

اولین محصول فروشی

در سال 1860 نیز در فرانسه کارخانه ی دوچرخه سازی به نام میشو دوچرخه هایی متفاوت با آن چه تا آن زمان ساخته شده بود ، ساخت که این کار را به کمک سازنده جوانی به نام لالمنت انجام داد و به بازار عرضه کرد و به راحتی توانستند بازار فروشی برای خود ایجاد نمایند . همچنین در سال در1871 انگلستان دوچرخه ای ساخته شد که بسیار شبیه به بون شیکر بود . مخترع این دوچرخه فردی به نام جیمز استانلی بود که سیستم آن به صورت یک چرخ بزرگ در جلو و چرخی کوچک در عقب بود و به کمک یک پدال به حرکت در می آمد .

زنجیرچرخ

هم چنین در سال 1873 یه شخص خبره به نام هاردی لاوسون نخستین دوچرخه با زنجیر چرخ را ساخت که بعدها و در سال های دیگر دوچرخه های زنجیر چرخ دار به صورت های پیشرفته تری ساخته شد که در بازار ها رونق پیدا کرد و فروش زیادی یافتند و فن دوچرخه سواری را در جهان فراگیر تر کردند .

t با ورزش دوچرخه سواری و اصول انجام آن آشنا شویم .
Cyclist the Bike Standing on the Mountain Rocky Trail at Sunset, tourist with backpack

پیست های دوچرخه سواری معروف جهان :

در جهان چندین مسیر برای مسابقات دوچرخه سواری و یا به عبارتی پیست های دوچرخه سواری وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ترجمه متن زیبا و پر معنی زیر را به فارسی هم بخوانید

1 . بولیوی :

یکی از پیست های زیبا و مسیرهای دوچرخه سواری که در عین حال هیجان آور در بولیوی وجود دارد که علی رغم پیچ و خم های این جاده ، زیبایی خاصی  را به همراه دارد .

2 . مسیر کوهستانی در فرانسه :

این مسیر که یکی از بی نظیرترین مسیرهای دوچرخه سواری جهان محسوب می شود و از دل کوه های آلپ عبور می کند و لحظات خاصی را برای دوچرخه سواران به همراه دارد . طول این مسیر زیبا  از بیش از چهار مایل می باشد و طبیعت زیبایی از سواحل دریاچه ژنو تا دریای مدیترانه را در بر می گیرد . این مسیر برای دوچرخه سواران حرفه ای لحظات خوشی به همراه دارد .

3 . کنگو :

این مسیر ششصد مایلی که در سال دوهزار و سیزده افتتاح شد که از سال تاکنون دوچرخه سواران زیادی در این مسیر رکاب زدند و یکی از بی نظیرترین مسیرهای کوهستانی برای دوچرخه سواری محسوب می گردد .

4 . جاده مناسب دوچرخه سواری استرالیا :

این جاده ی زیبای ساحلی که شهرهای جنوب شرقی استرالیا و دو شهر دیگر آن را به هم وصل می کند ، یکی از زیباترین مسیرهای دوچرخه سواری محسوب می گردد و طول این مسیر به بیش از صد و پنجاه مایل می رسد .

5 . جاده کوهستانی ساحل اقیانوس آرام :

این مسیر که بخش هایی از جاده های کوهستانی کانادا و ایالات متحده آمریکا را در برمی گیرد ، یکی از زیباترین جاده ها برای دوچرخه سواری محسوب می گردد و بیش تر از دویست مایل طول دارد و چشم اندازهای زیبایی را در بر می گیرد .

6 . دره دوردوگن :

این مسیر کوهستانی زیبا که در فرانسه قرار دارد علاوه بر اینکه برای دوچرخه سواری مسیری دل انگیز محسوب می گردد ، در این مسیر رستوران های سنتی خوبی نیز وجود دارد که غذاها و نوشیدنی های متنوع آن ها ، لذت بازدید از مسیر را برای دوچرخه سواران چند برابر می کند .

علاوه بر مسیرهای ذکر شده پیست های دوچرخه سواری دیگری نیز در کشورهای دیگر جهان وجود دارد که هرکدام به نوبه خود خاطرات خوشی را برای دوچرخه سواران به همراه دارند که بعضی از آن ها به دلیل پیچ و خم هایشان برای دوچرخه سواران حرفه ای مناسب تر می باشند .

روش صحیح دوچرخه سواری

روش صحیح دوچرخه سواری :

در هنگام دوچرخه سواری افراد می بایست به نکات زیادی از جمله پست یا هموار بودن مسیر ، نوع دوچرخه ، نحوه نشستن و حالت بدن بر روی دوچرخه و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود که از جمله این اصول می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1 . درصورتی که مسیر دوچرخه سواری سربالایی است ، فرد باید بالاتنه اش را کمی روبه جلو متمایل نماید .

2 . تنها با پنجه رکاب بزند و با دنده سبکتر براند و در واقع وزن بالاتنه را بر روی قسمت جلوی دوچرخه بیندازد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی دفترچه یادداشت میوه ای!

اما اگر فرد در مسیر سرازیری قصد دوچرخه سواری داشته باشد :

1 . وزن بدن را بر روی قسمت عقب دوچرخه بندازید

2 . تا می توانید بر روی زین فشار وارد کنید و از گرفتن ترمزهای بی مورد خودداری نمایید .

در کل می بایست در هنگام دوچرخه سواری :

1 . مسیر دوچرخه سواری را درست انتخاب کنیم .

2 . رعایت موارد ایمنی الزامی است که از جمله آن : انتخاب دوچرخه مناسب ، استفاده از زانوبند و کلاه ایمنی مناسب و … .

3 . بررسی سلامت دوچرخه به ویژه ترمزهای آن .

4 . اصول صحیح دوچرخه سواری را بیاموزید و در هنگام دوچرخه سواری تعادل خود را بر روی آن حفظ نمایید .

5 . بر روی مسیر مناسب و همواره تمرین نمایید .

t با ورزش دوچرخه سواری و اصول انجام آن آشنا شویم .
Cyclist the Bike Standing on the Mountain Rocky Trail at Sunset, tourist with backpack

فواید دوچرخه سواری برای سلامتی :

دوچرخه سواری ، یکی از سالم ترین ورزش ها برای برای بدن می باشد که تاثیراتی زیادی را بر اعضای بدن دارد که از جمله آن ها موارد زیر می باشد :

1 . کمک به عضله سازی و تقویت ماهیچه :

دوچرخه سواری با تاثیر مثبت و درگیر گیرکردن عضلات و ماهیچه های شکم ، هم در لاغری و چربی سوزی این نقاط موثر است و هم سبب تقویت عضلات آن ها می گردد .

2 . ورزشی مناسب برای شکستن چربی ها :

دوچرخه سواری از ورزش های هوازی محسوب می شود و نقش بسیار مهمی در چربی سوزی دارد و انجام روزانه این ورزش کمک زیادی به سوزاندن چربی ها بدن می کند .

3 . دوچرخه سواری درمانی برای کاهش تنش ها :

چون در هنگام دوچرخه سواری ، فرد می بایست به طور منظم نفس بکشد ، این حالت سبب تنظیم ریتم بدن و کمک به کاهش تنش ها و استرس ها می گردد .

4 . کمک به حفظ سلامت زانوها :

بر خلاف برخی ورزش ها که سبب از بین رفتن ، ساییدگی و حتی شکستگی زانوها می گردند ، دوچرخه سواری سبب تقویت زانوها می گردد .

5 . درمانی مناسب برای داشتن خوابی راحت :

کسانی که از بی خوابی رنج می برند ، بهتر است به جای استفاده از انواع قرص های خواب آور که بعد از مدتی بر روی بدن بی اثر می گردند ، به سراغ دوچرخه سواری بروند چرا که این ورزش اضطراب بدن را کاهش می دهد و در نتیجه خواب شبانه راحتی را برای افراد به ارمغان می آورد .

6 . دوچرخه سواری ورزشی برای حفظ سلامت قلب :

انجام این ورزش به طور روزانه و با تقویت عضلات قلب ، خطر بیماری های قلبی را تا پنجاه درصد کاهش می دهد .

7 . مناسب برای کاهش کلسترول خون :

دوچرخه سواری همچون ورزش های دیگری مانند پیاده روی و دویدن برای کاهش کلسترول و چربی بد خون مناسب است و در عوض بخش مفید آن را افزایش می دهد .

8 . موثر برای کنترل دیابت :

چون گردش خون در بدن افرادی که دارای دیابت می باشند ضعیف است و این امر سبب ورم دست و پای آن ها می گردد ، دوچرخه سواری می تواند به بهبود این افراد کمک کند چرا که سبب افزایش گردش خوب و در نتیجه سلامت بدن آن ها می گردد .

t با ورزش دوچرخه سواری و اصول انجام آن آشنا شویم .
Cyclist resting silhouette at sunset. active outdoor sport concept

فواید دوچرخه سواری برای هوا :

امروزه در بیشتر شهرها به ویژه کلان شهرها چون وسایل نقلیه مختلف و زیادی رفت و آمد می کنند و نیز در کنار آن ها روز به روز بر شمار کارخانه ها افزوده می گردد ، آلودگی این شهرها به حد بالایی رسیده است که سبب ایجاد مشکلاتی برای افراد مبتلا به بیماری تنفسی و ریوی شده است . بنابراین بهترین راهکار برای حل این مشکلات استفاده از دوچرخه است چرا که دوچرخه سواری علاوه بر اینکه برای سلامت بدن مفید است ، هیچ گونه آلودگی به همراه ندارد . در بیشتر کشورهای پیشرفته هم برای کاهش ترافیک ، کاهش آلودگی و استفاده کمتر از سوخت های فسیلی ، با برنامه ریزی چند روز از ماه افراد با کنار گذاشتن وسایل نقلیه خود به سراغ دوچرخه سواری می روند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی کاسه های طرح دار

دوچرخه وسیله نقلیه پاک و مفید :

یکی از دغدغه های امروزی زندگی شهرنشینی ، وجود آلاینده های زیادی است که زندگی در این شهرها را برای بیشتر افراد به ویژه مبتلایان به بیماری های تنفسی را سخت کرده است . استفاده از دوچرخه نه تنها در سلامتی افراد نقش مهمی دارد ، نقش تعیین کننده ای در کاهش آلودگی ها دارد . بنابراین افراد می بایست تشویق شوند تا فرهنگ دوچرخه سواری روز به روز فراگیرتر گردد تا بتوان به سلامت زندگی شهری کمک کرد .

دوچرخه سواری برای تناسب اندام ( لاغری و شکم ) :

عمل دوچرخه سواری چون سبب درگیرشدن عضلات شکم و پاها می گردد ، نقش بسیار مهمی در لاغری و چربی سوزی و کوچک کردن شکم دارد و به مروز زمینه ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد . چرا که این ورزش با افزایش سرعت متابولیسم بدن ، نقش مهمی در لاغری افراد دارد و حس نشاطی را به آن ها می بخشد . انجام این ورزش مفید خطر ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند فشارخون بالا ، دیابت ، سکته مغزی و حتی سردرد های مزمن را کاهش می دهد .

تناسب اندام

انجام سه بار در هفته دوچرخه سواری تاثیر زیادی در تناسب اندام افراد و چربی سوزی در بخش شکم و پهلوها می گردد و همچنین آسیبی به دیگر قسمت های بدن مانند زانوها نمی رساند .همچنین از دیگر فواید ورزش دوچرخه سواری در تناسب اندام و لاغری این است که سبب می شود چربی های شکم ، پهلوها و ران ها که از بین می روند به عضله تبدیل گردند و با مداومت این ورزش به راحتی مانع از برگشت دوباره چربی ها به ویژه چربی های شکمی شویم . 

راه مناسب برای لاغری

پس افرادی به دنبال یک روش مفید و بدون هیچگونه عوارض برای لاغری و از بین بردن چربی های اضافی به ویژه چربی های ناحیه شکمی که یکی از علل اصلی بیماری های قلبی – عروقی محسوب می گردند ، بهتر است دوچرخه سواری را در اولویت انتخاب خود قرار دهند و اصول صحیح استفاده از آن را در مناطق مختلف یاد بگیرند . البته ورزش هایی مانند دویدن برای چربی سوزی هم بسیار مناسب است اما در طولانی مدت ممکن است سبب آسیب به زانوهای افراد گردد .

t با ورزش دوچرخه سواری و اصول انجام آن آشنا شویم .
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *