برادران گریم در گذر زمان

t برادران گریم در گذر زمان

نام من یعقوب کارل گریم است و در روز چهارم ژانویه سال 1785 در«هاناو» در ایالت «هسن» کشورآلمان به دنیا آمدم . درست یک سال بعد از تولد من ، یعنی در 24 فوریه سال 1876 برادرم ویلهلم  به دنیا آمد .

پدرم فلیپ گریم  با شغل وکالت زندگی من و خواهر و برادرانم را اداره می کرد .پدرم  به جز ما شش پسر و یک دختر دیگر هم داشت که من دومین فرزند و ویلهلم سومین پسر خانواده بودیم . تفاوت سنی کم  بین من و  ویلهلم باعث دوستی بیشتر ما شده بود . با وجود  تفاوت هایی در افکارمان همیشه سعی می کردیم مکمل یکدیگر باشیم .

ویلهلم بیشتر به کار های تحقیقاتی ، دستور زبان و… علاقه مند بود و من برعکس به موسیقی ، ادبیات افسانه ها علاقه داشتم . به همین علت اکثر اوقات فراغتمان را با شنیدن   افسانه های محلی و قصه های پریا ن که یکی از همسایه های  ما خانم” ماری مولر” تعریف می کرد  بسیار لذت بخش بود .

تحصیلات ابتدایی رادر مدرسه ای در منطقه “کاسل ” آلمان  با موفقیت گذراندیم . یازده ساله بودم که پدرم در اثر بیماری ناگهانی ذات الریه در گذشت . و شرایط زندگی ما به دلیل مشکلات مالی سخت شد . چون مجبور بودیم ازحمایت های مالی شخص دیگری برخوردار شویم پس مجبور بودیم بدون در نظر گرفت سن کم من و برادرم شرایط خاصی را تحمل کنیم و به سرعت مسئولیت بزرگسالان را به عهده بگیریم . با پشت سر گذاشتن مسائل  و مشکلات زیاد تحصیلات تکمیلی را در ” دانشگاه ماربورگ “شهر کاسل گذراندیم .

t برادران گریم در گذر زمان

 من در سال 1803 و ویلهلم به خاطر تب مخملک یک سال از درس عقب افتاده بود در سال 1804 فارغ التحصیل شدیم . در طول مدت تحصیل وابستگی من به ویلهلم بیشتر می شد وبا وجود مشکلات فراوان دست از مطالعه  بر نداشتیم و همین تب و تاب مطالعه ما را از افسردگی های زندگی نجات می داد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کهگیلویه و بویراحمد

در سال 1808 موفق شدم کتابداردادگاه شوم اما بااز دست دادن مادرم ،  مسئولیت کامل نگهداری از برادرم ویلهلم و خواهرم به عهده من بود.با پیوستن ویلهلم به من به عنوان  کمک کتابدار ، تمام انرژی خودمان را به کار بستیم و مطالعه و تحقیقات وسیعی راجع به قصه ها و افسانه های عامیانه شروع کردیم .

برای اولین مرتبه در سال 1812 مجموعه  داستان های 86 قوم را در کتابی به چاپ رساندیم . پس ازآن  سریعا  در دو جلد مجزا تاریخ ادبیات اوایل دوران کینگلر و افسانه های آلمان رابرای چاپ دنبال کردیم . در حالی که ادامه ویرایش داستان قوم آلمان را دنبال می کردیم،  به انتشار آثاری در مورد قصه های عامیانه ایرلند و دانمارک و اساطیر نورس نیز پرداختیم .

خوشبختانه انتشار این آثار به طرز معجزه آسایی به رسمیت شناخته شد و موفق به کسب دکترای افتخار از دانشگاه ماربورگ ، برلین و برسلاو شدیم . از سا ل 1819 علاقه خود را در ادبیات قدیمی تر پیدا کردیم و به صورت تخصصی مطالعاتی  در تاریخ و ساختار زبان آلمانی داشتیم و حاصل آن  را در مجموعه ای  با عنوان ” قواعد مدرن زبان آلمانی ” که در آن سند ارتباط بین کلمات مشابه در زبان های مرتبط مثل انگلیسی و…بررسی می شد  را پس از گذشت ده سال مطالعات گسترده بر روی این فرهنگ لغت به چاپ رساندیم .

در سال 1830 به دانشگاه گوتینگن که در آن یعقوب استاد و کتابدار و ویلهلم دستیار کتابدار بود منصوب شد. و پنج سال بعد از ان من به درجه استادی درشهر  برلین آلمان دست پیدا کردم وبه این شهر نقل مکان کردیم .

برادران گریم پنج سال بعد از دانشگاه برلین استعفا دادند و تا پایان عمر وقت خود را به تکمیل فرهنگ لغت 32 جلدی خود اختصاص دادند . برادان گریم دانشوران سرشناس آلمانی بودند که علت شهرت آن ها ، انتشار مجموعه داستان های فولکلوریک پریان بود . دربین  آثار فراوانی که از آن ها به جا مانده است می توان به : سیندرلا ، سفید برفی ، راپونزل ، هانسل و گرتل ، شنل قرمزی ، قورباغه و شاهزاده ، کفاش فقیرو… اشاره کرد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کوروش کبیر یا ذوالقرنین!! آیا هر دو نام یک نفر هستند؟

  ویلهلم گریم در تاریخ 16 دسامبر سال 1859 و یعقوب گریم در تاریخ 20 سپتامبر سال 1863 درگذشتند .

t برادران گریم در گذر زمان
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “برادران گریم در گذر زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *