بهترین خوراکی‌هایی که به استحکام موها کمک می‌کنند

t بهترین خوراکی‌هایی که به استحکام موها کمک می‌کنند

استحکام مو.سایت نوجوان‌ها (1)میانگین سرعت رشد مو برای انسان در یک ماه، ۱.۲۵ سانتی‌متر و در یک سال، ۱۵ سانتی‌متر است. البته این سرعت به عواملی مثل سن، سلامتی، ‌ژنتیک و رژیم‌غذایی بستگی دارد. سن و ژنتیک از مواردی هستند که نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم؛ اما خوشبختانه می‌توانیم رژیم‌غذایی خود را کنترل کنیم. کمبود برخی از مواد مغذی در برنامه‌ی غذایی به ریزش مو منجر می‌شود؛ در نتیجه، یک رژیم‌غذایی مناسب می‌تواند به افزایش سرعت رشد مو و تقویت مو کمک کند. درادامه، به معرفی ۱۴ ماده‌ی غذایی می‌پردازیم که به تقویت مو کمک می‌کنند. با ما همراه باشید.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و بیوتین است؛ این دو ماده‌ مغذی در بهبود سرعت رشد موها مؤثر هستند. بخش زیادی از فولیکول‌های مو از پروتئین تشکیل شده‌اند. بنابراین مصرف پروتئین کافی نقش بسزایی در تقویت مو دارد. کمبود این ماده می‌تواند عوارضی مثل ریزش مو را به همراه داشته باشد.

بیوتین (ویتامین B7) در فرایند تولید پروتئین مو به نام کراتین نقش اساسی دارد؛ به همین دلیل است که اغلب، نام مکمل‌های این ویتامین را در محصولات مربوط به رشد مو می‌شنویم. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که به کمبود بیوتین مبتلا هستند، می‌توانند با مصرف این ویتامین به رشد موهای خود کمک کنند. البته کمبود بیوتین در رژیم‌های‌غذایی متعادل کمتر دیده می‌شود.

تخم‌مرغ همچنین منبع مناسب زینک و سلنیوم است و بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای موهای سالم در این ماده‌ غذایی وجود دارد. با این اوصاف، تخم‌مرغ یکی از بهترین غذاها برای حفظ سلامتی و تقویت مو به شمار می‌رود.

توت‌ها

ترکیبات مفید و ویتامین‌های ضروری برای رشد موها به مقدار زیادی در توت‌ها وجود دارند که از جمله‌ آنها می‌توان به ویتامین C اشاره کرد. این ویتامین دارای خواص آنتی‌اکسیدان فراوان است.

آنتی‌اکسیدان‌ها از فولیکول‌های مو در برابر مولکول‌های مضری به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. این مولکول‌ها به صورت طبیعی در بدن و در محیط اطراف وجود دارند.

جالب است بدانید که تنها ۱۴۴ گرم توت‌فرنگی می‌تواند، ۱۴۱ درصد از نیاز روزانه‌ ویتامین C بدن را تأمین کند. بدن ما برای تولید کلاژن از ویتامین C استفاده می‌کند. پروتئین کلاژن به تقویت موها و جلوگیری از شکنندگی آنها کمک می‌کند.

ویتامین C همچنین در جذب آهن موجود در غذاها مؤثر است. کمبود آهن می‌تواند به کم‌خونی و درنتیجه، ریزش مو منجر شود.

اسفناج

اسفناج سرشار از مواد مغذی ضروری مثل فولات،‌ آهن، ویتامین A و ویتامین C است که همگی به تقویت مو کمک می‌کنند.

ویتامین A در تولید سبوم به غدد پوست کمک می‌کند. این ماده‌ چرب در رطوبت‌رسانی به پوست سر نقش دارد که درنهایت به داشتن موهایی سالم منجر می‌شود.

یک فنجان اسفناج معادل تقریبی ۳۰ گرم می‌تواند ۵۴ درصد از نیاز ویتامین A بدن را تأمین کند. اسفناج هم چنین یک منبع گیاهی مناسب برای تأمین آهن بدن به‌شمار می‌رود. آهن به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به سرتاسر بدن منتقل کنند؛ بدین‌ترتیب، سوخت لازم برای متابولیسم بدن، رشد و ترمیم موها فراهم می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روزه داری با دهان خوشبو به کمک دانه هل،ملکه ادویه ها

فراموش نکنید که ریزش مو یکی از نشانه‌های کمبود آهن در بدن محسوب می‌شود.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مثل سالمون، شاه‌ماهی حاوی مواد مغذی هستند که در بهبود سرعت تقویت مو نقش دارند. این ماهی‌ها منبع مناسب اسیدهای چرب امگا۳ هستند که مستقیما با ریزش مو در ارتباط است.

نتیجه‌ مطالعه‌ای که با حضور ۱۲۰ زن انجام شده نشان می‌دهد که مصرف خوراکی‌های حاوی اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ به کاهش روند ریزش و بهبود تراکم موها منجر می‌شود.

بررسی‌های دیگر نشان داده‌اند که مصرف مکمل روغن ماهی،‌ روند ریزش مو را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد و سرعت رشد مو را در زنانی که موهای نازکی داشتند، افزایش داده است. البته تعداد بررسی‌های انجام شده در زمینه‌ اسیدهای چرب امگا۳ و ارتباط آن با رشد موها بسیار اندک است. بنابراین برای اثبات این خاصیت باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

ماهی‌های چرب همچنین منبع مناسب پروتئین، سلنیوم، ‌ویتامین D۳ و ویتامین‌های B هستند؛ ‌این مواد مغذی به تقویت و رشد موها کمک می‌کنند.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین یک منبع عالی برای تأمین بتاکاروتن مورد نیاز بدن به‌شمار می‌رود. بدن می‌تواند این ترکیب را به ویتامین A تبدیل کند که مستقیما با تقویت مو در ارتباط است.

تنها ۱۱۴ گرم از سیب‌زمینی شیرین می‌تواند بیش از ۴ برابر نیاز ویتامین A مورد نیاز بدن را تأمین کند. تحقیقات نشان می‌دهد ویتامین A به تولید سبوم کمک می‌کند. ویتامین A هم‌چنین به رشد موهای ضخیم‌تر کمک می‌کند و درعین‌حال،‌ مانع ازبین‌رفتن سایر فولیکول‌های مو می‌شود.

آووکادو

آووکادو سرشار از مواد مغذی و چربی‌های سالم است. این میوه‌ خوشمزه منبع مناسب ویتامین E محسوب می‌شود که در رشد موها نقش مؤثری دارد. یک آووکادو معمولی (تقریبا ۲۰۰ گرم) می‌تواند ۲۱ درصد از نیاز روزانه‌ ویتامین E بدن را تأمین کند.

ویتامین E نیز همانند ویتامین C دارای خواص آنتی‌اکسیدان است. این ویتامین از طریق خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد، با استرس اکسیداتیو مقابله می‌کند.

پس از بررسی‌های مختلف مشخص شد که مصرف مکمل‌های ویتامین E به مدت هشت ماه، می‌تواند رشد موها را تا ۳۴.۵ درصد افزایش دهد. ویتامین E هم‌چنین از برخی نواحی پوست مثل پوست سر محافظت می‌کند و مانع از استرس اکسیداتیو می‌شود. پوست آسیب‌دیده‌ سر می‌تواند به ضعیف‌شدن موها و کاهش فولیکول‌های مو منجر شود.

آووکادو همچنین منبع مناسبی برای اسیدهای چرب ضروری است. این چربی‌ها در بدن تولید نمی‌شوند، اما برای ایجاد ساختارهای سلولی ضروری هستند. کمبود اسیدهای چرب ضروری می‌تواند به ریزش مو بیانجامد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
این عادت‌های بد باعث گردن دردتان می‌شوند!

مغزها

مغزها علاوه بر طعم بسیار خوب،‌ حاوی مواد مغذی فراوانی هستند که در بهبود رشد موها نقش مؤثری دارند.

برای مثال، تنها ۲۸ گرم بادام درختی می‌تواند ۳۷ درصد از نیاز روزانه‌ ویتامین E بدن را تأمین کند. خوشبختانه مغزها می‌توانند انواع مختلفی از ویتامین B، زینک و اسیدهای چرب ضروری بدن را نیز تأمین کنند. کمبود هرکدام از این مواد مغذی مستقیما با ریزش مو در ارتباط است.

مصرف مغزها هم‌چنین می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.

دانه‌ها

دانه‌ها حاوی مواد مغذی فراوانی هستند و درعین‌حال، کالری اندکی دارند. بسیاری از این مواد مغذی به رشد موها کمک می‌کنند که از میان آنها می‌توان به ویتامین E، زینک و سلنیوم اشاره کرد.

۲۸ گرم تخمه‌ آفتابگردان می‌تواند ۵۰ درصد از نیاز روزانه‌ ویتامین E و بخش زیادی از ویتامین B مورد نیاز بدن را تأمین کند.

برخی از دانه‌ها مثل تخم کتان و دانه‌های چیا می‌توانند اسیدهای چرب امگا۳ بدن را فراهم کنند. مصرف ۲۸ گرم تخم کتان می‌تواند ۶۳۸۸ میلی‌گرم اسید چرب امگا۳ را تأمین کند؛ این درحالیست که نصف فیله‌ سالمون (تقریبا ۱۷۸ گرم) تنها نیمی از این مقدار را تولید می‌کند.

البته این نوع از امگا۳ که توسط تخم‌ کتان تولید می‌شود، به اندازه‌ نوعی که توسط ماهی‌های چرب تولید می‌شود، مؤثر نیست. بااین‌حال، اضافه‌کردن آن به رژیم‌غذایی خالی از لطف نخواهد بود. برای این‌که انواع متنوعی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنید، بهتر است که ترکیبی از دانه‌ها را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

فلفل‌های شیرین

فلفل‌های شیرین منبع فوق‌العاده‌ای برای تأمین ویتامین C هستند. برای مثال، ویتامین C موجود در فلفل زرد، ۵.۵ برابر بیش‌تر از پرتقال است.

این ویتامین به تولید کلاژن کمک می‌کند که در نهایت به تقویت ریشه‌ موها منجر می‌شود. ویتامین C هم‌چنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از موها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که رادیکال‌های آزاد بتوانند سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدان بدن را سرکوب کنند. این فرایند می‌تواند به ریزش مو و سفیدی آن منجر شود.

فلفل‌های شیرین هم‌چنین منبع عالی ویتامین A هستند که به افزایش سرعت رشد مو کمک می‌کند و درعین‌حال، در تولید سبوم نقش دارد. وجود این ماده‌ چرب روی پوست سر برای حفظ سلامت موها مؤثر است.

میگو

میگو یکی از محبوب‌ترین غذاهای دریایی است که مواد مغذی فراوانی در آن وجود دارد. این غذای دریایی منبع مناسب پروتئین، ویتامین‌های B، زینک، آهن و ویتامین D به شمار می‌رود. مصرف ۱۰۰ گرم میگو می‌تواند ۳۸ درصد از نیاز روزانه‌ ویتامین D بدن را تأمین کند.

نتیجه‌ بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D3 می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نکاتی درباره ویکس

چربی موجود در میگو بسیار اندک است، بااین‌حال می‌تواند حجم اندکی از اسیدهای چرب امگا۳ را نیز فراهم کند. اگر رژیم‌غذایی شما غنی از امگا۳ باشد، پس حتما موهای سالم و زیبایی خواهید داشت.

لوبیاها

لوبیاها یک منبع گیاهی فوق‌العاده برای تأمین پروتئین هستند که برای رشد موها ضرورت دارند. لوبیاها نیز همانند صدف، منبع خوب زینک محسوب می‌شوند که به رشد و ترمیم موها کمک می‌کند. مصرف ۱۰۰ گرم لوبیا سیاه می‌تواند ۷ درصد از نیاز روزانه‌ زینک بدن را تأمین کند.

لوبیاها هم‌چنین حاوی موادمغذی متنوعی مثل آهن، بیوتین و فولات هستند که همگی در رشد موها نقش به‌سزایی دارند. علاوه‌بر تمام این موارد،‌ تنوع و قیمت مناسب لوبیاها باعث می‌شود که به‌راحتی بتوانید آن‌ها را به برنامه‌ غذایی خود اضافه کنید.

سویا

مطالعات نشان دادند که ترکیبات موجود در سویا می‌تواند تأثیر مثبتی بر رشد موها داشته باشد. ترکیبی مثل اسپرمیدین به فراوانی در سویا وجود دارد.

بررسی انجام شده با حضور ۱۰۰ فرد سالم نشان داد مواد مغذی مبتنی بر اسپرمیدین باعث می‌شوند که چرخه‌ فعال رشد مو به نام چرخه‌ آناژن ادامه پیدا کند. هرچقدر که یک فولیکول مو بتواند در چرخه‌ آناژن باقی بماند، به همان اندازه می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.

مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان داده‌اند که اسپرمیدین می‌تواند رشد موی انسانی را بهبود بخشد. البته مبحث مربوط به اسپرمیدین و تأثیر آن بر رشد موها بسیار جدید است. بنابراین برای اثبات این خاصیت باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

گوشت

گوشت در رژیم‌غذایی بسیاری از افراد وجود دارد که خوشبختانه می‌تواند نقش مؤثری در رشد موها داشته باشد.

پروتئین موجود در گوشت به رشد، ‌ترمیم و تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند. مصرف ۱۰۰ گرم گوشت راسته‌، می‌تواند ۲۹ گرم از پروتئین مورد نیاز را تأمین کند.

آهن موجود در گوشت قرمز به آسانی در بدن جذب می‌شود. این ماده‌ی معدنی باعث می‌شود که گلبول‌های قرمز خون بتوانند اکسیژن را به سراسر بدن، ‌از جمله فولیکول‌های مو برسانند. کمبود پروتئین و آهن مستقیما با ریزش مو در ارتباط است.

حرف آخر

چیزهایی که می‌خورید مستقیما با سلامت موهای شما در ارتباط هستند. کمبود مواد مغذی مثل ویتامین A، C، D و E، زینک، ‌ویتامین‌های B، آهن، ‌بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری می‌توانند سرعت رشد موها را کاهش دهند یا حتی به ریزش مو منجر شوند.

اگر فکر می‌کنید این مواد به اندازه‌ کافی در برنامه‌ غذایی شما وجود ندارند، پیشنهاد می‌کنیم کمبود آنها را با خوراکی‌هایی که در بالا معرفی کردیم، جبران کنید.

chetor.com

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، لطفا آن را لایک کنید.

t بهترین خوراکی‌هایی که به استحکام موها کمک می‌کنند
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *