بیشتر درباره آکرومگالی بدانیم

t بیشتر درباره آکرومگالی بدانیم

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

آکرومگالی یک بیماری نادر است که با بزرگ شدن غیر عادی جمجمه، دستان و پا ها و ارگان های داخل بدن همراه است.

آکرومگالی (2)

علت بیماری

آکرومگالی به دلیل ترشح بیش از اندازه هورمون رشد در پایه مغز به وجود می آید. این غده نتیجه تومور غیر سرطانی صنوبری در پایه مغز می باشد.

اگر چنین توموری قبل از بلوغ رشد کند، گیگانتیسم [بزرگ شدن فوق العاده استخوان های دراز] (رشد سریع تر اتفاق می افتد) جای آکرومگالی را می گیرد. با این حال، تومور به طور معمول بعد ار رشد در استخوان های بلند دست و پا اتفاق می افتد که رشد این قسمت ها قبلا متوقف شده است. این فرایند به آکرومگالی منجر می شود، اگرچه ممکن است سال ها طول بکشد تا علائم و نشانه های آن ظاهر شود.

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های آکرومگالی بزرگ شدن دستان، پاها، گوش ها، بینی، بیرون زدگی فک پایین و صورت دراز می باشد. همچنین صدا، گرفته و خشن می شود. علائم معمول برای هر تومور مغزی، مانند سردرد و اختلالات بینایی، نیز امکان پذیر است.

آکرومگالی (3)

 

آکرومگالی (1)

تشخیص و درمان

آکرومگالی با اندازه گیری سطح هورمون رشد در خون در قبل و بعد از مصرف مقداری قند (منظور مواد قنددار است) تشخیص داده می شود. قند معمولا ترشح هورمون رشد را متوقف می کند؛ اگر قند تاثیری بر سطح هورمون رشد در خون نداشته باشد، ترشح کنترل نشده هورمون رشد توسط غده صنوبری تایید می شود. سی تی اسکن (CT Scanning) و ام آر آی (MRI) برای شناسایی تومور یا رشد بیش از اندازه غده صنوبری انجام می شود.

تومور غده صنوبری (غده صنوبری در پایه مغز قرار دارد) با روش جراحی یا رادیو تراپی (پرتو درمانی) برداشته می شود. داروی اوکتریوتید تولید هورمون رشد را متوقف می کند و می تواند برای کنترل علائم برای کسی که منتظر جراحی است یا تا زمانی که اثرات رادیوتراپی احساس می شود استفاده شود. گاهی اوقات بروموکریپتین نیز موجب می شود تومور کوچک تر گردد.

t بیشتر درباره آکرومگالی بدانیم
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی مکان‌های دیدنی ایران؛ شهر کاشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *