ترفندهایی برای ترک اعتیاد به تلفن همراه

t ترفندهایی برای ترک اعتیاد به تلفن همراه

t ترفندهایی برای ترک اعتیاد به تلفن همراه

به گزارش نشریه اینترنتی نوجوان ها به نقل از مشرق، این روزها تلفن همراه پاره تن بسیاری از ماست. عضوی که نه تنها جداشدنی بلکه دور شدنی هم نیست ،وسیله‌ای کوچک که تمام جوانب زندگی ما را در بر می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۸۷ درصد از جمعیت کل جهان از این وسیله ارتباطی استفاده می‌کنند. این وسیله ارتباطی این روزها ناقل بیماری خطرناکی است.

دکتر برهان ولدبیگی در گزارشی افزود: موبوفوبیا (Mobophobia) به‌معنی بروز استرس و اضطراب شدید به هنگام نداشتن آنتن، قطع تماس، قطع ارتباط با اینترنت، تمام شدن شارژ باتری و از همه بدتر جا گذاشتن یا گم کردن تلفن همراه است. همچنین به این بیماری نوموفوبیا(no mo phobia) (No-Mobile-Phone phobia) یا به معنی ترس نبود تلفن همراه نیز گفته می‌شود.

چند درصد ما به‌ موبوفوبیا گرفتاریم؟ تحقیقات نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد از مردم به اشتباه حس می‌کنند که گوشی آنها در جیب می لرزد و ۳۰ درصد به اشتباه حس می کنند که گوشی آنها زنگ می زند. ۸۰ درصد از افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال شب با گوشی می خوابند. والدینی که تمایل بیشتری به استفاده از تلفن همراه دارند بیشتر در ارتباط با فرزندانشان دچار مشکل می‌شوند. همه این‌ها بخش هایی از این بیماری فراگیر یا پاندمیک است.

یک فرد عادی به طور معمول در شبانه روز حدود ۱۱۰ بار گوشی خود را چک می کند، درحالیکه فرد مبتلا به موبوفوبیا، حدود ۹۰۰ بار در شبانه روز این کار را می کند. اگر می خواهید از عمق پیشرفت این بیماری مطلع شوید باید بدانید که ۹۵ درصد از مردم ساعات قبل خواب را مشغول پیامک زدن یا جست و جو در اینترنت هستند. و یا از هر چهار نفر یک نفر به هنگام خواب گوشی خود را در حالت سکوت نمی گذارد. طبق تحقیقات صورت گرفته از هر دو نفر یک نفر اگر نصف شب بدون هیچ دلیلی از خواب بیدار شوند اول به سراغ گوشی می روند و آن را چک می کنند.

علائم موبوفوبیا کدامند؟

دکتر برهان ولدبیگی همچنین گفت: موبوفوبیا زمانی رخ می دهد که فرد نسبت به از دست دادن گوشی خود دچار ترس شود. از آنجا که این ابزار در بردارنده اطلاعات شخصی از قبیل عکس، پیام، صوت و … است انتشار عمومی این موارد جای بسی نگرانی هم دارد. تکنواسترس یا ترس و اضطراب از ارتباط رو در رو با شخص دیگر به دلیل استفاده بیش از حد از ابزارهای ارتباطی، حالتی از اضطراب است که سرانجام منجر به انزواء و افسردگی فرد می شود. رینگ زایتی یا اضطراب ناشی از شنیدن صدای زنگ حالتی دیگر از اضطراب است که باعث می شود فرد مرتبا به صفحه گوشی خود نگاه کند تا هیچ تماس، پیام، هشدار و هیچ اتفاق تازه ای بر روی گوشی خود را از دست ندهد.

از نشانه های اعتیاد به تلفن همراه می توان به استفاده مکرر از تلفن همراه برای از بین بردن حس ناراحتی، غم، اندوه و استرس نام برد. از علائم شاخص این بیماری می توان به اضطراب، تغییرات تنفسی، لرزش، تعریق، آشفتگی، سردرگمی و افزایش ضربان قلب، اشاره کرد.از علائم عاطفی این بیماری می توان به افسردگی، وحشت، ترس، وابستگی، اعتمادبه‌نفس پایین و احساس تنهایی اشاره کرد. اگر کسی فکر می کند که به این بیماری دچار شده است باید بداند که راه درمان آن خوددرمانی است.

درمان بیماری "موبوفوبیا"

برای درمان بیماری موبوفوبیا بهتر است به یک مشاور و یا روان شناس مراجه کنید و برای ترک این بیماری از او مشورت بگیرید ولی راهکار فناورانه برای شروع مقابله با این بیماری کاهش عوامل ایجاد جذابیت موبایل است که به کمک ترفند زیر قابل انجام است.

طبق نظر سنجی موسسه تحقیقاتی گالوپ 72 درصد از کابران گوشی های هوشمند هر ساعت حد اقل یک بار گوشی خود را چک می‌کنند. حال فرض کنید صفحه گوشی شما می شکند و صفحه آن سفید شده و رنگ ها واضح دیده نمی شود، در حالی که دیگر قابلیت‌های تلفن هنوز پا برجاست آیا باز هم  مدام به گوشی تلفن همراه خود سر میزنید ؟ مطمئنا خیر.

تا به حال به رنگ نوتیفیکیشن (اعلان) های نرم افزار های پیام رسان دقت کرده اید؟ معمولا از رنگ های هیجان انگیز استفاده می کنند مانند قرمز و نارنجی و صورتی.

از نظر روانشناسی به طور کلی رنگ جذابیت دارد و موجب کشش و جذب می شود. اگر  رنگ  را از  این نرم افزار های جذاب بگیریم به نظرتان چه اتفاقی می افتد؟ بله! جذابیتشان بسیار کمتر می شود. درست این همان راه حل پیشنهادی ماست.

گوشی های آیفون چنین قابلیتی را حتی پیش بینی هم کرده اند.

برای این کار به مسیر زیر گوشی های آیفون بروید

settings >general> accessibility > greyscale

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مقابله با استرس با دستگاه پوشیدنی جدید!

t ترفندهایی برای ترک اعتیاد به تلفن همراه

این قابلیت در تلفن های هوشمند بر پایه سیستم عامل آندروید در نسخه 5.0(آبنبات چوبی) هم به نحوی ارائه شده است که به صورت تصویری در زیر توضیح داده می شود.

t ترفندهایی برای ترک اعتیاد به تلفن همراه

t ترفندهایی برای ترک اعتیاد به تلفن همراه

t ترفندهایی برای ترک اعتیاد به تلفن همراه

برای بازگشت به حالت رنگی نیز گزینه Disabled را دوباره انتخاب می‌کنید.

مطالب مرتبط:

۹ اعتیاد که اکثر ما با آن درگیر هستیم

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، لطفا آن را لایک کنید.

t ترفندهایی برای ترک اعتیاد به تلفن همراه
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *