تقویت حافظه در فصل امتحانات با این خوراکی‌ها

تقویت حافظه
t تقویت حافظه در فصل امتحانات با این خوراکی‌ها

تقویت حافظه مسئله‌ای است که ممکن است هر دانش‌آموزی در روزهای امتحان با آن مواجه شود و به دنبال این باشد که عملکرد مغز خود را بهبود ببخشد تا بهتر بتواند درس بخواند. البته ضعیف عمل‌کردن حافظه دلایل متفاوتی دارد و ابتدا باید بدانید دلیل آن چیست.  ضعیف عمل‌کردن حافظه ممکن است به خاطر تمرکز پایین اتفاق بیفتد.

با این حال، برخی اوقات شیوه‌ی درس‌خواندن و سطح تمرکز شما مشکلی ندارد اما باز هم حافظه‌تان ضعیف کار می‌کند. اینجا ممکن است عملکرد مغز شما به دلیل تغذیه‌ی نامناسب، ضعیف باشد. پس خوراکی‌هایی که در این روزها می‌خورید نقش مهمی در تقویت حافظه‌تان دارند.

اکنون خوراکی‌های مفیدی را که به بهبود عملکرد مغز و در نتیجه به تقویت حافظه در روزهای امتحان کمک می‌کنند با هم مرور می‌کنیم.

برای تقویت حافظه صبح‌ها قهوه بخورید

قهوه، یار دیرین و باوفای دانش‌آموزان در روزهای امتحان است! البته اشتباه بزرگی که نوجوان‌ها و حتی بزرگ‌ترها مرتکب می‌شوند این است که شب‌ها قهوه می‌خورند تا بیدار بمانند و بتوانند به درس و فعالیت‌هایشان برسند.

شاید بگویید این خیلی خوب است. بله، قهوه به هوشیاری کمک می‌کند اما مصرف آن در ساعات‌های شب باعث برهم‌خوردن خواب شبانه می‌شود و این اختلال در چرخه‌ی خواب به بدن آسیب می‌رساند.

بهتر است از قهوه در وعده‌ی صبحانه و در طول روز استفاده کنید تا بتوانید خواب‌آلودگی را از خود دور کنید و حسابی درس بخوانید.

مصرف لبنیات را فراموش نکنید

مصرف انواع لبنیات مخصوصاً لبنیات کم‌چرب را در برنامه‌ی غذایی این روزهایتان قرار بدهید. در لبنیات حجم بالایی از ویتامین‌های گروه D یافت می‌شود و اگر آن‌ها را در وعده‌ی صبحانه مصرف کنید به افزایش تمرکز خود کمک می‌کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
5 مُسکن طبیعی برای درد

اگر در وعده‌ی صبحانه شیر میل می‌کنید، بهتر است آن را گرم کنید و در کنارش یک خوراکی شیرین مانند خرما هم بخورید.

تقویت حافظه در فصل امتحان با شکلات تلخ

شکلات تلخ به تقویت حافظه کمک می‌کند

شکلات تلخ نیز یکی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که به عملکرد مغز بسیار کمک می‌کند. شما می‌توانید از این خوراکی در وعده‌ی صبحانه یا عصرانه استفاده کنید. شکلات تلخ جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد و به این ترتیب، خون و اکسیژن بیش‌تری به مغز می‌رسد. هنگامی که مغز، خون و اکسیژن بیش‌تری دریافت کند عملکرد بهتری خواهد داشت.

جوی دوسر، شما را در طول روز هوشیار نگه می‌دارد

جوی دوسر همان خوراکی مهمی است که به شما کمک می‌کند در طول روز انرژی لازم برای درس‌خواندن داشته باشید. جوی دوسر از خانواده‌ی غلات سبوس‌دار است و این خانواده‌ی غذایی به‌کندی هضم می‌شوند. کندبودن هضم این خوراکی باعث می‌شود شما در تمام طول روز برای فعالیت فکری انرژی داشته باشید.

البته بهتر است این خوراکی را به شکل پخته و در سوپ و سالاد مصرف کنید. جوی دوسر ممکن است باعث نفخ شود، برای همین بهتر است آن را در وعده‌ی پیش از امتحان مصرف نکنید.

اگر بعد از غذاخوردن خوابتان می‌گیرد، ماهی بخورید

خیلی از نوجوان‌ها بعد از اینکه ناهار یا شام می‌خورند احساس خواب‌آلودگی می‌کنند و نمی‌توانند با تمرکز بالا درس بخوانند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، بهتر است خوراکی‌هایی را مصرف کنید که اسیدهای چرب امگا 3 دارند. حتماً می‌دانید شناخته‌شده‌ترین خوراکی دارای امگا 3، ماهی است. پس از ماهی در وعده‌ی ناهار یا شام استفاده کنید و خواب‌آلودگی را از خودتان دور کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فواید خوردن تخم مرغ برای بدن!

گردو و کنجد بخورید

شاید شما هم جزو آن دسته از نوجوان‌هایی باشید که عادت دارند هنگام درس‌خواندن حتماً چیزی بخورند! اگر چنین عادتی دارید خیلی مهم است که خوراکی‌هایی سالم و البته مفید را انتخاب کنید و از خوردن کیک و بیسکوییت دوری کنید.

گردو، انتخاب مناسبی برای شماست. گردو هم مانند ماهی سرشار از امگا3 و امگا6 است و سوخت لازم برای مغز را فراهم می‌کند. کنجد نیز می‌تواند انتخاب مناسب دیگری برای چنین مواقع باشد. کنجد هم حاوی امگا3 و امگا6 و سرشار از پروتئین و آنتی اکسیدان است.

کنجد را هم هنگام درس‌خواندن و هم در وعده‌ی صبحانه می‌توانید میل کنید.

تقویت حافظه در روزهای امتحان با حبوبات جادویی!

حبوبات را می‌توان خوراکی جادویی در روزهای امتحانات نامید! حبوبات سرشار از پروتئین، منیزیم، ویتامین‌های گروه B، فیبر و کربوهیدرات است. این یعنی آن‌ها علاوه بر اینکه به عملکرد مغز و حافظه‌تان کمک می‌کنند، می‌توانند مدت‌زمان بیش‌تری شما را سیر نگه دارند.

برای اینکه بعد از مصرف حبوبات به نفخ و دل‌درد دچار نشوید می‌توانید آن‌ها را از قبل، 24ساعت در آب خیس کنید یا هنگام پخت کمی زنجبیل یا زیره به آن اضافه کنید.

t تقویت حافظه در فصل امتحانات با این خوراکی‌ها

میوه‌ها مغز را تازه می‌کنند

یک راه دیگر برای خلاصی از خواب‌آلودگی هنگام درس‌خواندن، مصرف میوه است. در واقع، بعد از کمی درس‌خواندن، مغز خسته می‌شود و به تازگی نیاز دارد. میوه‌های شیرین و آب‌دار زمستانی مثل پرتقال، نارنگی و سیب می‌توانند این تازگی را به مغز هدیه کنند و شما را از خواب‌آلودگی نجات دهند.

تغذیه‌ی پس از امتحان نیز بسیار مهم است

برای اینکه حافظه و عملکرد مغزتان را تقویت کنید فقط نباید به تغذیه‌ی پیش از امتحان اهمیت بدهید. بعد از هر امتحان، مغز شما بسیار خسته می‌شود و برای اینکه بتواند برای امتحان بعد آماده شود باید حسابی تقویت شود. پس مهم است که بعد از امتحان نیز تغذیه‌ی مناسب و اصولی داشته باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
در خانه ابر بسازید! (ویدئو)

یکی از خوراکی‌هایی که به مغز کمک می‌کند تا بعد از امتحان خودش را بازسازی کند و دوباره پرانرژی بشود، سبزی‌های تیره مانند اسفناج، کلم بروکلی و کاهو است. پس بعد از هر امتحان، از مصرف این خوراکی‌ها غافل نشوید.

 

  • تکنیک‌های درس خواندن برای سخت‌ترین امتحانات

t تقویت حافظه در فصل امتحانات با این خوراکی‌ها
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “تقویت حافظه در فصل امتحانات با این خوراکی‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *