توانایی عجیب زبان قورباغه در حمل طعمه بزرگ

t توانایی عجیب زبان قورباغه در حمل طعمه بزرگ

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

مطالعات جدیدی که برای اولین بار در مورد چگونگی دستگاه تغذیه این دوزیستان انجام شده، بسیار موفقیت آمیز بوده است. عاملی که توانایی شکار را به آن ها می دهد، داشتن زبانی مثل موشک با سرعت و قدرت زیاد است. چسبندگی زبان از یک طرف و ضربه شلاق مانند آن به طعمه از طرف دیگر این امکان را ایجاد می کند تا حیوانات نسبتا” بزرگ را هم بتوانند در دام بیاندازند. موفق ترین قورباغه در امر شکار حیوانات، قورباغه شاخ دار آمازون شناخته شده است.

frog.nojavanha (3)

غذای قورباغه شاخ دار، تنها حشرات نیستند بلکه مارمولک ها، مارها، جوندگان، دیگر قورباغه ها و حتی پرندگان کوچک نیز می باشند. فقط در مواردی طعمه های ذکر شده می توانند از دست این قورباغه فرار کنند که بیش از حد سنگین باشند یا چسبندگی زبانش ضعیف عمل نماید. نتیجه آزمایشی که یکی از پژوهشگران دانشگاهی در آلمان درباره قدرت چسبندگی نقاط مختلف زبان قورباغه انجام داد همه را به تعجب واداشت. او طعمه ای خوشمزه را در پشت شیشه روبروی این قورباغه قرار داد. این حیوان زبان خود را برای شکار به سمت شیشه شلیک کرد، زمانی که قدرت چسبندگی زبان را سنجیدند، به این نتیجه رسیدند که به طور متوسط چسبندگی زبان قورباغه شاخ دار 15 برابر پاهای مارمولک خانگی که قبلا” به عنوان چسبنده قوی معرفی شده بود، می باشد!

frog.nojavanha (1)با تحقیقات بیشتر ثابت شده است که نیروی چسب زبان قورباغه بسیار زیاد و شگفت انگیز می باشد؛ به طوری که وزنی معادل 4/1 برابر وزن خود را می تواند حمل کند. اگر این آمار را در ابعاد انسانی در نظر بگیریم، می توان گفت انسانی با وزن 80 کیلوگرم قادر باشد وزنه ای 112 کیلویی را با زبان خود در عرض میلی ثانیه برداشته و بالا ببرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
من، ربات!

 نکته جالب این که قبلا” تصور عامه بر این بود که رطوبت و مواد بزاق مانند روی زبان قورباغه عامل چسبندگی است اما نتایج تحقیقات نشان داد که مخاط کمتر بر روی زبان، چسبندگی بهتری به دنبال دارد. عامل دیگری که به چسبندگی بیش تر زبان قورباغه کمک می کند، شدت ضربه ای است که هنگام شکار به طعمه وارد می کند. این حالت را دانشمندان به چسبیدن نوار چسب تشبیه می کنند که هرچه محکم تر و با فشار بیشتری چسبیده شود، قدرت چسبندگی بهتری دارد.

                                                                                                                        frog.nojavanha (2)

 

البته باید گفت که در طبیعت فقط قورباغه نیست که زبان چسبنده قوی ای دارد. آفتاب پرست و سمندرخال زرد نیز دستگاه تغذیه ای مشابه دارند که می توانند طعمه های خود را از فاصله های دور شکار کنند (فقط با قدرتی کمتر).

این خواص حیوانات و شگفتی های موجود در آفرینش آن ها انسان را به این اندیشه وامی دارد که می توان از همانند سازی در سیستم کاربردی شان، راه هایی برای حل مشکلات خود در زمینه های مهندسی و نظامی بهره برد.

 

t توانایی عجیب زبان قورباغه در حمل طعمه بزرگ
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *