جان دایسون، طراح تلسکوپ آماتور درگذشت

t جان دایسون، طراح تلسکوپ آماتور درگذشت

921027ph

جان دابسون، منجم آماتور کهنه کار و یکی از مشهورترین مروجان نجوم جهان، در آستانۀ 99 سالگی در گذشت. منجمان آماتور نام دابسون را بیشتر در مورد طراحی تلسکوپ های بزرگ و قابل حمل و ارزان قیمت دابسونی شنیده اند. او در سال 1346 با طراحی نوعی مقر سادۀ سمت- ارتفاعی برای تلسکوپ های بزرگ نیوتنی موجب شد تا منجمان آماتور بتوانند تلسکوپ های بزرگ را با هزینه ای به مراتب پایین تر بسازند. بعدها کمپانی های مشهور تلسکوپ ساز جهان نیز بسیاری از اپتیک های بزرگ خود را با مقر ابتکارری جان دابسون به بازار عرضه کردند. این گونه تلسکوپ های نیوتنی بین منجمان آماتور رواج بسیار یافت و به تلسکوپ های دابسونی مشهور شدند.

دلیل دیگر شهرت و محبوبیت او، تلاش بی وقفۀ او در ترویج نجوم و تأسیس پروژۀ نجوم خیابانی است.دابسون در شب هایی که آسمان صاف بود، تلسکوپ خود را در پیاده رو قرار می داد و مردم ایالات متحده و به ویژه فرانسیسکو را به دیدن زیبایی ماه و سیاره ها و اجرام زیبای ژرف آسمان از پشت چشمی تلسکوپ دابسونی اش دعوت می کرد.

او در سال 1370 کتابی با عنوان «چرا و چگونه تلسکوپی عامه پسند برای ترویج نجوم بسازیم» منتشر کرد. این کتاب راهنمای بسیارخوبی برای منجمان آماتور و مروجان نجوم بود و این فرصت را برای علاقه مندانش فراهم می کرد تا با عقاید جان دابسون و کارهای ترویجی وی آشنایی بیشتری پیدا کنند. 

او سرانجام صبح روز چهارشنبه 25 دی در اثر کهولت سن درگذشت.

t جان دایسون، طراح تلسکوپ آماتور درگذشت
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
۵ نوع جوشی که هرگز نباید ترکانده شود!

‫1 نظر ارسال شده در “جان دایسون، طراح تلسکوپ آماتور درگذشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *