جدیدترین نوآوری های عرضه شده در زمینه تولید تلویزیون

t جدیدترین نوآوری های عرضه شده در زمینه تولید تلویزیون

نمایشگاه CES محفلی برای تولیدکنندگان است تا محصولات و فناوری های جدید خود را به نمایش بگذارند. در سال های اخیر تولیدکنندگان تلویزیون حضور پر رنگی در CES داشته اند و شاهد ارائه فناوری های جدید و متنوعی در زمینه تلویزیون ها بوده ایم. معمولاً تولیدکنندگان ضمن معرفی محصولات آینده و همچنین تکنولوژی های جدید خود، نقشه راه آینده تلویزیون ها را هم به نمایش می گذارند.

نوآوری 1

در چند سال گذشته فناوری ها و استانداردهای مهمی از جمله OLED، تلویزیون های خمیده، 4K UHD، اسمارت تی وی و موارد بسیار دیگری در نمایشگاه CES معرفی و عرضه شده اند به همین جهت تکنولوژی هایی که در این نمایشگاه برای تلویزیون ها معرفی می شوند بسیار مهم هستند و به احتمال زیاد در آینده اکثر تلویزیون ها از این تکنولوژی ها بهره خواهند برد. به این ترتیب در این مطلب قصد داریم نگاهی اجمالی به تکنولوژی های جدیدی که در نمایشگاه CES 2015 در زمینه تلویزیون ها معرفی شدند داشته باشیم.

تکنولوژی Quantum dot

Quantum dot یکی از مهمترین تکنولوژی هایی است که برای اولین بار در نمایشگاه CES 2015 شاهد آن بوده ایم و بزرگترین تولیدکنندگان تلویزیون از جمله سونی، سامسونگ و الجی در تلویزیون های پرچمدار خود از این تکنولوژی استفاده کرده اند. البته کوانتوم دات فناوری چندان جدیدی نیست و سونی در سال 2013 بیش از یک میلیون تلویزیون مجهز به این فناوری را به فروش رسانده است و در CES امسال هم محصولات جدیدی مجهز به این تکنولوژی را معرفی کرده است. اما در نمایشگاه امسال به طرز عجیبی تولیدکنندگان بزرگ تلویزیون از جمله الجی، سامسونگ و TCL تلویزیون هایی با این تکنولوژی معرفی کردند و همین موضوع باعث می شود اهمیت فناوری کوانتوم دات بیشتر شود. به نظر می رسد تلویزیون ها در حال رفتن به سمت این تکنولوژی هستند و در آینده اکثر تلویزیون های موجود در بازار از فناوری کوانتوم دات بهره می برند.

نوآوری 2

اما مطمئناً کنجکاو شده اید که بدانید تکنولوژی Quantum dot (نقاط کوانتومی) چیست و چرا تا این اندازه مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ صنعت تلویزیون قرار گرفته است؟ کوانتوم دات، نانوکریستال های نیمه رسانایی هستند که در صنایع مختلفی و پزشکی کاربرد دارند. کوانتوم دات ها عملکردی مشابه OLED ها دارند با این تفاوت که بهینه تر و باکیفیت تر از آن ها می باشند. کوانتوم دات در سال 1980 توسط Alexei Ekimov کشف شد. خواص الکترونی کوانتوم دات حد واسط بین نیمه هادی ها و مولکول های گسسته است. ساختار کلی و طرز کار کوانتوم دات مشابه OLED است و با دریافت سیگنال های الکتریکی از خود نور ساطع می کنند. برخلاف تلویزیون های LCD و LED که به نور پس زمینه نیاز دارند، کوانتوم دات همانند OLED به نور پس زمینه نیازی ندارد و با جذب الکترون توسط حفره الکترونی از خود نور ساطع می کند و رنگ نور به ترکیب و اندازه ی نقاط کوانتومی بستگی دارد.

نوآوری 3

به احتمال زیاد در آینده نه چندان دور بخش عمده ای از تلویزیون های موجود در بازار از این فناوری بهره می برند. تلویزیون های مجهز به فناوری کوانتوم دات از دقت رنگ بسیار بالایی بهره می برند و گستره رنگی آنها تا 30 درصد بیشتر از سایر تلویزیون ها می باشد. همچنین روشنایی تلویزیون های دارای این فناوری از تلویزیون های دیگر بیشتر است. سونی را می توان پیشگام توسعه و استفاده از این فناوری دانست و هم اکنون نیز شرکت های الجی، سامسونگ و TCL نیز تلویزیون هایی با این تکنولوژی را در CES 2015 معرفی کرده اند. شرکت های تولیدکننده تلویزیون از نام های مختلفی برای این فناوری استفاده می کنند برای مثال سامسونگ از نام SUHD و سونی از نام QD Vision’s برای معرفی تلویزیون های مجهز به این فناوری خود استفاده می کنند.

عرضه تلویزیون هایی باریک تر از اسمارت فون ها توسط سونی

نوآوری 4

سونی یکی از شرکت های پیشگام در زمینه تلویزیون هاست که همواره با محصولات باکیفیت و خلاقانه خود توانسته است کاربران را شگفت زده کند. این شرکت امسال هم با دست پر و طیف وسیع و متنوعی از تلویزیون هایش به نمایشگاه CES آمد و بار دیگر بازدیدکنندگان را متحیر کرد. پرچمدار جدید تلویزیون های سونی که در نمایشگاه امسال رونمایی شد در باریک ترین نقطه خود تنها 4.9 میلی متر ضخامت دارد. این تلویزیون فوق باریک دارای کیفیت 4K و پردازنده X1 می باشد.

تلویزیون های فراتر از 4K شارپ

نوآوری 5

شارپ در CES امسال بیشتر روی رزولوشن تلویزیون های خود تمرکز کرده بود و پرچمدار تلویزیون های خود در سال 2015 را با رزولوشنی نزدیک به (8K (7,680 x 4,320 عرضه کرد. البته این تلویزیون یک تلویزیون 4K است که شارپ با ترفندی پیکسل های عمودی را نصف کرده است و هر ساب پیکسل می تواند نوری مجزا داشته باشد. این کار عملاً تاثیر زیادی روی جزییات تصویر ندارد و فقط تصویری واضح تر را به نمایش می گذارد. در این تلویزیون تعداد ساب پیکسل ها از 24 میلیون در تلویزیون های 4K معمولی به 66 میلیون رسیده است. به هرحال این تلویزیون از نظر کیفیت تصویر با تلویزیون های 8K واقعی قابل مقایسه نیست.

تلویزیون لیزری فیلیپس

نوآوری 6

فیلیپس در نمایشگاه امسال از جدیدترین محصول خود با تکنولوژی خاص رونمایی کرد. این تلویزیون 4K از نور لیزر به عنوان نور پس زمینه استفاده می کند. در کنار تکنولوژی کوانتوم دات، این نوآوری فیلیپس دومین تکنولوژی معرفی شده در نمایشگاه امسال در زمینه صفحه نمایش است. در این تکنولوژی نور لیزر قرمز و LED آبی با هم ترکیب شده و نور پس زمینه مورد نیاز پنل برای نمایش تصویر را تامین می کنند. فیلیپس معتقد است این روش رنگ های خالص تر و بهتری را ایجاد می کند و تا 80 درصد فضاهای رنگی را پوشش می دهد. البته این تکنولوژی در مقایسه با تکنولوژی کوانتوم دات در رده پایین تری قرار دارد و کیفیت کلی تصاویری که تلویزیون های مجهز به این فناوری می دهند به طور کلی پایین تر از تلویزیون های کوانتوم دات است. از مهمترین مشکلات این فناوری این است که باعث افزایش ضخامت تلویزیون می شود. این در حالی است که شرکت های مختلف در حال رقابت با یکدیگر در جهت کم کردن ضخامت تلویزیون ها هستند.

نوشته شده توسط مهدی بهادرفر

منبع: www.shahrsakhtafzar.com

t جدیدترین نوآوری های عرضه شده در زمینه تولید تلویزیون
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقشه های آفلاین گوگل، قدمی در بهره گیری آسان تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *