جمجمه هفتاد هزار ساله؛ نئاندرتال ها در کرمانشاه

t جمجمه هفتاد هزار ساله؛ نئاندرتال ها در کرمانشاه

در کشور عزیز ما ایران، موزه ها و مجموعه های تاریخی متفاوتی وجود دارند که به دلایل مختلف و ناخوشایند، از وجود اغلب آن ها اطلاعی نداریم و نمی دانیم چه گنج هایی درست در نزدیکی ما درون مجموعه های موزه خاک می خورند. اگر نگاهی به لیست موزه های ایران بیاندازید، قطعا در این میان با نام های هیجان انگیزی رو به رو می شوید که تنها خواندن نام شان شما را برای بازدید از مجموعه ها ترغیب می کند. یکی از خاص ترین موزه های کشور ما، موزه پارینه سنگی کرمانشاه است که نخستین موزه پارینه سنگی در منطقه خاورمیانه محسوب می شود. در این موزه منحصر به فرد، مجموعه هایی جالب توجه از دوره های مختلف می بینید و حتی در مواردی اشیائی ایرانی با قدمت یک میلیون سال نیز دیده می شود که کم تر جای دیگری می توانید مشابهش را بیابید. خوب است بدانید وقتی از دوره پارینه سنگی حرف می زنیم، به زمان های بسیار دور در تاریخ بشر اشاره می کنیم که مربوط به انسان های نخستین است و دوره های آن را بر حسب ابزار آلات سنگی ساخته شده توسط او، جدا می کنند.

در اتاق دوم موزه، به مجموعه ای از استخوان و اسلکلت و جمجمه بر می خورید که از مناطق معروف باستان شناسی در اروپا و آسیای غربی به دست آمده اند. یکی از آن ها جمجمه نئاندرتالی متعلق به هفتاد هزار سال پیش است! خوب است بدانید که این جمجمه در منطقه لارفاسی فرانسه و در سال ۱۹۰۹ میلادی یافت شده و دندان ها، حفره های چشم و قسمت بینی آن به راحتی قابل تشخیص است.

همان طور که گفته شد جمجمه نئاندرتال امروزه در موزه پارینه سنگی زاگرس نگهداری می شود و می توانید با بازدید از آن با دوره ما قبل تاریخ ایران آشنا شوید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
maritala

دوره تاریخی: دوره پارینه سنگی

تاریخ ساخت: حدود ۷۰ هزار سال قبل

محل کشف: لا فراسی، فرانسه

محل نگهداری: موزه پارینه سنگی زاگرس، کرمانشاه

 

t جمجمه هفتاد هزار ساله؛ نئاندرتال ها در کرمانشاه
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *