حقایقی جالب از فضا

t حقایقی جالب از فضا

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

Space.nojavanha (1)

بعد از گذشت قرن ها و انجام تحقیقات بسیار در علم نجوم، هنوز هم حقایق بسیاری وجود دارد که برای انسان ناشناخته است. خیلی از این موارد وقتی کشف و شناخته می شوند، برای انسان بسیار شگفت انگیزند.

1.سبک وزن ترین سیاره:

Space.nojavanha (5)

اگر سیاره زحل را در آب بیاندازید، چگالی اش آن قدر کم است که روی آب شناور می ماند. زحل دارای قطری به مسافت تقریبی 60268 کیلومتر می باشد. بدین معنا که برای این آزمایش یک شیشه بسیار بسیار بزرگ لازم دارید.

2.وداع دوستان قدیمی:

Space.nojavanha (4)

بر طبق تحقیقات دانشمندان، ماه هر سال حدود 3.8 سانتی متر از زمین دورتر می شود. این اتفاق توسط اثر جزر و مد در فضا ایجاد می گردد. در نتیجه سرعت زمین در هر قرن با کاهش 2 هزارم ثانیه در چرخش خود مواجه است.

3.نور باستانی:

نوری که امروز به زمین می رسد قدمت 30 هزار ساله دارد. تولید انرژی که ما در نورخورشید می بینیم، 30هزار  سال پیش در هسته آن آغاز شده است. دما درهسته خورشید 13600000 درجه کلوین می باشد.

4.رژیم غذایی خورشید:

Space.nojavanha (2)

خورشید مدام در حال کم کردن وزن است اما دوباره با فعالیت های موجود در هسته این وزن جبران می شود. علت این فرآیند وجود بادهای خورشیدی است. بادهای خورشیدی اصطلاحا” به ذراتی گفته می شود که به دلیل درجه حرارت بالا از قسمت تاج خورشید جدا می شوند. این ذرات انرژی جنبشی زیادی دارند به همین دلیل آن ها را به باد تشبیه می کنند. گفتنی است که یک سرسوزن از این انرژی خورشیدی از فاصله 160 کیلومتری می تواند یک نفر را بکشد!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاربردهای عجیب خمیردندان در خانه‌داری که نمی‌دانید

5.دب اکبر صورت فلکی نیست:

برخلاف تصور مردم دب اکبر صورت فلکی نیست بلکه یک مجموعه ستاره است که جزء 88 صورت فلکی رسمی نمی باشد. این مجموعه، ستاره هایی هستند که از نظر فیزیکی به هم مرتبط نمی باشند ولی با فواصل زیاد با نور و روشنایی خود تصویری از یک خرس بزرگ را تشکیل داده اند. گاهی اوقات مجموعه ستاره ها از یک یا چند صورت فلکی تشکیل می شوند.

6.ستاره جورج:

این نام اصلی اورانوس است. هنگامی که سِرویلیام هرشل در سال 1781 آن را کشف کرد به او افتخار نامگذاری داده شد. از آن جا که وی توسط شاه جورج سوم حمایت می شد، تصمیم گرفت این سیاره را جورج بنامد. بعدها نام آن به اورانوس تغییر یافت. گفتنی است اورانوس اولین سیاره ای است که با کمک تلسکوپ کشف شد.

7.جوشکاری سرد در فضا:

Space.nojavanha (3)

اگر دو قطعه فلز در فضا وجود داشته باشد، دائما” با صدای بسیار بلند و باورنکردنی با هم درگیر می شوند چرا که به خاطر وجود خلاء در فضا دو فلز بدون پوشش خاص تمایل به یکی شدن دارند و یکدیگر را جذب می کنند. این اتفاق روی زمین رخ نمی دهد زیرا به خاطر وجود جو و  اتمسفر خیلی سریع لایه ای از اکسید بر روی سطح فلز تشکیل می شود و مانع از جذب می گردد. این خاصیت فلز در فضا مشکلاتی را برای ایجاد ایستگاه های فضایی به وجود آورده بود. این فرآیند را جوشکاری سرد می نامند چون بدون هیچ حرارت و دستگاهی دو فلز کامل به هم چسبیده و به سختی جدا می گردند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه دانه های انار را در گلدان بکاریم؟

 

t حقایقی جالب از فضا
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “حقایقی جالب از فضا

  1. بازخورد: حقایقی جالب از فضا |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *