سدیم باعث بالا رفتن فشار خون می شود؟

نمک
t سدیم باعث بالا رفتن فشار خون می شود؟

حتما بارها از طریق برنامه های مختلف تلویزیونی شنیده و دیده اید که درباره استفاده کم نمک صحبت شده است یا ممکن است در مجلات خوانده باشید که نمک یا سم سفید باعث فشار خون می شود.

دانشمندان برای اثبات این فرضیه رژیم غذایی مملو از نمک را به فردی داوطلب دادند. جالب اینجاست که بعد از اتمام آزمایش ها به این نتیجه رسیدند که سدیم روی سلامتی فرد تاثیر نگذاشته است! هرچند این فرضیه که نمک روی فشار خون اثر می گذارد به اثبات رسیده است اما باید گفت که نمک در فشار خون موثر است اما رابطه مستقیم ندارد.

سم سفید

منع شدن و بهره از تبلیغات رسانه ای به طور عمومی درباره استفاده بیش از حد نمک از سال ۱۹۶۰ شروع شد و از آن به بعد این موضوع چنان جا افتاد که افراد مسن و میان سال از نمک کمی استفاده کردند.

سوال اینجاست که اگر نمک روی فشار خون تاثیر ندارد چرا متخصصان تغذیه ما را از خوردن نمک منع می کنند و به آن لقب سم سفید می دهند؟

نمک، سم سفید نیست

سم سفید

اگر بخواهیم موشکافانه به این مسئله نگاه کنیم در واقع نمک باعث بالا رفتن فشار اسمزی (تراوشی) می شود. اسمز حرکت یک حلال (مانند آب) به سمت یک غشا سلولی (مانند دیواره سلول) و حرکت به سمت ماده ای است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد (مانند نمک). به همین دلیل است که استفاده زیاد نمک، اسمز را به سمت نمک و جذب بیشتر آن هدایت می کند.

در واقع استفاده زیاد از نمک باعث می شود که جریان خون، سدیم بیشتری را جذب کند. جذب سدیم باعث جمع شدن آب بیشتر در ناحیه می شود و آب اضافی در جریان خون وارد می شود و در سیاهرگ ها و سرخرگ ها باعث فشار روی این قسمت ها می شود و در نتیجه فشار خون افزایش پیدا می کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خدمت به علم با سر قطع شده

به همین خاطر است که وقتی غذایی شور میل می کنید بیشتر احساس تشنگی می کنید.

با اینکه نمک سم سفید نیست اما سعی کنید در استفاده از آن دقت بیشتری داشته باشید.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t سدیم باعث بالا رفتن فشار خون می شود؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *