حمام چهار فصل – اراک استان مرکزی

t حمام چهار فصل – اراک استان مرکزی

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

تاریخ

این حمام که اثری منحصر به‌فرد در کشورهای اسلامی به حساب می آید، در دوره قاجار و به دست شخصی به نام حاج محمدابراهیم خوانساری ساخته شد و شامل دالان ورودی، رختکن مردانه و زنانه، گرمخانه خصوصی و عمومی، هشتی بین گرمخانه و رختکن خزینه (حوضچه‌های آبگرم) آب انبار و سایر بخش‌های مرتبط است.
حمام چهارفصل اراک دو قسمت مردانه و زنانه داشته و در آن یک بخش هم برای اقلیت‌های مذهبی در نظر گرفته شده بود. سربینه حمام زنانه، طاقی بلند و بدون ستون دارد که با پله‌هایی پر پیچ و خم، هوای گرم را نگه می‌داشته و از طرف دیگر، دید عابران را به داخل حمام کور می‌کرده است .
کف این بنا هم برای تامین آب از قنات و همچنین جلوگیری از اتلاف گرما و حرارت، حدود 3 متر پایین‌تر از کف خیابان ساخته شده است که در واقع می توان گفت معماری بنا در خدمت صرفه جویی انرژی قرار گرفته است. جالب تر این که راهروهای گرمابه‌ به صورت پیچ دار و طولانی ساخته شده تا کسی که وارد حمام می شود، یک باره از فضای گرم حمام به بیرون نرود و سرما نخورد. در واقع یک مکانیزم مواجهه تدریجی با سرما به کار گرفته می شد! 
حمام چهارفصل اراک دو قسمت مردانه و زنانه داشته و در آن یک بخش هم برای اقلیت‌های مذهبی در نظر گرفته شده بود. سربینه حمام زنانه، طاقی بلند و بدون ستون دارد که با پله‌هایی پر پیچ و خم، هوای گرم را نگه می‌داشته و از طرف دیگر، دید عابران را به داخل حمام کور می‌کرده است. 
بزرگی حمام این اجازه را می داد تا در گرمخانه حمام جایی برای مشت و مال، حجامت و خضاب در نظر بگیرند و مهم تر از ان بساط چای و قلیان را فراهم کنند
کف خزینه اصلی یک ورقه مسی یکپارچه وجود دارد که آب‌ گرم در آن پر می شد و در زیر آن هم مخزن حرارتی حمام قرار داشت. به این مخزن گلخن گفته می شود که با هیزم و بوته‌های برافروخته پر می شد . آب گرم و سرد از آنجا به بخش های مختلف حمام می رسید.

t حمام چهار فصل – اراک استان مرکزی
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شیراز، موزه پارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *