خواص دارویی اسطوخودوس

t خواص دارویی اسطوخودوس

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

اسطوخودوس یک گیاه است که روغن و گل آن برای تولید دارو استفاده می شود. این گیاه برای بی قراری، بی خوابی و اضطراب استفاده می شود. همچنین برای شکایت از دستگاه هاضمه از جمله نفخ و باد شکم، کاهش اشتها، استفراغ و حالت تهوع استفاده می گردد.

برخی از اسطوخودوس در شرایط دردناک مانند سردرد های میگرنی، دندان درد، پیچ خوردگی پا، درد عصبی، زخم و درد مفصل استفاده می کنند. هم چنین از آن برای درمان آکنه، سرطان و بهبود قاعدگی زنان استفاده می شود. این گیاه روی پوست برای درد و ریزش مو و دفع پشه و حشرات به کار می رود. برخی از افراد این گیاه را به آب وان می افزایند تا ناهنجاری های گردش خون را درمان کنند و سلامت ذهن را بهبود دهند. با استنشاق، اسطوخودوس به صورت رایحه درمانی برای بی خوابی، درد و آشفتگی مربوط  به جنون استفاده می شود. در غذا و نوشیدنی نیز به صورت طعم دهنده استفاده می شود. در صنعت، در محصولات دارویی و به صورت اسانس در صابون، لوازم آرایشی، عطر و دکوراسیون استفاده می شود.

Lavender-nojavanha (1)

تاثیر اسطوخودوس در درمان می تواند به صورت زیر باشد:

هنگامی که روغن اسطوخودوس با روغن های آویشن، رزماری و سدر مخلوط شود و بر پوست سر مالیده شود، می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. این کار می تواند رشد مو را تا 44% در طول 7 ماه افزایش دهد.

روغن اسطوخودوس به نظر می رسد اثرات آرام بخشی دارد و می تواند عضلات خاصی را آرام کند. باید خاطر نشان کرد که فعل و انفعالات شناخته شده ای با غذا، گیاهان و مکمل ها وجود ندارد.

مقدار مصرف

اضافه کردن ۱۰ تا ۱۵ قطره از عصاره گیاه اسطوخودوس در وان حمام و دراز کشیدن در آن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در از بین بردن خستگی و کوفتگی بدن بسیار موثر است. دراز کشیدن در آبی که با این عصاره مخلوط شده باشد علاوه بر آن که موجب تخلیه استرس‌ها و تنش‌های روزانه می‌شود به بهبود گردش جریان خون کمک کرده و کیفیت خواب افراد را نیز افزایش می‌دهد.

برای نقاط بدون مو روی سر، ترکیبی از 3 قطره روغن اسطوخودوس، 3 قطره روغن رزماری، 2 قطره روغن آویشن و 2 قطره روغن چوب سدر همراه با 3 میلی لیتر روغن جوجوبا، و 20 میلی لیتر روغن هسته انگور را هر شب روی پوست سر با حوله گرم به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید. این کار باعث افزایش جذب می شود.

Lavender-nojavanha (2)

t خواص دارویی اسطوخودوس
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
علائم کمبود ویتامین در بدن را بشناسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *