درس ۴-۲: مدل OSI

t درس 4-2: مدل OSI

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

در سال 1970 سازمان بین المللی استاندارد (ISO  (International Standards Organization مدل OSI را به عنوان مدل مرجع برای تعریف استاندارد های اصلی برای ایجاد ارتباط در شبکه به وجود آورد. در بخش هایلایت شده بیش تر دقت کنید . ** تعریف استانداردهای اصلی برای ایجاد ارتباط در شبکه **. در حقیقت OSI یک سری قوانین  وضع می کند که همه کامپیوتر ها در شبکه بایستی از آن استفاده کنند. همه آن ها بایستی داده ها را بسته بندی کنند، آدرس دهی کنند، و در مسیر شبکه قرار دهند.

اکنون که یک دید کلی از این مدل پیدا کردید، بیایید کمی عمیق تر به آن نگاه کنیم. اولین چیزی که بایستی درباره این مدل بدانید این است که این مدل از 7 لایه تشکیل شده است و حقیقتا اولین چیزی که شما بایستی درباره این مدل بدانید این است که این اسامی و مفهوم این هفت لایه را فرا بگیرید.

   Application

   Presentation

   Session

   Transport

   Network

   Data Link

   Physical

قبل از شروع به توضیح این هفت لایه خوب است بدانید که مدل OSI در یک کورس آموزشی چند صفحه ای نمی گنجد و می توان درباره آن چندین کتاب نوشت ولی آنچه که در اینجا بیان می کنیم آن چیزی است که شما برای کورس Network +  به آن نیاز دارید و دانستن این مفاهیم باعث درک درست شما از مطالبی می شود که در ادامه آموزش بیان خواهیم کرد.

این لایه ها از پایین به بالا شماره گذاری می شوند یعنی لایه Physical اولین لایه، لایه Data Link دومین لایه و تا لایه Application که هفتمین لایه است و دلیل این نحوه شماره گذاری سیر تکمیلی این لایه ها می باشد. زمانی که کامپیوتر ها بدون آی پی به انتقال داده می پرداختند لایه Network نیز وجود نداشت. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این لایه ها کامل گردیدند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سفر مجازی به غار ثور

برای بسیاری از افراد دشوار است که تصور کنند که این هفت لایه کجا قرار دارند؟ زیرا این لایه ها قابل لمس نیستند و به صورت شئی ای فیزیکی وجود ندارند و مثلا نمی توان کنترل پانل را باز نمود و این هفت لایه را مشاهده کرد. با این وجود، این لایه ها به صورت حقیقی وجود دارند ولی در هیچ کجا قابل مشاهده نیستند. در حقیقت این لایه ها پروسه ای هستند که یک داده به وجود می آید، در مسیر شبکه سازماندهی می شود و به مقصد می رسد.

 net.nojavanha

 آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید: درس سوم – لایه های مدل OSI

نوشته: مهدی فاریابی

 

 

 

 

t درس 4-2: مدل OSI
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *