درس ۵-۷: کلاس های آی پی

t درس 5-7: کلاس های آی پی

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

خوب حالا که با این سه قانون آشنا شدید در مورد آدرس دهی از نوع کلاس بندی شده و از نوع بدون کلاس صحبت می کنیم. در آدرس دهی از نوع کلاس بندی شده آدرس های آی پی به رنج و کلاس های A تا E تقسیم بندی می شوند. 

net.nojavanha

 کلاس A:

در این کلاس آدرس های آی پی در رنج 1 تا 126 تقسیم بندی می شوند. منظور از آن این است که اگر آی پی انتخاب شده توسط شما از بین یکی از اعداد 1-126 انتخاب شده باشد آدرس دهی شما از نوع کلاس A می باشد. این کلاس دارای Subnet Mask 255.0.0.0 می باشد. به این معنی که Network ID شما 1-126 می باشد یعنی فقط اکتت اول از سمت چپ و در این شبکه شما تعداد 16,777,214 کامپیوتر را می توانید آی پی دهی کنید. این گزینه را زمانی انتخاب می کنید که تعداد بالایی کامپیوتر در شبکه دارید.

net.nojavanha (1)

کلاس B:

در این کلاس آدرس های آی پی در رنج 128 تا 191 تقسیم بندی می شود و این کلاس دارای Subnet Mask 255.255.0.0 می باشد. به این معنی که دو اکتت اول از چپ Network ID هستند و در اکتت آخر Host ID را می سازند. در این رنج نیز شما می توانید 65,534 میزبان را آدرس دهی کنید.

کلاس C:

در این کلاس آدرس های آی پی در رنج 192 تا 223 هستند و با Subnet Mask 255.255.255.0 می باشند. سه اکتت اول از چپ Network ID و اکتت آخر بیانگر Host ID خواهد بود. به همین دلیل در این شبکه تنها می توان 254 کامپیوتر را آدرس دهی کرد.
کلاس های D و E را کم تر خواهید دید و کم تر به کار می روند.
این بود خلاصه ای از آن چه آدرس دهی کلاس بندی شده است و جلوتر وقتی آدرس دهی بدون کلاس را توضیح دادیم متوجه می شوید که دیگر روش کلاس بندی شده کاربرد چندانی ندارد.

 net.nojavanha (2)

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید: درس هشتم – آی پی های Public یا Private

نوشته: مهدی فاریابی

t درس 5-7: کلاس های آی پی
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آشنایی با نرم افزار گرافیکی PhotoZoom Pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *