دیدگاه شماره (۶)؛ فاطمه چلویی

t دیدگاه شماره (6)؛ فاطمه چلویی

در لفظ ، انکار حقیقت را دروغ می گویند که سرمنشاء تمام مفاسد و گناهان بزرگ است .  گفتن دروغ در زندگی روزمره زمینه های قبلی دارد و برای قانع کردن دیگران و توجیه خطا های خود دست به عمل ناشایست دروغ می زنیم  گفتن آن برایمان عادی و لذت بخش شده در صورتی که همین گناهی که به چشم بسیار ناچیز است ویران کننده ایمان است . و متاسفانه دروغ در جامعه امروز جا افتاده است و آن را دروغ مصلحتی می گویند ولی تا چه حدی . با دروغ تمام کارهایمان رو پیش می بریم و به فرزندانمان می گوییم که شما دروغ نگویید ولی این قابل درک نیست چون فرزند از پدر و مادر و اطرافیان خود تمامی افکار و حرف ها رو تقلید می کنند بدون آن که معنی و مفهوم آن را بفهمند .

حکایت

به ابوسعید ابوالخیر، گفتند : فلانی قادر است پرواز کند ، گفت : این که مهم نیست ، مگس هم می پرد .  گفتند : فلانی را چه میگویی..؟؟ روی آب راه میرود..!! گفت : اهمیتی ندارد ، تکه ای چوب نیز همین کار را می کند. گفتتند : پس از نظر تو شاهکار چیست..؟؟  گفت : این که در میان مردم زندگی کنی ولی هیچگاه به کسی زَخم زبان نزنی ، دروغ نگویی ،  کلک نزنی ٬ دلی نشکنی ٬ از اعتماد کسی سوءاستفاده نکنی وکسی را از خود ناراحت نکنی.

احادیث ائمه معصومین

پیامبر اکرم(ص) فرمودند : « هر کس سوگندی به خدا یاد کند که به اندازه بال پشه ای دروغ در آن باشد نقطه ای سیاه در قلبش پدید می آید و تا روز قیامت باقی می ماند»

حضرت رسول(ص) فرمودند : « چه خیانت بزرگی است که به برادرت چیزی بگویی که تو را تصدیق کند و تو به او دروغ گفته باشی »

پیامبر (ص) فرمودند : « سه گروهند که فردای قیامت خدا با آنها سخن نمی گوید و به آنها توجه نمی کند و آنها را از گناهانشان تزکیه نمی کند اول کسانی که چون چیزی ببخشند منت می گذارند دوم کسانی که کالای خود را با سوگند دروغ به فروش می رسانند و سوم انسانهای متکبر.»

امام علی(ع) فرمودند : « دروغ انسان را به سوی بدیها هدایت می کند و بدیها نیز به سوی آتش جهنم» (کافی – ج 2 – ص 104)

t دیدگاه شماره (6)؛ فاطمه چلویی
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رمان دفاع مقدسی «ملاقات در شب آفتابی» اثر علی موذنیبه به چاپ دوازدهم رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *