رازی که در ابتلا به پوکی استخوان نمی دانید!

t رازی که در ابتلا به پوکی استخوان نمی دانید!

%d9%be%d9%88%da%a9%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86-2فوق‌تخصص غدد با اشاره به این که شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان در زنان 4 برابر مردان است، گفت: پرکاری تیروئید و اختلال در غدد فوق کلیه می‌تواند سبب بروز پوکی استخوان شود.

محمد پژوهی در ارتباط با پوکی استخوان اظهار داشت: پوکی استخوان درواقع کاهش توده استخوانی ضعیف و سست شدن بوده که این حالت سرانجام به شکستن استخوان منتهی خواهد شد.

وی افزود: پوکی استخوان بیماری خاموش نامیده می‌شود چرا که در مراحل اولیه علامتی ندارد و همین امر تشخیص را با مشکل مواجه می‌سازد و این مشکل با عوارضی هم چون شکستگی خودبه خودی استخوان‌ها، درد شدید کمر، غوز پشت و کوتاه شدن قد نسبت به دوران جوانی نمودار می‌شود.

فوق‌تخصص غدد اضافه کرد: کنترل وزن، تحرک، تغذیه مناسب و عدم استعمال دخانیات می‌تواند در پیش گیری از این بیماری موثر واقع شود. هم چنین استفاده طولانی مدت از برخی داروها هم چون کرتون و هپارین می‌تواند سبب کاهش تراکم استخوان‌ها شود.

پژوهی ادامه داد: شیوع پوکی استخوان در زنان بیش تر از مردان است و شکستگی‌های ناشی از آن نیز در زنان تقریبا 4 برابر مردان بوده. البته روند کاهش تراکم استخوان در مردان از سرعت کم تری برخوردار است.

وی گفت: با افزایش سن احتمال بروز پوکی استخوان بیش تر می‌شود. در زنان یائسگی نیز به این موضوع دامن زده چرا که تولید هورمون استروژن از تخمدان‌ها متوقف می‌شود.

رئیس شبکه استئوپروز افزود: وراثت بر تراکم توده استخوانی و سرعت کاهش آن اثر دارد. هم چنین استخوان‌بندی ظریف و کوچک، داشتن قد کوتاه و یا لاغر بودن فرد را مستعد به پوکی استخوان می‌کند.

وی عنوان کرد: بیماری‌هایی هم چون بیماری غده تیروئید (پرکاری تیروئید)، پرکاری یا کم‌کاری پاراتیروئید و کم‌کاری و پرکاری غدد فوق‌ کلیه می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به پوکی استخوان  قرار دهد.

باشگاه خبرنگاران

t رازی که در ابتلا به پوکی استخوان نمی دانید!
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
"PicsArt" بهترین نرم افزار ویرایش و افکت گذاری تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *