رمزگشایی کدهای ریاضی لوح بابلی ۳۷۰۰ ساله

t رمزگشایی کدهای ریاضی لوح بابلی ۳۷۰۰ ساله

لوح گلی (1)لوح گلی ۳۷۰۰ ساله‌ای که از جنوب عراق حدود یک قرن پیش کشف شده بود رمزگشایی شد. ادگار جی. بنکس این لوح باستانی بابلی را کشف کرد که بعد‌ها پلیمپتون ۳۲۲ نامگذاری شد. او در نهایت این لوح را به جورج پلیمپتون به قیمت ۱۰ دلار فروخت و پلیمپتون در سال‌های ۱۹۳۰ آن را به دانشگاه کلمبیا اهدا کرد و اکنون معنای کامل آن و اهمیتش برای ریاضی درحال روشن شدن است.

مطالب مرتبط:

کاربرد هندسه پیشرفته در ستاره شناسی بابلیان

به لطف دکتر مانسفیلد و پروفسور نورمن ویلبرگر از دانشگاه نیوساوت ولز، ما اکنون می‌دانیم که درواقع این بابلی‌های باستان بودند که مثلثات را کشف کردند نه یونانی‌ها که فکر می‌کردیم. محققان استدلال می‌کنند که ۴ ستون و ۱۵ ردیف از اعدادی که با خط میخی نوشته شده اند درواقع بخشی از یک جدول مثلثاتی بسیار دقیق هستند، درحالیکه قبلا تصور می‌شد یک جدول کمک آموزشی برای معلمان است که با آن راه حل‌های مسائل ریاضی دانش آموزان را چک کنند. تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که پلیمپتون ۲۳ شکل مثلث‌های قائمه را بااستفاده از نوع جدیدی از مثلثات برپایه نسبت ها، نه زوایا و دوایر توصیف می‌کند. این یک کار ریاضی جذاب است که بدون مسلم آن‌ها را نشان می‌دهد.

مثلثات که شامل مطالعه روابط بین طول و زوایای مثلث‌ها می‌شود تصور می‌شد توسط یونانیان باستان اختراع شده است و هیپارخوس، ستاره شناس یونانی را که ۱۲۰ سال قبل از میلاد زندگی می‌کرد را پدر علم مثلثات می‌دانند. اما پلیمپتون ۳۲۲ حدود ۱۰۰۰ سال قبل از کار او بوده است. این لوح بابلی فرصت‌های جدیدی را نه تن‌ها برای تحقیقات ریاضی مدرن، بلکه برای آموزش ریاضیات به روی ما می‌گشاید. با پلیمپتون ۳۲۲ یک مثلثات ساده‌تر و دقیق‌تر را می‌بینیم که مزایای واضح تری نسبت به مثلثات ما دارد. با کاوش در تاریخ ریاضیات، راه هایی پیدا می‌کنیم برای درک اینکه چگونه جوامع باستان عمل می‌کردند. برای مثال این لوح برای ساخت و سازهای معماری کاخ‌ها یا اهرام پله‌ای استفاده می‌شده است.

t رمزگشایی کدهای ریاضی لوح بابلی ۳۷۰۰ ساله
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش اصطلاحات زبان انگلیسی (6)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *