روبات ها در طبیعت

t روبات ها در طبیعت

 

روبات هایی که شکل و شمایل طبیعی حیوانات ، گیاهان یا صخره سنگ ها را دارند ، می توانند انواع کارها را در حیات وحش انجام دهند . آنها جانوران کمیاب را تحت مراقبت قرار می دهند و قاچاقچیان حیوانات را که به طور غیر قانونی آنها را شکار می کنند زیرنظر می گیرند . حتی این روبات ها تظاهر به تپاله بودن می کنند و خودشان را از دید دیگران مخفی نگاه می دارند .

 -روباتیک-پزشکی و علوم 1

کوسه ی روباتی

کوسه های روباتی بسیاری به منظور حضور داشتن و شنا کردن در کنار سایر کوسه های واقعی که در آکواریوم ها نگهداری می شوند یا در دریاها جولان می دهند ، ساخته شده اند . کوسه ی روباتی موسوم به « روبوشارک 2» دو متر طول دارد و شبیه یک کوسه ی خاکستری آبسنگهای مرجانی به نظر می رسد . این کوسه های روباتی که باتری های آن تا چهار ساعت کار می کنند ، طوری برنامه ریزی شده است که می تواند در عمق های مختلف آب و با سرعت های متفاوت شنا کند . کارشناسان درباره ی نوع واکنش سایر کوسه ماهی ها در مقابل این کوسه روباتی و نیز رفتار ماهی ها هنگام نزدیک شدن به این کوسه ی روباتی و حمله به آنها مطالعه می کنند .

ماهی تن روباتی مجهز به شش موتور الکتریکی است و هنگام حرکت کردن دمش را این سو و آن سو تاب می دهد . تجهیزات آزمونگر سرعت و قدرت آن را اندازه گیری می کنند و دانشمندان از این طریق می توانند پی ببرند که ماهی چگونه می توانند این چنین سریع شنا کنند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سایت استاد محمود فرشچیان

 

روبات های مخفی

بیشتر جانوران به محض دیدن انسان ها در دور و برشان عصبی و نگران می شوند و می کوشند فرار کنند و در این شرایط رفتار طبیعی ندارند . اما حیوانات در فاصله زمانی کوتاهی به یک روبات عادت می کنند ، زیرا روبات نه بویی از خود منتشر می کند و نه رفتارها و حرکات تهدیدآمیزی از خود نشان می دهد . دوربین های روباتی آنها را زیر نظر می گیرند و با حضور داشتن در کنار جانوران از آنها عکس می گیرند و صدایشان را ضبط می کنند .

در دشت های آفریقا دوربین های روباتی در میان تپاله های فیل جاسازی می شوند یا آنها را به شکل تکه سنگ ها یا درختان استتار می کنند . جانورانی که پیرامون آنها پرسه می زنند به محض مشاهده ی حرکت چرخ های دوربین های روباتی و صدای غژغژ آنها ابتدا کنجکاو می شوند ، اما کم کم کنجکاویشان فروکش می کند و احساس نگرانی نمی کنند . دوربین های یک روبات صحنه هایی از یک خانواده ببرها را فیلمبرداری کرده بودند که ببر مادر برای تغذیه ی توله هایش در حال شکار یک طعمه بود .

 -رباتیک-پزشکی و علوم 2

یک دوربین روباتی که به شکل یک صخره سنگ است و از دید مخفی است می تواند از کرگدن های سفید در حال استراحت فیلمبرداری کند . انجام این ماموریت برای یک انسان عکاس بسیار خطرناک است ، زیرا کرگدن ها بدون لحظه ای درنگ و اعلام هشدار به سوی او حمله خواهند کرد .

روبات های زیرآب نورد

انواع مختلف ماهی ها و سایر جانوران آبزی روباتی وجود دارند . یک ماهی تن روباتی به منظور مطالعه شیوه شنا کردن ماهی ها طراحی و ساخته می شود . ماهی کپور روباتی در یک برکه یا دریاچه بزرگ پر از ماهی کپور و ماهی های مشابه قیمتی ، مخفی می شود و از کسانی که می خواهند آنها را بدزدند ، عکس می گیرد . سایر ماهی روباتی آب دریاچه را برای تجزیه و تحلیل و آزمایش روی آنها نمونه برداری می کنند . پردازشگر نمونه بردار از محیط زیست ، یک آزمایشگاه روباتی زیر آبی است که نمونه های آب را برای بررسی دی . ان . ای و سایر مواد موجود در جاندارن آبزی آزمایش می کند تا اکوسیستم حاکم بر منطقه را مشخص کند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درس 4-3: لایه های مدل OSI

پرواز روبات پرنده

بیشتر روبات ها وزن زیادی دارند . اما در مورد روبات های پرنده این چنین نیست و آنها سبک وزن اند . پرندگان روباتی جزء محدود روبات هایی هستند که برای پرواز کردن بال می زنند و موتور جت یا پروانه ندارند . یک روبات پرنده روی بال هایش صفحات خورشیدی دارد و شاید در آینده با دسته پرندگان همسفر شود و از آنها فیلمبرداری کند .

                                                                                                         کتاب  روبات ها در پزشکی و علوم

                                                                                                        نویسنده : استیو پارکر

                                                                                                         مترجم : مجید عمیق

 

t روبات ها در طبیعت
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *