زندگینامه بیل گیتس – بنیانگذار شرکت مایکروسافت

t زندگینامه بیل گیتس - بنیانگذار شرکت مایکروسافت

مشاهیر

 


“ویلیام هنری گیتس” سوم مشهور به “بیل گیتس” (Bill Gates)، در 28 اکتبر سال 1955 در یک خانواده ی متوسط در شهر “سیاتل” آمریکا به دنیا آمد. پدر بیل، “ویلیام هنری گیتس دوم”، وکیل دادگستری و یکی از سرشناسان شهر “سیاتل” است. مادر او آموزگار مدرسه و یکی از اعضای “هیئت مدیره” (United Way International) بود که در امور خیریه نیز فعالیت داشت.

بیل گیتس در این خانواده و در کنار دو خواهر خود رشد کرد. بیل در کودکی بیشتر وقت خود را در کنار مادربزرگ سپری کرد و از او تاثیر بسیار گرفت. وی از همان دوران کودکی ، روحیه ی رقابت طلبی خود را نشان داد و تلاش می کرد تا در هر زمینه ای از دوستان خود پیش باشد.
گیتس تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه ی “”
Lakeside پشت سر گذاشت. در آغاز یکی از سالهای تحصیلی، مسئولان مدرسه ی “Lakeside” تصمیم گرفتند با کمک خانواده ی دانش آموزان، یک سری کامپیوتر اجاره کنند و در اختیار دانش آموزان قرار بدهند. در این دوران، بیل گیتس با کامپیوتر آشنا شد و به سرعت، در بهره گیری از آن مهارت کسب نمود. وی نخستین نرم افزار خود را که یک بازی ساده بود در سن سیزده سالگی نوشت.

مشاهیر
گیتس به همراه دوست خود “پل آلن” (
Paul Allen ) که دو سال از او بزرگتر بود و در زمینه ی سخت افزار کامپیوتر هم مهارت داشت، بیشتر وقت خود را سرگرم برنامه نویسی در اتاق کامپیوتر “”Lakeside بود.
گیتس در سال 1973 وارد دانشگاه “هاروارد” شد و در آنجا با “استیو بالمر” (
Steve Ballmer) که اکنون، رئیس بخش اداری مایکروسافت است آشنا شد. گیتس زمانی که در “هاروارد” بود یک نسخه از زبان BASIC را برای کامپیوتر MITS Altair طراحی کرد.
بیل گیتس در سال 1975 به همراه دوست دوران کودکی خود “پل آلن”، شرکت کوچکی با نام “مایکروسافت” (
Microsoft) با شعار ” در هر خانه یک کامپیوتر” بنا نهاد. مایکروسافت، انواع زبانهای برنامه نویسی را برای کامپیوترهای گوناگون تولید می کرد. در آن زمان، مایکروسافت تنها چهل کارمند داشت که شبانه روز به شدت کار می کردند و کل فروش آن تنها  4/2 میلیون دلار در سال بود.
در سال 1980، شرکت
IBM برای اینکه از بازار کامپیوترهای شخصی باز نماند، کامپیوتر خود را – که PC نام گرفت و کامپیوترهای امروزی نیز مبتنی بر آن هستند – ساخت و وارد بازار کرد. این شرکت تصمیم گرفت کار نرم افزار آن را به عهده ی شرکت دیگری بگذارد؛ این بود که شاهین خوشبختی بر دوش مایکروسافت نشست و IBM، قراردادی با شرکت کوچک مایکروسافت بست تا نرم افزارهای سازگار با کامپیوترهای شخصی IBM تولید کند.
مشاهیر-bill_gates کامپیوتر های جدید IBM از پردازنده های شانزده بیتی 8088 شرکت “اینتل” استفاده می کرد. بنابراین، مایکروسافت برای فروش زبانهای برنامه سازی خود به یک سیستم عامل شانزده بیتی نیاز داشت. در آن زمان، شخصی به نام “تیم پاترسون” که در کارگاه خانه ی خود یک کامپیوتر شانزده بیتی کوچک ساخته بود، برای آن یک سیستم عامل ساده شانزده بیتی نوشت و نام DOS 86 را برای آن برگزید. بیل گیتس تمامی حقوق سیستم عامل DOS 86 را به بهای هفتاد و پنج هزار دلار به دست آورد. بیل گیتس و پل آلن، سیستم DOS 86 را متناسب با کامپیوتر های شخصی IBM تغییر دادند و با افزودن امکانات بیشتر، از آن یک سیستم عامل قوی شانزده بیتی ساختند. مایکروسافت، این سیستم عامل را MS-DOS نامید. سیستم های MS-DOS بر روی کامپیوترهای شخصی IBM جای گرفتند و IBM، درصدی از فروش کامپیوترهای PC خود را برای بهره گیری از MS-DOS به مایکروسافت می پرداخت. به تدریج امپراتوری بیل گیتس بر روی سیستم MS-DOS بنیان نهاده شد. از آن پس، مایکروسافت با تولید سیستم عامل گرافیکی Windows و دستاوردهای موفق دیگر، گامهای بزرگتری به سوی موفقیت برداشت.
 بنابر آخرین آمار، بیش از 95 درصد از دارندگان کامپیوترهای شخصی در سراسر جهان از دستاوردهای گوناگون مایکروسافت استفاده می کنند.
یکی از دلایل موفقیت “مایکروسافت” به گفته ی خود گیتس، به خدمت گرفتن افراد باهوش در این شرکت است.
هم اکنون بیل گیتس با دارایی بیش از پنجاه میلیارد دلار، ثروتمندترین مرد دنیا شناخته شده است. وی زمانی که تنها نوزده سال داشت، مایکروسافت را مدیریت می کرد. او به قدری سخت کوش بود که حتی گاهی چند روز محل کارش را ترک نمی کرد و به همراه کارمندان خود، به سختی، سرگرم انجام پروژه های گوناگون و سفارش مشتریان بود.
گیتس در سال 1994 با “ملیندا فرنج گیتس” ازدواج کرد که نتیجه ی آن یک دختر (متولد سال 1996) و یک پسر (متولد سال 1999) بوده است.
وی در سال 2000 از سِمَت مدیر عاملی کناره گرفت و “بالمر” را جایگزین خود کرد. پس از آن، به ادامه ی راه مادر پرداخت (بنا نهادن بنیاد خیریه) و با بیست و نه میلیارد دلار سرمایه، بنیاد خیریه ی “بیل و ملیندا” را بنا نهاد.
او در سال 2006 بیان داشت که از جولای 2008، کار در مایکروسافت را رها می‌ کند، اما به دلیل علاقه ی زیاد، در کارهای برنامه‌ نویسی به مایکروسافت کمک خواهد کرد. هم اکنون بیل گیتس به همراه همسر و فرزندان خود در شهر “سیاتل” ساکن است.
تا به امروز، مایکروسافت با بیش از چهل هزار کارمند در شصت کشور جهان و با درآمد خالص 25.3 میلیارد دلار در پایان سال مالی 2001، از جمله موفق ترین شرکتهای ایالات متحده ی امریکا و یکی از راهبران صنعت کامپیوتر بوده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خانه زینت الملک

    برگرفته از:


http://www.smeir.ir                         

http://www.bazyab.ir

t زندگینامه بیل گیتس - بنیانگذار شرکت مایکروسافت
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *