آشنایی با قطعات سخت افزار رایانه

سخت افزار رایانه
t آشنایی با قطعات سخت افزار رایانه

سخت افزار رایانه چیست ؟

امروزه رایانه ها در زندگی ما نقش بسیار کارآمدی دارند و تقریبا بخش جدا ناپذیری  از زندگی روزمره ما شده اند. برای شناخت بهتر کامپیوترها بهتر ست بدانیم که  کامپیوتر از چه اجزایی تشکیل شده است ؟به طوری کلی کامپیوتر به دو قسمت نرم افزار رایانه و سخت افزار رایانه تقسیم می شود.

به زبان ساده نرم افزار به تمامی برنامه های که سخت افزار را مدیریت می کنند گفته می شود: مانند سیستم عامل (ویندوز)

 سخت افزار نیز اجزای فیزیکی قابل لمس کامپیوتر است  .

در این مقاله ما  در مورد سخت افزار صحبت می کنیم.

قطعات اصلی کامپیوتر به طور کلی از مادربرد، رم، پردازنده، پاور، حافظه ذخیره سازی، گرافیک و کیس می باشد. در این مقاله به صورت مختصر هر کدام را توضیح می دهیم .

lsd[vh

مادربرد مهمترین سخت افزار رایانه 

یکی اصلی ترین قطعه سخت افزار رایانه ، مادربرد است ؛که تمامی قطعات مانند رم و پردازنده و پاور و … به آن متصل می شوند . کار اصلی مادربرد سامان دهی و یک پارچه کردن قطعات مختلف سیستم با هم هست. بر روی مادربرد چند سوکت اصلی مانند  اسلایت رم، سوکت پردازنده، اسلایت کارت گرافیک برای گذاشتن قطعات وجود دارد که  قطعات بر روی این سوکت ها وصل می شوند . درتصویر زیر اجزای مادربرد را می بینید.

مادر برد و سخت افزار رایانه

رم ( حافظه با دسترسی تصادفی )

به طور کلی رم یک حافظه مانند هارد دیسک است. با این تفاوت که در هارد دیسک سرعت انتقال اطلاعات پایین است اما قابلیت نگه داری اطلاعات را دارید. اما در رم ،سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالاست ولی نمی توانید اطلاعاتی در آن نگه دارید و بعد از هر بار خاموش شدن سیستم اطلاعات درون رم پاک می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا نوار کاست (Tape) هنوز کاربرد دارد؟

رم  را می توانید مانند یک میز اداری در نظر بگیرید، یک میز اداری محلی است برای دسترسی سریعتر به اسناد ، ابزار های نوشتن (خودکار و … ) و سایر مواردی که شما به محض نیاز بایستی به آنها به سرعت دسترسی داشته باشید. بدون میز شما می توانید اسناد و مدارک و سایر چیز ها را در کشو ها و قفسه ها نگهداری کنید. ( هارد دیسک ها )  این در حالیست که دسترسی به چیز هایی که به سرعت به آنها نیاز دارید کندتر انجام خواهد شد. شما باید به طور مداوم برای برداشتن یک سند یا هر چیز دیگری از سر میزتان بلند شوید و آن ها را از داخل کشو بردارید. به طور کلی تمامی نرم افزار هایی که شما بر روی سیستم خود باز می کنید به رم ربط دارند. بدیهی است که هر چه رم شما بیشتر باشد سرعت و عملکرد شما بهتر می شود .

رم و سخت افزار رایانه

پردازنده (cpu) 

سی پی یو یا واحد پردازش مرکزی که به اختصار CPU نامیده می شود.  قطعه  ای از سخت افزار رایانه  است؛ که مسئول تفسیر و اجرای اکثر دستورات از سخت افزار و نرم افزارها را در کامپیوتر به عهده دارد و به عنوان مغز کامپیوتر از آن یاد می شود. وظیفه اصلی پردازنده ، پردازش اطلاعاتی است که رایانه دریافت می کند. درحال حاصر دو شرکت بزرگ تولید کننده سی پی یو، یعنی اینتل (intel)  و ای ام دی (amd) همیشه با هم در حال رقابت  برای تولید بهترهستند .هر چند که هر شرکت، پردازنده ای را با ویژگی ها متفاوت تولید می کنند و کاربران باید با تناسب به نیاز خود اقدام به تهیه پردازمده نمایند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روش تمیز کردن رایانه

پردازنده رایانه

lsd[vh

کارت گرافیک 

به زبان ساده، کارت گرافیک کارت توسعه ای است که به کامپیوتر اجازه می دهد؛ تا داده یا اطلاعات گرافیکی دیجیتالی را تبدیل به اطلاعات گرافیکی آنالوگ نماید.   سپس این اطلاعات را به دستگاه هایی نظیر مانیتور ، تلویزیون ، و یا پروژکتور برای نمایش ارسال کند.کارت گرافیک نیز مانند کارت صدا خود دارای پردازنده ای اختصاصی است تا کار های مربوط به پردازش اطلاعات گرافیکی را انجام دهد. به این ترتیب تا حدی از بار مسئولیت پردازنده اصلی(CPU) می کاهد. این پردازنده به Graphics Processing Unit یا به اختصار GPU معروف است. در کل دو شرکت بزرگ در حال حاضر تولید کننده کارت گرافیک هستند : انویدیا و ای ام دی . کاربران برای استفاده از هر نوع بازی های کامپیوتری ویا نرم افزار های گرافیکی ، به کارت گرافیک متناسب به آن  نیاز دارند.

کارت گرافیک و سخت افزار رایانه

 

پاور (منبع تغذیه )

به زبان ساده Power Supply یا همان پاور سیستم، وظیفه دریافت برق شهری و تبدیل آن به برقی که مورد استفاده قرار بگیرد دارد. بدین صورت که پاور سیستم جریان AC یا متناوب را به جریان DC یا پیوسته تبدیل می کند.پاور همچنین می تواند با کنترل ولتاژ از بیش از حد گرم شدن قطعات سخت افزار رایانه جلوگیری کند. این کار خود بسته به نوع پاور می تواند به صورت اتوماتیک و یا دستی انجام شود. محل قرار گیری پاور در پشت کیس هست و بسته به نوع کیس در بالا یا پایین کیس نصب می شود.

پاورها به سه نوع غیر ماژولار ، نیمه ماژولار و تمام ماژولار تقسیم می شود.در حال حاضر پاور های تمام ماژولار بهترین و گران ترین نوع پاور هستند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درس 3-3- تکنولوژی های WAN

پاور وسخت افزار رایانه

lsd[vh

حافظه ذخیره سازی (hdd )  و حافظه ذخیره سازی خشک (sdd )

هر سیستم کامپیوتر به یک حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات و بالا آوردن سیستم عامل نیاز دارد. بدون یک حافظه ذخیره سازی نمی توانید از سیستم کامپیوتر خود استفاده کنید . هارد دیسک ها و ssd ها دو نوع حافظه ذخیره سازی هستند که بیشتر در سیستم های امروزی استفاده می شود. معمولا برای نصب  سیستم عامل از ssd و برای آرشیو اطلاعات و ذخیره سازی از هارد دیسک ها استفاده می کنند .

تفاوت هارد دیسک با ssd را می توان اینطور بیان کرد که : هارد دیسک ها فضای ذخیره سازی اطلاعات بیشتر ، قیمت پایین تر و البته سرعت کم تری نسبت به ssd ها دارند. بلعکس ، ssd سرعت بسیار زیاد ، قیمت بالا و فضای کمی نسبت به هارد دیسک ها دارند. در ssd دیگر از اجزای مکانیکی استفاده نشده است به همین خاطر است که سرعت بسیار بالایی دارند . هارد دیسک ها دو سایز 3.5 و 2.5 دارند که از 2.5 اینچ بیشتر برای لپ تاپ استفاده می شود.  ssd ها سه نوع 2.5 اینچ ، m.2 و nvme دارند که درحال حاضر بیشتر از ssd نوع nvme استفاده می شود.  ssd واقعا سرعت بسیار بالا و عمر بیشتر نسبت به بقیه نوع حافظه ذخیره سازی دارد.

t آشنایی با قطعات سخت افزار رایانه

 

و در آخر تمامی این قطعات در کیس  یا جعبه کامپیوتر قرار می گیرند و یک سیستم کامپیوتر را تشکیل می دهند.  بعد از اتمام اسمبل سیستم  شما می توانید کیس خود را به مانیتور و موس و کیبورد وصل کنید و از کار کردن با آن لذت ببرید .

امیر حسین رادفر

 

t آشنایی با قطعات سخت افزار رایانه
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *