سلول‌های بنیادی دندان‌های شما می‌تواند چشمانتان را درمان کند

t سلول‌های بنیادی دندان‌های شما می‌تواند چشمانتان را درمان کند

دندانسلول‌های بنیادی پالپ دندان عقل را می‌توان برای ترمیم قرنیه چشم استفاده کرد.

محققان اعلام داشته‌اند که می‌توان به زودی از این روش برای درمان زخم قرنیه استفاده کرد. در واقع این روش یک شیوه نوین برای پیوند بافت از سلول‌های خود فرد است.

پروفسور جیمز فاندربرگ محقق ارشد در این‌باره می‌گوید: کوری قرنیه که میلیون‌ها فرد در سرتاسر دنیا به آن مبتلا هستند، معمولا از طریق پیوند بین فردی درمان می‌شود. فقدان اهدا کننده بافت و ناسازگار بودن پیوند که هر دو می‌تواند به کوری دائمی منجر شود، از مشکلات این روش درمانی است. روش جدید در واقع نوید برطرف کردن این مشکلات خطرناک برای بیمار را می‌دهد.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی مورد نیاز را می‌توان از دندان‌های آسیای سوم یا دندان‌های عقل تهیه کرد. سلول‌هایی که قادر به تبدیل شدن به سلول‌های استرومای قرنیه با نام کراتوسایتس هستند.

محققان توانستند سلول‌های تغییر یافته کراتوسایتس را به قرنیه موش‌ها تزریق کنند. این موش‌ها از سلول‌های تزریقی برای ساختن استرومای قرینه استفاده کردند.

در ضمن محققان دیگری توانستند از سلول‌های بنیادی دندان برای ساخت سلول‌های عصبی، استخوانی و دیگر سلول‌ها بهره ببرند. این روش پتانسیل خوبی برای درمان‌های احیا کننده دارد.

در آینده‌ای نزدیک این روش پس از تست روی حیوانات دارای مشکل مشابه، برای انسان های بیمار استفاده خواهد شد.

 

t سلول‌های بنیادی دندان‌های شما می‌تواند چشمانتان را درمان کند
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آسیب هایی که لمینت به دندان ها می زند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *