سوالات کوتاه در مورد نجوم (۱)

t سوالات کوتاه در مورد نجوم (1)

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

science_kuiper_belt

  • چه سیاره هایی  غول پیکرهای گازی نامیده می شوند؟

چهار سیاره مشتری ، زحل ، اورانوس و نپتون سیاره های غول پیکر گازی نامیده می شوند. هر چهار سیاره عظیم دارای ماه های متعدد هستند. این سیاره ها از هیدروژن ، هلیوم ، آب یخ زده آمونیاک ، متان و کربن دی اکسید تشکیل شده اند.

Gas_giants_and_the_Sun_(1_px_=_1000_km)

سیاره های مشتری و زحل  در بین سیارات بالاترین درصد هیدروژن و هلیوم را دارند ،  در حالی که سیاره های اورانوس و نپتون بیشترین درصد آب یخ زده ( آمونیاک ، متان و کربن دی اکسید) را به خود اختصاص داده اند.

  • سیاره ایکس چیست؟

  در دهه 1930 هنگامی که ستاره شناس و ریاضیدان آمریکایی تصمیم گرفت در مورد سیاره زیر نپتون تحقیق کند ، سیاره ای که فقط یک فرضیه بود و “سیاره ایکس” نامیده شد.این تحقیق منجر به کشف سیاره پلوتون شد اما سال ها منجمان معتقد بودند که سیاره ای بسیار عظیم تر از پلوتون در زیر نپتون وجود دارد. آنها تصور می کردند چون نپتون می چرخد ، این چرخش در اثر جاذبه سیاره ای در نزدیکیش است. تحقیقات اخیر نشان داد که سیاره ایکس نام ما اصلا وجود خارجی ندارد و در دید عموم هنوز این اسم به عنوان سیاره ای مجهول باقی مانده است. 

  • چه کسی سیاره های ما را نام گذاری کرده است؟

به جز نام سیاره زمین ، نام سیاره ها ریشه رومی و یونانی دارند. 5 سیاره با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده هستند.این 5 سیاره عطارد ، ناهید ، مریخ ، مشتری و زحل هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
10 ترفند بسیار ساده زیبایی

 نام  سیارات بر اساس ظاهر و خصوصیاتشان انتخاب شده اند یا داستان خاصی برای خودشان دارند. برای مثال نام سیاره مشتری (جوپیتر در انگلیسی) از پادشاه خدایان گرفته شده است. سیاره زهره(ونوس در زبان انگلیسی) به دلیل روشنترین سیاره از نام الهه زیبایی گرفته شده است. نام مریخ(مارس در انکلیسی) به دلیل قرمز بودن با اسم خدای جنگ هم نام است. سیاره زحل( سترن در زبان انگلیسی) هم نام خدای کشاورزی است.

planetary days

planet-pluto

  • آیا طول یک روز کامل در تمام سیاره ها با هم برابر است؟

جواب این سوال خیر است. زمان یک روز کامل در سیاره ها با هم تفاوت دارند. یک روز کامل به تعریف ستاره شناسان یک دور کامل  آن سیاره به دور محور خودش است. سیاره های  ناهید و اورانوس حرکتی در خلاف جهت معمول دارند و این به معنی گردش این سیاره ها در جهت مخالف است. برای مثال 24 ساعت سیاره زمین برابر با 10.5 ساعت سیاره زحل است.

images (5)

t سوالات کوتاه در مورد نجوم (1)
امتیاز به این نوشته

‫4 نظر ارسال شده در “سوالات کوتاه در مورد نجوم (۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *