سوزش معده را با آزمایش ببینید

t سوزش معده را با آزمایش ببینید

 اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

بازگشت اسید معده مشکلی است که گاهی اوقات برای هر کسی پیش می اید و معمولا به دلیل مشکلات و بیماری های معده یا تغییر رژیم غذایی پیش می اید. این احساس را حداقل یک بار تجربه کرده اید اما آیا دوست دارید بدانید در داخل بدنتان چه اتفاقی می افتد؟

ازمایش زیر بسیار ساده است و نیاز به وسایل ازمایشگاهی اختصاصی ندارد

مواد لازم:

  • ترشی میوه جات
  • فنجان پلاستیکی
  • جوهر نمک
  • یک فلاسک شیشه ای بزرگ
  • آب
  • داروی معده درد ساده مانند رانیتیدین

 670cd225919276f884df7a21c93cf32f863cc0cc

طرز کار:

1-در یک فلاسک شیشه ای بزرگ محلولی از اسید جوهر نمک و اب درست کنید. این محلول در ازمایش ما، مانند اسید معده عمل می کند. (در هنگام استفاده از جوهر نمک مراقب باشید و در کنار یک بزرگتر این ازمایش را انجام دهید)

2- مقداری شربت رانیتیدین در محلول بریزید. مشاهده می کنید که به محض افزودن رانیتیدین محلول شما تبدیل به رشته های کرم مانند می شود.

3-بلافاصله حباب هایی مشاهده خواهید کرد که در فلاسک شیشه ای تشکیل می شوند.حباب ها به ارامی رشته های کرم مانند  را به روی سطح اب می اورند.

4-سه چهارم فنجان پلاستیکی را از اب پر کنید.( در حدود 180 میلی لیتر) مقداری سرکه در اب بریزید و هم بزنید.

 68e16f0fa212632c0d7a7e88fb59108836f4f871

رانیتیدین در معده انسان چطور عمل می کند؟

داروهای معده از موادی خاص تشکیل شده اند. یکی از مواد تشکیل دهنده این داروها ماده ای به نام سدیم الگینت است. از جمله مواد دیگر رانیتیدین ضد اسید است که از برگشتن اسید جلوگیری می کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تصویر دفتر کار اینشتین که چند ساعت قبل از مرگ ترکش کرده بود

وقتی در حین ازمایش  کرم ها را ساختید بدون اینکه بدانید وارد دنیای علم پلیمر ها شدید. این کرم ها از دید عامی همان سدیم الگینت هستند. این ماده یک پلی ساکارید است که از جلبک دریایی بدست می اید. پلیمرها ملکول های بزرگی هستند که از پیوستن مولکول های کوچکتر به هم تشکیل شده اند.  مثال پلی ساکارید ، نشاسته و الگنیت است. نشاسته از پیوستن صدها مولکول گلوکز(شکر) به وجود می اید. سدیم الگینت در هنگام وجود محلول تحریک کننده کرم(مانند سرکه در ازمایش ما)بلافاصله از حالت مایع به جامد تبدیل می شود.

 الگینت باعث ضخیم شدن لایه های غذا می شود مانند روی سطح بستنی یا کیک که از سطح زیرین ضخیم تر است. این ماده در علم دندانپزشکی و پوشش زخم های بدن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

t سوزش معده را با آزمایش ببینید
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *