شنونده خوبی باشید!

t شنونده خوبی باشید!

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

2

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

در دنباله بحث های قبلی در مورد مهات های زبانی امروز می خواهیم به مهارت گوش دادن بپردازیم. همان طور که شما عزیزان می دانید گوش دادن و صحبت کردن دو مهارت مهم در یادگیری زبان دوم هستند چون در ارتباط با دنیای بیرون و در اجتماع این صحبت کردن است که به کمک ما می آید. وقتی شنونده خوبی نباشیم ، تلفظ صحیح کلمات را فرا نمی گیریم در نتیجه نه طرف مقابل صحبت ما را درک می کند و نه ما متوجه صحبت های طرف مقابل می شویم . ممکن است دامنه لغاتی بالایی داشته باشیم ولی به دلیل ضعف در گوش دادن و صحبت کردن نمی توانیم از دانشمان بهره بگیریم. نکات ساده ای وجود دارند که با رعایت کردنشان می توانید شنونده خوبی باشید و به خوبی صحبت ها را درک کنید. از این تکنیک های ساده در زبان مادریتان هم می توانید بهره ببرید:

1- اولین نکته ای که یک شنونده خوب باید در نظر داشته باشد این است که به غیر از گوش دادن به زبان بدن هم توجه کند. حالت صورت در حین صحبت نیز می تواند در شنوایی سخن به شما کمک کند.1

 2- گوش دادن با شنیدن متفاوت است. برای اینکه به چیزی گوش دهید به غیر از گوش هایتان باید حس های دیگرتان را نیز به کار بگیرید.

3- سعی کنید بیشتر شنونده باشید.با دقت گوش کنید. مانع صحبت طرف مقابلتان نشوید. پس از شنیدن صحبت ها ، آنها را تحلیل کنید تا از صحت و درک موضوع مطمئن شوید. همان طور که مارک تویین می گوید:” اگر قرار بود بیشتر از گوش دادن صحبت کنیم ، باید دو زبان و یک گوش  می داشتیم.”

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
زولبیا و بامیه از کی مُد شد؟

 

4- راحت باشید. به صحبت گوش کنید. افکار دیگرتان را کنار بگذارید. ذهن انسان به راحتی با افکار روزمره پرت می شود ، چه موقع ناهار می خورم؟ کی زنگ تفریح می شود؟ امروز باید با اتوبوس به خانه بروم و … – سعی کنید ذهنتان را از افکار روزمره پاک کنید و روی صحبت حاضر تمرکز کنید.

 3

5- هر چیزی که باعث حواس پرتی شما می شود را از خود دور کنید. اگر خیلی بازیگوش هستید و دارید به صدای ضبط شده گوش می دهید و نیازی به دیدن تصویر ندارید ، برای جلوگیری از حواس پرتی می توانید چشمانتان را ببندید. اما اگر دارید به صحبت های طرف مقابل مثلا معلمتان گوش می دهید سعی کنید حواستان را متمرکز کنید و به صحبت کننده نیز توجه کنید. رفتار و نگاه شما روی صحبت کننده تاثیر می گذارد.

6- در مباحث و مخصوصا وقتی در حال گوش دادن به صحبتی هستید بی طرف باشید. فکر کردن در مورد عقایدتان باعث حواس پرتی و از دست دادن صحبت در حال وقوع می شود. پس از شنیدن درست مطلب نیز می توانید به بازگویی عقاید و افکارتان بپردازید.

 

7- یک شنونده خوب به تن صدا و بلندی صدا با هم توجه می کند. هر فردی  تن صدا و بلندی صدای مخصوص به خود دارد. از افتان و خیزان صدا برای درک بهتر صحبت بهره ببرید.4

8- بیشترین موارد امتحانات و تمرین های گوش دادن در مورد اصطلاحات و گفتگوهای روزمره است. سعی کنید گوشتان را طوری عادت دهید که به غیر از صحبت های عادی ، به اصطلاحات توجه کنید و به جای کلمه به کلمه شنیدن ، مفهوم کلی صحبت را درک کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا می دانید من چه کسی هستم ؟

 

 

9- اگر در درک مطلبی که گوش می دهید مشکل دارید ، سعی کنید به اخبار زبان دومی که در حال یادگیری آن هستید گوش کنید. دیدن فیلم و سریال به زبان دوم و گوش فرا دادن به صحبت های فیلم نیز بسیار مفید است.

                                                                                                                        مترجم : خدیجه رادفر

 

t شنونده خوبی باشید!
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *