فضاپیماها چه کاربردهایی دارند؟

t فضاپیماها چه کاربردهایی دارند؟

 

 

موشک 

 

برای بررسی امکان پرورش گیاهان در بی وزنی – فضای خارج از جو زمین – و همچنین انجام آزمایشاتی دیگر ، آزمایشگاه بشکه مانند « اسپیس لب » را در برمن آلمان ساخته اند . این آزمایشگاه را شاتل فضایی آمریکا به یکی از مدارهای زمین می برد . سپس موشک باربری به زمین باز می گردد و دوباره می توان آن را مورد استفاده قرار داد .

چینی های دوران باستان به کمک مخلوطی قابل انفجار ، موشک به هوا پرتاب می کردند . اما تا اواسط قرن بیستم طول کشید تا موشک ها به اختراعی کاربردی و مفید تبدیل شوند . در موفقیت و پیشرفت این اختراع ، افراد بسیاری نقش داشته اند . کنستانتین زولکوفسکی روس ، ورنر فون براون و هرمان ابرت آلمانی ، رابرت گدارد آمریکایی ، همگی از محققان ومتفکران بزرگ حوزه صنعت موشک سازی بودند . امروز چند کشور مختلف برای خود موشک هایی ساخته اند که می توانند جو زمین را ترک کنند و به فضا راه یابند تا اسرار ماه و سیاره های همسایه زمین را مورد مطالعه قرار دهند . موشک ها  انسانهایی را به سلامت به ماه برده و بازگردانده اند و برخی از آنها را به مداری دور زمین رسانده اند . آنها انسان را در رسیدن به اهداف علمی ، اقتصادی یا نظامی یاری می دهند .

شاید روزی انسان بر سیاره مریخ نیز فرود آید . همچنین چند سالی است که فضاپیماهای بدون سرنشین در سفرند تا سیاره های دورتر ، مانند اورانوس ، نپتون و پلوتون را نیز بررسی کنند و سپس به نقاطی دورتر از منظومه شمسی روند . با رسیدن به چنین هدفی ، شاید عصر جدیدی در تاریخ  بشریت آغاز شود .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اولین اختراعات (بخش اول)

 

اختراعات مهم از آتش تا ماهواره

نویسنده : ایروین رابین

مترجم : فرزانه کریمی

t فضاپیماها چه کاربردهایی دارند؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *