آیا خوردن جوهر خودکار باعث مسمومیت می شود؟

آیا خوردن جوهر خودکار باعث مسمومیت می شود؟
t آیا خوردن جوهر خودکار باعث مسمومیت می شود؟

آیا خوردن جوهر خودکار خطرناک است؟ آیا جوهر خودکار باعث مسمومیت می شود؟ اینها سوالاتی است که در این بخش پاسخ می دهیم.

مسمومیت با جوهر خودکار موضوعی است که ممکن است هرکس با آن رو به رو شود. البته نه به این معنی که جوهر مسموم باشد. شاید اطرافتان کودکی نوپا داشته باشید که به دنبال کشف دنیای اطراف خود، وقتی یک خودکار را می بیند سر آن را به دهان ببرد و اندکی از جوهر خودکار وارد دهان او شود. حالا شما می خواهید بدانید آیا به خاطر ورود جوهر به بدن مسمومیت ایجاد می شود؟

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

خوردن جوهر خودکار باعث مسمومیت نمی شود

خوردن مقدار کمی از جوهر هیچ خطری ندارد. در واقع اگر کسی مقداری جوهر به اندازه چندین خودکار را باهم بخورد دچار مسمومیت می شود . خوردن مقدارکم جوهر ناراحت کننده است  ولی کشنده نیست. موسسه ملی سلامت ایالات متحده می گوید این اتفاق را نمی توان مسمومیت نامید. زیرا ترکیب رنگ و حلالی که جوهر را درست می کنند به طور کلی سمی نیستند و بایستی مقدار زیادی از جوهر خودکار را ببلعیم تا به درمان نیاز داشته باشیم.

علائم و نشانه های مسمومیت با جوهر چیست؟

علائم و نشانه های مسمومیت با جوهر می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ممکن است در برخی خفیف و در برخی شدید باشد. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اگر رنگ وارد چشم شود، سوزش و درد چشم. تاری دید
  • لک شدن فضای داخل دهان
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مصرف مقادیر قابل توجهی جوهر، به ویژه جوهر چاپ، می تواند منجر به علائم شدید سیستم عصبی مرکزی شود.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گلاب و موارد استفاده درمانی و بهداشتی آن

توجه: به طور کلی مشاهده شده است که علائم فقط پس از مصرف مقادیر قابل توجهی جوهر تحریر رخ می دهد.

وقتی جوهر خودکار خورده شود باید چه کار کرد؟

 مشکلات خوردن جوهر خودکار به خارش چشم و لکه پوست یا پرده مخاطی محدود می شود. معمولا درمان شامل پاک کردن و تمیز کردن جوهر می شود. حتی نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست.اگر جوهر خودکارهای نوک نمدی، ساچمه ای و خودنویس بلعیده شوند، جوهر این خودکارها آن قدر کم هستند که برای مسمومیت کافی نیستند.

برخی جوهرها در دهان زخم ایجاد می کنند؛ اما اگر مقادیر زیاد جوهر از طریق شیشه خورده شود می تواند حساسیت زا باشد. با این حال، مسمومیتی جدی گزارش نشده است.برخی از جوهرها حاوی مقادیر کم مواد شیمیایی مانند فنول، اتیل گلیکول یا زایلین است، تمام این ها می توانند در مقادیر زیاد خطرناک باشند.

اگر فردی مقدارزیاد جوهر خورده است ، بهتر است برای مشاوره اورژانس تماس بگیرید. بیمار را مجبور به استفراغ نکنید مگر اینکه توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی توصیه شود.

اگرچه مسمومیت با جوهر احتمالاً هنگام مصرف مقادیر قابل توجهی رخ می دهد، تشخیص زود هنگام کمک بزرگی برای درمان است. علائم مسمومیت با خوردن جوهر خودکار  شامل رنگ آمیزی بافت های داخل دهان و حالت تهوع است.

آیا خوردن جوهر خودکار باعث مسمومیت  می شود؟

با این که مسمومیت با جوهر خودکار اتفاقی است و احتمال وقوع آن بسیار اندک و نزدیک به صفر است. بازهم اگر کودکی نوپا در خانه دارید مراقب باشید؛ تا به جامدادی شما دست نزد. اگر خودتان هم عادت دارید انتهای خودکار را زمان فکر کردن در دهان بگذارید. سعی کنید این عادت را ترک کنید. گاهی جوهر برخی از خودکارها می تواند، به اصطلاح، پس بدهد و مسیر برعکس طی کند و از انتهای لوله وارد دهان شود.

حریک چشم، پوست و غشاهای مخاطی

هنگامی که جوهر با چشم یا پوست تماس پیدا می کند، ممکن است منجر به احساس سوزش و خارش شود. درمان مناسب  نفوذ جوهر به چشم یا روی پوست، شستشو با آب خنک است. می توانید با مقدار زیادی آب چشم یا پوست را بشویید تا جوهر کاملا پاک شود. توجه داشته باشید که جوهر شاید به طور موقت قسمت سفید چشم، پوست یا غشاهای مخاطی را لکه دار کند.اما بعید است که جوهر عوارض طولانی مدت یا دائمی ایجاد کند. اگر فرد از تاری دید رنج می برد یا سوزش حتی پس از شستشو ادامه داشت، می توانید با پزشک مشورت کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده های جدید برای نقاشی با پرگار کلاس سوم

چگونه جوهر خودکار را از روی زبان پاک کنیم؟

برای این کار می توانید مسواک بزنید. ترکیبات خمیردندان به پاک شدن جوهر کمک می کنند. همچنین غرغره آبلیمو هم می تواند به پاک شدن جوهر خودکار از روی زبان کمک کنند.

 

t آیا خوردن جوهر خودکار باعث مسمومیت می شود؟
3.9/5 - (58 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *