راهکارهایی برای تشویق کودکان به مشق نوشتن

راهکارهایی برای تشویق کودکان به مشق نوشتن
t راهکارهایی برای تشویق کودکان به مشق نوشتن

 

اگر همواره به دنبال این هستید که کودکتان را پای درس و مشق بنشانید و او را به نوشتن تکالیف ترغیب کنید، باید بدانید که تنها نیستید! نحوه‌ی انگیزه‌بخشی به کودکان برای درس‌خواندن از دغدغه‌های همیشگی والدین است. امروز می‌خواهیم با چندین ترفند برای مشق نوشتن کودکان آشنا شویم. در واقع در این مقاله با هم از راز انگیزه دادن به کودکان برای درس خواندن و انجام تکالیف پرده می‌داریم و یاد می‌گیریم که چطور کاری کنیم کودکان با علاقه و به صورت خودجوش به انجام تکالیف بپردازند. پس با ما همراه باشید!

کودک را مجبور به مشق نوشتن نکنید

برای تشویق کودکان به انجام تکالیف باید به آن‌ها نحوه‌ی لذت بردن از انجام تکالیف را یاد بدهیم و به آنان بیاموزیم که به انجام تکالیف در روند یادگیری نگاه دیگری داشته‌باشند. کودکان باید درک کنند که نباید درس را فقط به هدف قبولی در دانشگاه و استخدام در یک عنوان شغلی خوب با درآمد بالا یاد بگیرد. او باید بداند که لذت بردن از فرآیند یادگیری بخشی از مسیر اوست. تفکر هدف‌گرا تا جایی برای کودک مناسب است که او را از تفریح و کودکی کردن و در مسیر رسیدن به هدف بازندارد.

باید سعی کنید کودک به یادگیری ذهنیتی مثبت داشته‌باشد و انجام دادن تکالیف را نه به چشم یک کار خسته‌کننده بلکه به عنوان یک فعالیت لذت‌بخش ببیند.

برای ایجاد شور وشوق یادگیری در کودکان و برانگیختن حس کنجکاوی آن‌ها می‌توانید بازی و انجام تکالیف را با هم ترکیب کنید. برای این کار حتی می‌توانید به کودک اجازه دهید تا ترتیب انجام هر یک را تعیین کند، به شرطی که تا پایان روز هردو کار را انجام داده‌باشد. دادن حق انتخاب و استقلال در تصمیم‌گیری به کودک می‌تواند به او برای انجام تکالیفش انگیزه‌ی دوچندان بدهد.

هیچ‌وقت نداشتن تکلیف را به عنوان پاداش به کودکان عنوان نکنید. نوشتن تکالیف بخش مهمی از روند آموزشی مباحثی است که در مدرسه به کودکان آموزش داده‌می‌شود. انجام تکالیف به تفکر عمیق‌تر کودک کمک کرده و با بالاتر بردن درک کودک از مباحث آموزشی، باعث می‌شود آموخته‌ها را در ذهنشان راحت‌تر جا بیفتد.

یکی از مهم‌ترین نکات این است که هرگز با اجبار کودک را به پای درس خواندن و انجام تکالیف نکشانید چون نتیجه‌ی مطلوبی ندارد. علاوه بر آن باید بدانید که تشویق کودک با رشوه‌دادن هیچ نتیجه‌ای ندارد و حتی باعث از ریشه خشکیدن انگیزه‌ی درونی کودک خواهد شد. علاقه و کنجکاوری نسبت به یادگیری و انجام تکالیف باید از درون کودک سرچشمه بگیرد و به جزئی از شخصیت او تبدیل شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقاشی مرد عنکبوتی ابرقهرمان برای کودکان

یکی دیگر از فوت و فن‌هایی که می‌توانید به عنوان ترفند برای مشق نوشتن فرزندتان به کار ببرید، این است که به او عواقب ننوشتن تکالیف را یادآوری کنید. همچنین اگر بگذارید کودکتان به تنهایی با پیامدهای انجام ندادن تکالیف رو‌به‌رو شود و عواقب کار خود را بپذیرد، می‌توانید حس مسئولیت‌پذیری را در او تقویت کرده و یک انگیزه‌ی دیگر برای انجام دادن تکالیف در او ایجاد کنید.

در انجام تکالیف همیشه همراه کودک خود باشید و به او در درس‌هایی که نیاز دارد کمک کنید تا بداند که برای کار او ارزش قائل هستید و تلاش‌هایش را می‌بینید.

t راهکارهایی برای تشویق کودکان به مشق نوشتن

کودک را با همسالانش مقایسه نکنید

پرورش و تربیت کودکان کار پیچیده و ظریفی است زیرا هر کودکی با استعداد و توانمندی‌های مخصوص خود به دنیا می‌آید. وظیفه‌ی والدین این است که کودکان را در مسیر شکوفایی و رسیدن به پتانسیل اصلی خود یاری کنند تا با تلاش به جایگاه خود در جامعه دست یابند و به افرادی هم‌دل، مهربان و توانمند تبدیل شوند.

اگر از مقایسه کردن برای بهتر کردن عملکرد تحصیلی یا سایر ویژگی‌های کودک خود استفاده کنید، به نتیجه نخواهید رسید. این کار روی اعتماد به نفس و عزت نفس کودک تاثیر منفی بسیار زیادی دارد و انگیزه‌ی درونی کودک برای رشد و داشتن عملکرد بهتر را از بین می‌برد.

مقایسه‌ی کودک با هم‌سن و سالانش می‌تواند تاثیرهای منفی زیر را برای کودک شما داشته‌باشد:

افزایش احتمال افسردگی با ایجاد احساس ناراحتی طولانی مدت

رنجش و دور شدن کودک از اعضای خانواده و از بین رفتن صمیمیت

ایجاد احساس ناامنی و شرم

اثر منفی بر آینده‌ی کودک

کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس

مضطرب شدن و ایجاد استرس در کودک

ایجاد احساس بی‌ارزشی و بی‌اهمیت بودن درکودک

کم‌حرف شدن کودک

به کودک در برنامه ریزی برای نوشتن تکالیف کمک کنید

تحقیقات حاکی از این است که زمانی که والدین به کودکان برای انجام تکالیف کمک می‌کنند، کودکان عملکرد بهتری دارند. در واقع این کار به کودکان ثابت می‌کند که کارها و تکالیفشان برای والدین اهمیت دارد و به افزایش حس صمیمیت و هم‌دلی بین والدین و کودکان منجر می‌شود.

پدر و مادرها می‌توانند حمایت خود را با کمک به حل چالش‌ها، خرید کتاب های کمک درسی برای تقویت مهارت خواندن و برنامه‌ریزی و تشویق کودکان به مدیریت زمان ثابت کنند.

در صورتی که می‌بینید کودک تکالیف خود را ناقص گذاشته‌است، از قضاوت و سرزنش او بپرهیزید. سعی کنید او را همراهی و راهنمایی کنید تا عملکرد خود را بهبود ببخشد. دستاوردهای مثبت او را پررنگ کرده و روی اشتباهاتش بیش از حد تمرکز نکنید. با دادن بازخوردهای مثبت و بالاتر بردن روحیه‌ی کودک بهتر می‌توانید او را در انجام تکالیف، همراهی و راهنمایی کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بازی پرتاب پنگوئن های دیوانه؛ Crazy Penguin Catapult v1.0.0

یکی از ترفندهایی که می‌توانید برای تشویق کودک به کار ببرید این است که جزئیات تکالیف و مباحثی را که کودک یاد گرفته از او بپرسید یا از دفتر مشق او چک کنید و در یک دفتر بنویسید تا بتوانید دقیق‌تر او را راهنمایی کنید.

برای انجام تکالیف آسان‌تر، کودک نیازی به کمک شما ندارد. اما ممکن است بخواهید علاوه بر کمک به کودک در انجام تکالیف پیچیده‌تر، به او برنامه‌ریزی را هم بیاموزید. در این صورت می‌توانید انجام تکالیف سنگین‌تر را به چند بخش تبدیل کنید و به کمک یک دفتر برنامه‌ریزی یا پلنر آن را در طی چند روز با کمک هم انجام دهید.

مشق

با معلم کودکتان آشنا شوید و با او مشورت کنید

با شروع یک سال تحصیلی جدید و عوض شدن کلاس‌ها نگرانی‌هایی در ذهن والدین در مورد چگونگی شناخت نیاز و استعدادهای کودک توسط معلم و نحوه‌ی ایجاد یک همکاری موفق با معلم نقش می‌بندد.

اگر چه جواب مشخصی برای این نگرانی‌ها وجود ندارد اما با ارتباط با سایر والدین می‌توانید در مورد این موضوع با آن‌ها مشورت کنید و برای ایجاد یک رابطه‌ی موثر با معلم از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

برای تضمین موفقیتتان در این زمینه می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

به معلم در شناخت کودکتان کمک کنید.

همکاری لازم را در تمامی امور با معلم داشته‌باشید.

ارتباطتان را با معلم در طول سال تحصیلی از طریق تلفن، ایمیل و ملاقات حضوری حفظ کنید.

از مسئولیت‌ خود در قبال کودک، معلم و مدرسه آگاهی داشته‌باشید.

معلم را در جریان مشکلات درسی کودک بگذارید.

از معلم برای قدردانی از زحماتی که برای کودکتان می‌کشد، تشکر کنید.

برای مدیریت بهتر شرایط کودک، با معلم در تماس و هماهنگ باشید.

تمام نکات و مسائل مطرح‌شده را یادداشت کنید.

در پیگیری و مواجهه با مسائل آرامش خود را حفظ کنید.

مشق

برای انجام تکالیف زمان تعیین کنید

ممکن است کودکتان با مفهوم مدیریت زمان آشنا نباشد و در انجام تکالیف با کمبود وقت مواجه شود. در این مواقع لازم است به او در ایجاد یک برنامه‌ی منظم و دقیق کمک کنید تا با برنامه‌ریزی بتواند همه‌ی تکالیف خود را انجام دهد. با تعیین زمان لازم برای انجام تکالیف و ثبت آن به صورت نوشتاری کودک علاوه بر یادگرفتن برنامه‌ریزی، می‌تواند هم برای بازی و هم برای انجام تکالیف به اندازه‌ی کافی وقت بگذارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چند نمونه جمله سازی با ایرانی برای کلاس اول

می‌توانید کودکتان را با کم کردن زمان تعیین‌شده برای انجام تکالیف به چالش بکشید. همین موضوع می‌تواند به انگیزه‌ای دیگر برای درس خواندن تبدیل شود.

البته حتما موارد زیر را در تعیین زمان لازم برای انجام تکالیف در نظر بگیرید:

سن و مقطع تحصیلی

میزان توان و انرژی کودک

توانایی ذهنی و ضریب هوشی

نظر کودک در مورد تعیین زمان مطالعه (مثلا اینکه صبح باشد یا عصر)

محیط دلپذیری را برای انجام تکالیف کودک در نظر بگیرید

فضای مناسب برای درس خواندن و انجام تکالیف برای کودکان، باید ساکت بوده و باعث پرت شدن حواس کودک نشود. درنظر گرفتن یک اتاق یا فضایی دوست‌داشتنی به عنوان محلی برای مطالعه و انجام تکالیف می‌تواند کودکان را به درس خواندن تشویق کند. علاوه بر آن می‌توانید با تهیه‌ی خودکارهای فانتزی یا لوازم تحریر موردعلاقه‌ی کودک و قرار دادن آن در فضای مطالعه‌‍‌ی او، میل به انجام تکالیف را در او بالاتر ببرید.

برای انجام تکالیف، کودک می‌تواند کتاب‌های خود را روی زمین بگذارد یا پشت میز بنشیند. استفاده از تخت خواب در زمان انجام تکالیف به دلیل ایجاد خواب آلودگی پیشنهاد نمی‌شود. با چک کردن میزان نور اتاق مطالعه و تنظیم دمای آن به صورت استاندارد مطمئن شوید که فضای موردنظر آرامش و راحتی لازم را برای کودک دارد.

t راهکارهایی برای تشویق کودکان به مشق نوشتن

محیط را برای درس خواندن، استاندارد کنید

برای افزایش تمرکز کودک و کمک به افزایش کارآیی ذهین او می‌توانید با فراهم کردن یک مکان دنج و آرام به او در انجام تکالیف کمک کنید. قرار گرفتندر این فضا کودک را از نظر ذهنی برای درس خواندن آماده کرده و می‌تواند قدرت یادگیری او را افزایش دهد.

محیط مناسب برای درس خواندن در یادگیری کودک شما موثر است و می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی داشته‌باشد:

بالا بردن تمرکز

میل بیشتر به درس خواندن

افزایش زمان مطالعه

کم کردن اضطراب

لذت بردن از مطالعه و یادگیری

ارتقای قدرت یادگیری

در برنامه ریزی درسی، زمانی را برای تفریح در نظر بگیرید

برای رشد یک کودک سالم پرداختن به بازی و تفریح به اندازه‌ی توجه به درس خواندن موثر است. با مشورت با کودک خود سعی کنید یک برنامه‌ی منسجم برای تعیین زمان تفریح و بازی کودک در کنار درس خواندن بچینید تا بتوانید بازدهی ذهنی کودک را افزایش دهید. بازی کردن برای کودکان بخشی از روند یادگیری است و می‌تواند خلاقیت و تخیل آن‌ها را توسعه ببخشد. اختصاص دادن زمان برای تفریح کودک، خستگی را برطرف و اشتیاق او را برای یادگیری بیشتر می‌کند.

این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و نشریه اینترنتی نوجوانها هیچ مسئولیتی را در این مورد نمی‌پذیرد.

t راهکارهایی برای تشویق کودکان به مشق نوشتن
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *